جلد 7 - ویژه نامه آموزشی                   جلد 7 - ویژه نامه آموزشی صفحات 30-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Siamak M, Alipour Nodoushan K, Khaleghi N. Measurement of the Information Literacy Level in the Students of Qom University of Medical Sciences, 2010 –2011. Qom Univ Med Sci J 2013; 7 (S1) :23-30
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-253-fa.html
سیامک مرضیه، علیپور ندوشن خدیجه، خالقی نرگس. سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم،. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1392; 7 (S1) :23-30

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-253-fa.html


1- مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری
2- دانشگاه علوم پزشکی قم ، alipour8@gmail.com
3- دانشگاه قم
چکیده:   (8175 مشاهده)

زمینه و هدف: به دلیل چالش‌های اجتماعی که اطلاعات را به کالایی با ارزش تبدیل کرده است، و نیاز فارغ‌التحصیلان برای اینکه به یادگیرندگان مادام‌العمر تبدیل شوند، کسب سواد اطلاعاتی؛ مهارتی پایه برای یادگیری مؤثر در آموزش عالی است. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم طی سالهای 90-1389 انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، 120 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم توسط پرسشنامه مشخصات سواد اطلاعاتی Das (پرسشنامه استاندارد طراحی‌شده جهت سنجش سواد اطلاعاتی واقعی و پایه توسط داورپناه، سیامک) مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی، اف و تعقیبی LSD در سطح معنی‌داری 05/0>p تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: در این مطالعه، میانگین نمره سواد اطلاعاتی کسب‌شده پاسخگویان برای کل پرسشنامه 25/10±84/31 بود. میانگین نمره سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشکده‌های مختلف به ترتیب: دانشجویان دانشکده پیراپزشکی (97/9±70/32)، دانشکده بهداشت (53/9±73/28)، دانشکده پرستاری و مامایی (50/10±52/32) و دانشجویان دانشکده پزشکی (60/10±61/36) برآورد شد. همچنین بین سواد اطلاعاتی با متغیرهای جنسیت، بومی بودن یا نبودن، میزان تحصیلات والدین و میزان تولیدات علمی دانشجویان، تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0<p). نتیجه‌گیری: طبق نتایج این تحقیق، سواد اطلاعاتی اکثر دانشجویان در سطح نامطلوبی قرار دارد، که با توجه به یافته‌های مذکور، بین سطح سواد اطلاعاتی با متغیرهای مورد بررسی نیز هیچ نوع ارتباط آماری معنی‌داری مشاهده نشد. کلید واژه‌ها : سواد اطلاعاتی؛ دانشجویان؛ قم، ایران.

متن کامل [PDF 161 kb]   (1844 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1394/11/24 | پذیرش: 1394/11/28 | انتشار: 1394/11/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb