دوره 13، شماره 2 - ( اردیبهشت 1398 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 89-78 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eskandari N, raissi M, Abbasi M. Explanation of the Management Challenges of Health System Reform in Health Care Domain city QOM: A Qualitative Study (Iran). Qom Univ Med Sci J 2019; 13 (2) :78-89
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2209-fa.html
اسکندری نرگس، رئیسی مرضیه، عباسی محمد. تبیین چالش‌های مدیریتی طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت شهر قم: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1398; 13 (2) :78-89

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2209-fa.html


1- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم ، neskandari@muq.ac
2- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (4757 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزیابی، شناسایی و معرفی چالش‌‌های مدیریتی برنامه‌های در حال اجرا، می‌تواند سیاستگذاران و مجریان را در رفع این نواقص و دستیابی به اهداف طرح کمک کند. مطالعه حاضر با هدف تبیین چالش‌های مدیریتی و راه‌کارهای رفع آن در حوزه بهداشت طرح تحول نظام سلامت شهر قم انجام شد.
روش بررسی: مشارکت‌کنندگان در این مطالعه کیفی را کارشناسان و مدیران اجرایی مرکز بهداشت شهر قم، ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی شاغل در پایگاه‌های سلامت وابسته به معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم و دریافت‌کنندگان خدمات بهداشتی مراجعه‌کننده به پایگاه‌های سلامت شهر قم تشکیل می‌دادند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها به کمک مصاحبه‌های فردی، با استفاده از پرسشنامه نیمه‌ساختاریافته، جمع‌آوری و با روش تحلیل محتوای کیفی و رویکرد استقرایی آنالیز شدند.
یافته‌ها: داده‌های این مطالعه پس از تحلیل، در 21 طبقه و 7 درون‌مایه دسته‌بندی شدند. از دیدگاه مشارکت‌کنندگان، چالش‌های مدیریتی طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت عبارت بودند از: هدر رفت منابع، نقدناپذیری سیستم، اجرای شتاب‌زده برنامه، کمّیت‌مداری و گزارش‌محوری، نظارت غیرمؤثر، کاستی‌ها در اجرای برنامه و کاهش کیفیت خدمات بهداشتی.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج این مطالعه، طراحی راهکارهای مؤثر جهت مدیریت منابع، ایجاد سیستم گردآوری انتقادها، پیشنهاد‌ها و به‌کارگیری آن‌ها، قضاوت براساس کیفیت خدمات، اصلاح سیستم نظارتی موجود، رفع نقایص اجرایی و توجه به ارتقای کیفیت خدمات، ضروری به‌نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 975 kb]   (1387 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت بهداشتی
دریافت: 1397/5/22 | پذیرش: 1397/10/18 | انتشار: 1398/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb