جلد 7 - ویژه نامه آموزشی                   جلد 7 - ویژه نامه آموزشی صفحات 36-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmari Tehran H, Raisi M, Dadkhah Tehrani T, Mehran N, Jafarbegloo E. Internal Evaluation of Midwifery Department of Nursing & Midwifery Faculty in Qom University of Medical Sciences. Qom Univ Med Sci J 2013; 7 (S1) :31-36
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-254-fa.html
احمری طهران هدی، رئیسی مرضیه، دادخواه تهرانی تهمینه، مهران ناهید، جعفربگلو عصمت. ارزیابی درونی گروه آموزش مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم، سال 1390. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1392; 7 (S1) :31-36

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-254-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی قم
2- دانشگاه علوم پزشکی قم ، raisi_1350@yahoo.com
چکیده:   (6263 مشاهده)

زمینه و هدف: ارزیابی درونی فرآیندی است که در آن اعضای گروه آموزشی دانشگاه، هدف‌های گروه را تصریح کرده و عملکرد آن را مورد قضاوت قرار می‌دهند، سپس نقش خود را بازنگری کرده و در راه آینده مطلوب، گروه آموزشی با برنامه‌ریزی در اجرای آن گام‌های اولیه را برمی‌دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت گروه آموزش مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1390 صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه به روش مقطعی با استفاده از پرسشنامه‌های ارزیابی درونی شامل: هشت عامل مدیریت گروه، دوره‌های آموزشی، برنامه‌های درسی و غیردرسی، هیأت علمی، دانشجویان، راهبردهای یادگیری و یاددهی، خدمات و تجهیزات آموزشی، پایان‌نامه‌ها و فرصت‌های مطالعاتی، سمینارها و دانش‌آموختگان انجام شد. داده‌ها با مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین کل نتایج ارزیابی درونی گروه مامایی در هر هشت عامل مطلوب تحلیل شد. بالاترین امتیاز کسب‌شده مربوط به دو عامل: دوره‌های آموزشی، برنامه‌های درسی و غیر‌درسی، وضعیت دانشجو با میانگین 3، سپس به ترتیب: اهداف، جایگاه سازمانی، مدیریت و تشکیلات (85/2)، هیأت علمی (8/2)، راهبردهای یادگیری/ یاددهی (5/2)، دانش‌آموختگان (5/2)، پایان‌نامه‌ها، فرصت‌های مطالعاتی، سمینارها (5/2) و کمترین امتیاز مربوط به امکانات و تجهیزات آموزشی (4/2) بود. نتی جه‌گیری: با توجه به تحلیل وضعیت موجود به کمک ارزیابی درونی؛ ارتقای امکانات و تجهیزات آموزشی، راه‌اندازی تحصیلات تکمیلی و فراهم نمودن زمینه اشتغال دانش‌آموختگان مامایی به‌نظر ضروری می‌رسد.  

متن کامل [PDF 151 kb]   (1382 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1394/11/24 | پذیرش: 1394/11/28 | انتشار: 1394/11/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb