دوره 14، شماره 1 - ( فروردین 1399 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 84-74 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi T, Ebrahim Bay S E B, Najafi Hodk F, Mohammadi A. Relationship between Academic Motivation and Students’ Attitude towards Future Job in the Students of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. Qom Univ Med Sci J 2020; 14 (1) :74-84
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2621-fa.html
شریفی طاهره، ابراهیم بای سمیه، نجفی هدک فرشته، محمدی امین. ارتباط انگیزه تحصیلی با نگرش نسبت به آینده شغلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1399; 14 (1) :74-84

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2621-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
3- گروه اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
4- گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، aminmohammadi2091@gmail.com
چکیده:   (4483 مشاهده)
زمینه و هدف: علاقه و انگیزه تحصیلی دانشجویان از مهم‌ترین چالش‌های دانشگاه‌ها محسوب می‌شود که بر برونداد سیستم‌های آموزشی بسیار اثرگذار است. عوامل مختلفی می‌توانند این انگیزه و علاقه را تحت تأثیر قرار دهند که آینده شغلی یکی از این عوامل میباشد. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین انگیزه تحصیلی با نگرش نسبت به آینده شغلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در سال 1397 انجام شد.
روش بررسی: در مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی حاضر، 291 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده و وارد مطالعه گردیدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه روا و پایای نگرش نسبت به آینده شغلی و نیز پرسشنامه استاندارد انگیزه تحصیلی هارتر (Harter) جمعآوری شدند و با استفاده از نرمافزار SPSS 22 تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافتهها: نتایج نشان دادند که 1/59 درصد از دانشجویان میانگین نمره نگرش نسبت به آینده شغلی متوسط و کمتر از متوسط و 43 درصد از آنها میانگین نمره انگیزه تحصیلی متوسط و بالاتر از متوسط را کسب نمودند. براساس نتایج رگرسیون، نگرش نسبت به آینده شغلی          (29 درصد) و مقطع تحصیلی (13 درصد) دو متغیری بودند که انگیزه تحصیلی دانشجویان را پیشبینی مینمودند.
نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط معنادار انگیزه تحصیلی با آینده شغلی و سطح نامطلوب انگیزه تحصیلی لازم است در جهت کاهش نگرانیهای موجود نسبت به آینده شغلی در دانشجویان و در نتیجه افزایش انگیزه تحصیلی آن‌ها اقدامات لازم انجام شود.
واژه‌های کلیدی: تحصیلی، دانشجویان، نگرش
متن کامل [PDF 984 kb]   (1418 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2499 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1398/7/15 | پذیرش: 1399/1/27 | انتشار: 1399/1/10

فهرست منابع
1. Sajadi SK. Evaluation of laboratory sciences students' attitude toward their field of study and future career in Kurdistan University of Medical Sciences, 2015. Zanko J Med Sci 2016;16(51):52-60. Link
2. Mehrabian F, Dadash Khah Z, Karimi Z. Attitude of environmental health students toward their discipline and future career in Guilan University of Medical Sciences. Res Med Educ 2012;4(1):43-8. Link [DOI:10.18869/acadpub.rme.4.1.43]
3. Aghaei A, Jalali D, Nazari F. The impact of group counseling on learning motivation, educational motivation, future education-job concerns and academic achievement of high school students in the learning process of chromo bolts. J Educ Stud 2011;2(3):25-1. Link
4. Borjali A. The survey of socio-psychological problems of working women. Counsel Culture Psychother 2018;9(33):1-19. Link
5. Roohi G, Asayesh H. Students' academic motivation in Golestan university of medical sciences. Iran J Med Educ 2012;12(3):152-9. Link
6. Shakibaei D, Iranfar S, Montazeri N, Rezaei M, Yari N. The degree of motivation of medical students towards their degree at different educational levels. Iran J Med Educ 2005;14(57):15-10. Link
7. Gharaaghaji N, Mirahadi M. Evaluating motivation and interest in choosing career or higher education study among radiology students in Tabriz University of Medical Sciences. Educ Dev Jundishapur 2014;5(2):148-55. Link
8. Mirnasab M, Moghaddasi M, Ehrampoosh M, Mohammadzadeh M, Karimi monjermooie H. Environmental health engineering students' attitudes toward their education program and career in Shahid Sadoughi university of medical sciences in 2015. J Shaheed Sadoughi Univ Med Sci 2016;1(11):43-50. Link
9. Alizadeh S, Namazi A, Sigarchian M. The midwifery students' opinion about their professional future. Educ Dev Jundishapur 2014;5(1):21-7. Link
10. Oudi D, Nasiriforg A, Pasban F, Kianfar S. Determining the effective factors on educational motivation in nursing students. Modern Care J 2006;3(1):9. Link
11. Afzali A, Aminhatami F. The role and status of internal and external academic motivation and academic engagement in predicting test anxiety of high school student. Cogn Strateg Learn 2018;6(11):175-91. Link
12. Bakhshandeh BM, Hakim A, Azimi N, Latifi SM, Ghalvandi H. Nursing students viewpoints about educational motivation and its related factors in Ahvaz Jundishapur University of medical sciences. Res Med Educ 2015;7(1):35-44. Link [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.1.35]
13. Azad Y, Farahbakhsh K, Shafiabadi A, Bajestani HS, Rabiei M. The role of career selection skills on student motivation in Shahrekord University. Culture Counsel 2017;9(36):51-75. Link
14. Kashfi SM, Yazdankhah M, Sedaghat Z, Hajipour A. Educational motivation and some related factors in students of health and nutrition school in Shiraz university of medical sciences. Dev Strateg Med Educ 2017;4(2):50-9. Link
15. Akbari Booreng M. The role of the future career prospects in students' educational motivation of Birjand university of medical sciences. J Med Educ Dev 2015;10(2):138-49. Link
16. Sadeghinezhad M, Mazloom Khorasani M. Scientific elites' attitude to future career in Iran and its effect on tendency to migration. J Soc Dev 2018;12(3):7-28. Link
17. Banegas DL, Busleimán GI. Motivating factors in online language teacher education in southern Argentina. Comp Educ 2014;76:131-42. Link [DOI:10.1016/j.compedu.2014.03.014]
18. Rajabi S. The study of variables reducing academic motivation of "persian language and literature" students. Tran Learn Res 2009;1(36):69-80. Link
19. Marzban A, Marzban H. Attitudes of nurse students toward their discipline and future career in Hormozgan university of medical sciences. Dev Strateg Med Educ 2018;5(2):14-24. Link
20. Khammarnia M, Shokohian F, Eskandari S, Kassani A, Setoodezadeh FA. Students'attitudes toward their education and job prospects in Zahedan health school in 2015. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017;15(11):1003-14. Link
21. Moradi A, Kimiafar K, Marouzi P, Alizadeh S, Heravian Shandiz J. Attitude of optometry students towards their field of study and job prospects. Future Med Educ J 2017;7(4):20-5. Link
22. Ribeiro JS, Conceição C, Pereira J, Leone C, Mendonça P, Temido M, et al. Health Professionals moving to … and from Portugal. Health Policy 2014;114(2-3):97-108. PMID: 23800606 [DOI:10.1016/j.healthpol.2013.05.009]
23. Türel YK, Toraman M. The relationship between Internet addiction and academic success of secondary school students. Anthropologist 2015;20(1):2-8. Link
24. Komleh RM, Hosseini AF, Fata L, Mirhosseini F, Bigdeli S. Investigating the relationship between internet addiction and academic archievement of medical students (2013). Iran J Health Saf Environ 2016;3(2):528-34. Link
25. Kandemir M. Predictors of academic procrastination: coping with stress, internet addiction and academic motivation. World Appl Sci J 2014;32(5):930-8. Link
26. Ganji B, Tavakoli S, Baniasadi Shahr-e Babak F, Asadi S. Surveying the relationship between internet addiction and academic engagement of students. Educ Strateg Med Sci 2016;9(2):150-5. Link
27. Torres-Díaz JC. Internet use and academic success in university students / internet use and academic success in university students. Comunicar Med Educ Res J 2016;24(2):61-70. Link [DOI:10.3916/C48-2016-06]
28. Jolehar M, Farhadi S, Rahimikian A. First to third year student's motivation in dental school, Islamic Azad University of Tehran and its relationship with the relevant factors. Res Dent Sci 2018;15(1):49-55. Link [DOI:10.29252/jrds.15.1.49]
29. Ajam A, Jafari H, Mahram B, Ahanchian M. Studying the role of students' academic motivation and computer skills in their attitudes toward blended learning approach. J N Appr Educ Admin 2013;4(3):63-81. Link
30. Mobarak Abadi A, Shamsi M, Najafianzadeh M. Health student attitude towards their field of study and future career in health faculty of Arak University of Medical Sciences, Iran. Strid Dev Med Educ 2014;11(2):280-5. Link
31. The unemployment rate for the illiterate is 13.1 percent and for the illiterate is 4.6 percent. Islamic Republic News Agency. Available at: URL: http://www.irna.ir/fa/News/82905685; 2018. Link
32. Arian M, Bagher Oghazian M, Amini Z, Khosravipur A, Abaszadeh F. The relationship between internet addiction and social network with academic motivation in students, Bojnord University of Medical Science. J Nurs Educ 2018;7(2):62-9. Link
33. Hasanlou H, Khazaee-Pool M. The attitude of students toward their field of study and future career in Zanjan university of medical sciences-2016. J Med Educ Dev 2017; 10(25):25-34. Link
34. Daalmans MT, Vissia M, Kuijpers-Jagtman AM, Lagro-Janssen AL. What do dental students think about their future career practice? Differences between men and women. Ned Tijdschr Tandheelkd 2004;111(12):477-81. PMID: 15646682
35. Bakhshandeh BM, Hakim A, Azimi N, Latifi SM, Ghalvandi H. Nursing students viewpoints about educational motivation and its related factors in Ahvaz Jundishapur University of medical sciences. Res Med Educ 2015;7(1):35-44. Link [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.1.35]
36. Gottfried AE, Fleming JS, Gottfried AW. Continuity of academic intrinsic motivation from childhood through late adolescence: a longitudinal study. J Educ Psychol 2001;93(1):3-13. Link [DOI:10.1037/0022-0663.93.1.3]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb