جلد 7 - ویژه نامه آموزشی                   جلد 7 - ویژه نامه آموزشی صفحات 16-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hekmatpou D, Seraji M, Ghaderi T, Ghahremani M, Naderi M. Comparison of Group Discussion and Lecture Method in Students’ Learning and Satisfaction of Life Instructions Unit. Qom Univ Med Sci J 2013; 7 (S1) :10-16
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-251-fa.html
حکمت‌پو داود، سراجی محمود، قادری طاهره، قهرمانی منصوره، نادری مینو. مقایسه دو شیوه بحث گروهی و سخنرانی بر یادگیری و رضایت دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1392; 7 (S1) :10-16

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-251-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی اراک ، dr_hekmat@arakmu.ac.ir
2- دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده:   (6439 مشاهده)

زمینه و هدف: انتخاب یک روش مناسب آموزش برای یادگیری، حایز اهمیت است. این مطالعه با هدف مقایسه دو شیوه بحث گروهی و سخنرانی بر یادگیری و رضایت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک از درس آیین زندگی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه نیمه‌تجربی است که براساس انتخاب تصادفی در 3 کلاس، محتوای آموزشی به شیوه بحث گروهی و در 3 کلاس، به شیوه سخنرانی ارائه شد. ابزار گرد‌آوری داده‌ها شامل فرم دیدگاه‌سنجی دانشجویان نسبت به محتوای درس، شیوه تدریس و برقراری ارتباط و نمره آزمون در پایان ترم بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های کای‌دو و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی‌داری α برابر 05/0 در  نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سن نمونه‌های مورد پژوهش 7/2±20 سال بود. میانگین و انحراف معیار نمره دانشجویان در گروه سخنرانی 2±2/17 و در بحث گروهی برابر 5/1±18، از نظر آماری اختلاف معنی‌داری داشت (0001/0≥p). میانگین نمرات دیدگاه کلی دانشجویان در دو گروه نسبت به محتوای درس آیین زندگی، اختلاف معنی‌داری نشان نداد (4/0=p)، اما نسبت به شیوه تدریس معنی‌دار بود (0001/0≥p). بین میانگین نمره دیدگاه کلی دانشجویان در دو گروه نسبت به برقراری ارتباط در کلاس درس آیین زندگی نیز اختلاف معنی‌داری وجود داشت (001/0≥p). نتیجه‌گیری: بحث گروهی می‌تواند سبب یادگیری بیشتر و افزایش رضایتمندی دانشجویان از درس آیین زندگی شود. بنابراین، استفاده از بحث گروهی در تدریس این واحد درسی به دانشجویان گروه‌های علوم پزشکی پیشنهاد می‌شود. کلید واژه‌ها: تدریس- روش‌ها؛ سخنرانی‌ها؛ بحث گروهی؛ رضایت شخصی؛ یادگیری.

متن کامل [PDF 168 kb]   (3857 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1394/11/24 | پذیرش: 1394/11/28 | انتشار: 1394/11/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb