Ansari M A, Gharlipour Z, Mohebi S, Sharifirad G R, Rahbar A. Effect of Education Based on the Protection Motivation Theory on Preventive Behaviors of Influenza A among High School Students in Qom City, (Iran). Qom Univ Med Sci J 2019; 13 (4) :22-33
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-2377-fa.html
انصاری محمد علی، قارلی پور ذبیح اله، محبی سیامک، شریفی راد غلامرضا، راهبر احمد. تأثیر آموزش براساس تئوری انگیزش محافظت بر رفتارهای پیشگیریکننده از ابتلا به آنفلوانزای نوع A، در دانشآموزان دبیرستانی شهر قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1398; 13 (4) :22-33
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2377-fa.html
1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم ، gharlipourz@yahoo.com
3- گروه پزشکی، دانشکده پزشکی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی
4- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده: (5594 مشاهده)
زمینه و هدف: آنفلوانزا، یک بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با توجه به اهمیت رفتارهای پیشگیریکننده از ابتلا به این بیماری، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش براساس تئوری انگیزش محافظت بر رفتارهای پیشگیریکننده از ابتلا به آنفلوانزای نوع Aدر دانشآموزان شهر قم صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه مداخلهای بر روی200 دانشآموز پسر پایه دهم در شهر قم انجام شد. نمونهها بهصورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هرکدام 100 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامههای مربوطه پیش از مداخله آموزشی و سه ماه بعدازآن توسط گروه آزمون و کنترل تکمیل گردید. مداخله آموزشی شامل: 2 جلسه آموزشی 90 دقیقهای بود که برای گروه آزمون اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمونهای تی مستقل، تی زوجی و تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: در این مطالعه، بین دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله آموزشی، تفاوت معنیداری در متغیرهای دموگرافیک، همچنین سازههای تئوری انگیزش محافظت مشاهده نشد (05/0p>). همچنین بعد از مداخله آموزشی، تفاوت معنیداری در میانگین نمرات شدت درکشده، خودکارآمدی، پاداش، انگیزش محافظت و رفتار در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل دیده شد (05/0>p)؛ ولی در میانگین نمرات حساسیت درکشده،کارآمدی پاسخ درکشده، هزینه پاسخ و ترس بین دو گروه، تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0p>).
نتیجهگیری: تئوری انگیزش محافظت میتواند در بروز رفتارهای پیشگیریکننده از ابتلا به آنفلوانزا مؤثر باشد؛ بنابراین با توجه به تعداد محدود مطالعات در این خصوص، بهنظر میرسد انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه ضروری است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
دریافت: 1397/10/22 | پذیرش: 1398/1/28 | انتشار: 1398/3/25