دوره 13، شماره 5 - ( مرداد 1398 )                   جلد 13 شماره 5 صفحات 32-25 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najari N, Mehdizadeh A H, Mehdizadeh M, Jafary Nodoushan Z, Mohammadbeigi A. A Comparison between Conventional and Video Methods of Health Education on Improvement of Oral Health in Elementary School Students of Qomrood Village, 2018, (Iran). Qom Univ Med Sci J 2019; 13 (5) :25-32
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2351-fa.html
نجاری نازیلا، مهدیزاده امیرحسین، مهدیزاده محمد، جعفری ندوشن زهرا، محمدبیگی ابوالفضل. مقایسه دو روش آموزش بهداشت متداول و فیلم آموزشی، بر ارتقای سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی روستای قمرود، سال 1397. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1398; 13 (5) :25-32

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2351-fa.html


1- دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم،
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم ، am.h.mehdizadeh@gmail.com
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم
4- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (4969 مشاهده)
زمینه و هدف: مشکلات دهان و دندان، یکی از درگیری‌های مهم جامعه امروزی است. به‌منظور کاهش تبعات و هزینه این بیماری‌ها، اصل پیشگیری و کنترل پلاک از اهمیت زیادی برخوردار است. در مطالعه حاضر اثربخشی روش‌های مذکور بر سلامت دندان در کودکان بررسی شد.
روش بررسی: این مطالعه مداخله‌ای بر روی 66 نفر از دانش‌آموزان ابتدایی پسر در روستای قمرود انجام گرفت. دانش‌آموزان به‌صورت تصادفی در یکی از دو گروه متداول و آموزش با فیلم قرار گرفتند. مقادیر پلاک ایندکس و درصد خونریزی از لثه ثبت‌شده از دانش‌آموزان، در قبل و 2 هفته بعد از آموزش در چک‌لیست ثبت گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل و تی زوجی تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: در گروه متداول، میانگین پلاک ایندکس قبل از مداخله، 95/16±66/58 و پس از مداخله، 76/10±60/18 گزارش شد. همچنین میانگین خونریزی از لثه قبل از مداخله، 97/1±28/1 و پس از مداخله، 46/0±16/0 ارزیابی شد. در گروه آموزش با فیلم نیز میانگین پلاک ایندکس قبل از مداخله، 08/14±84/53 و پس از مداخله، 91/10±29/19 بود و میانگین خونریزی از لثه، قبل از مداخله، 71/3±68/1 و پس از مداخله، 76/0±31/0 برآورد شد. براساس آزمون تی زوجی، تغییرات مذکور در هر دو گروه معنی‌دار بود، اما طبق آزمون تی مستقل، میان تغییرات در دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج این پژوهش، هر دو روش آموزش متداول و آموزش با فیلم، تأثیر معنی‌داری در کاهش پلاک ایندکس و شاخص خونریزی از لثه دارند، اما در بین اثربخشی این دو روش، تفاوت معنی‌داری وجود ندارد.
متن کامل [PDF 538 kb]   (900 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشکی
دریافت: 1397/10/1 | پذیرش: 1398/2/28 | انتشار: 1398/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb