دوره 13، شماره 9 - ( آذر 1398 )                   جلد 13 شماره 9 صفحات 43-34 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshnoodifar M, Rafie S, Zeraati Nasrabadi M, Masoudi Alavi N. ‌ The Effects of CPR Training Using Two Traditional and Electronic Training Methods on the Knowledge, Skill, and Satisfaction of Nurses from In Service Education of Cardiopulmonary Resuscitation. Qom Univ Med Sci J 2019; 13 (9) :34-43
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2557-fa.html
خشنودی فر مهرنوش، رفیعی شهلا، زراعتی نصرآبادی ماشااله، مسعودی علوی نگین. تأثیر دو روش آموزش الکترونیکی و سنتی بر میزان آگاهی، مهارت و رضایتمندی پرستاران از آموزش ضمن خدمت احیای قلبی - ریوی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1398; 13 (9) :34-43

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2557-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، ﮔﺮوه آموزشی برنامه‌ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
2- ﮔﺮوه آموزشی برنامه‌ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، ﮔﺮوه آموزشی پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بهزیستی و توان‌بخشی
4- گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
چکیده:   (4844 مشاهده)
زمینه و هدف: با افزایش شیوع بیماری‌های قلبی، تعداد کثیری از بیماران جهت درمان مشکلات قلبی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌‌کنند. این بیماران مستعد اختلالاتی نظیر ایست قلبی بوده که تهدیدکننده حیات فرد است. پرستاران، آموزش احیا را در دوران تحصیل گذرانده‌اند، اما روند عملیات احیا هرچند سال تغییر کرده و به‌روز می‌شود که آموزش در این مقوله را مهم و ضروری می‌کند. این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی، مهارت و رضایتمندی پرستاران از شرکت در دوره‌های آموزشی احیای قلبی - ریوی به دو روش آموزش الکترونیکی، سنتی و مقایسه آن‌ها با هم صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه به‌‌ روش مداخله‌ای در قالب دو گروه (پیش‌آزمون - پس‌آزمون) برروی پرستاران شاغل در بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام شد. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی منظم بود و نمونه‌ها به روش یک‌درمیان، در دو گروه آموزش به شیوه سنتی و الکترونیکی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی و واریانس یک‌طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نمره آگاهی، مهارت و رضایتمندی پرستاران در هر دو گروه آموزش الکترونیکی و سنتی، به‌طور معنی‌داری افزایش یافت، اما میزان افزایش آگاهی و رضایتمندی به‌طور معنی‌داری در پرستاران گروه آموزش الکترونیکی، بالاتر از پرستارانی بود که در گروه آموزش سنتی حضور داشتند.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد هردو روش الکترونیکی و سنتی در ارتقای آگاهی پرستاران در زمینه احیای قلبی - ریوی تأثیر مثبت دارد. همچنین میزان آگاهی، مهارت و رضایتمندی از دوره آموزشی احیای قلبی - ریوی در پرستاران شرکت‌کننده در روش آموزش الکترونیکی، بالاتر از پرستاران شرکت‌کننده در روش آموزش سنتی می‌باشد.
متن کامل [PDF 898 kb]   (1074 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری-جراحی-ویژه-کودکان
دریافت: 1398/5/2 | پذیرش: 1398/7/10 | انتشار: 1398/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb