دوره 13، شماره 12 - ( اسفند 1398 )                   جلد 13 شماره 12 صفحات 86-75 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahbar S, Rahbar A, Mohebi S, Gharlipour Z, Ghorbani E, Nikseresht S et al . Designing and Validating of the Questionnaire of Factors Affecting Teacher - Student Relationship from the Point of View of Students of Qom University of Medical Sciences. Qom Univ Med Sci J 2020; 13 (12) :75-86
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2679-fa.html
راهبر شاهرخ، راهبر احمد، محبی سیامک، قارلی پور ذبیح الله، قربانی الناز، نیک سرشت سجاد و همکاران.. طراحی و روان‌سنجی پرسشنامه عوامل مؤثر بر ارتباط بین اساتید و دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1398; 13 (12) :75-86

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-2679-fa.html


1- دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم ، ahm418rahbar@yahoo.com
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
4- کارشناس بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (4242 مشاهده)
زمینه و هدف: برقراری ارتباط مؤثر میان استاد و دانشجو یکی از شاخص های مهم تدریس اثربخش و یک محرک قوی در میزان یادگیری می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و روانسنجی پرسشنامه عوامل مؤثر بر ارتباط بین اساتید و دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1394 انجام شده‌است.
روش بررسی: در این مطالعه اکتشافی، پرسشنامه ارتباط بین اساتید و دانشجویان با فهرست اولیه ای از 46 سوال و مشارکت 20 دانشجو و 5 عضو هیات علمی دانشگاه تهیه‌شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و برای تعیین روایی سازه‌ایی از تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی استفاده گردید. برای تعیین پایایی، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون کلاسی محاسبه شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی (اکتشافی و تاییدی) و نرم افزار SPSS 19  و Lisrel 8.8  استفاده گردید.
 یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که 35 سوال دارای روایی محتوایی کمی قابل قبول (68/0 تا 97/0) بود. مقدار شاخص ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون کلاسی به ترتیب برابر با 90/0 و 85/0 گزارش گردید. تحلیل عامل اکتشافی تعداد سئوالات را به22 سؤال کاهش داد و آنها را در پنج عامل دسته بندی (توانایی‌های فردی، توانایی علمی، ارتباطی، اخلاق حرفه ایی و دینی و اعتقادی) و در مجموع 54 درصد از واریانس کل این  متغیر‌ها را تبیین نمود.
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که عوامل مؤثر بر ارتباط بین اساتید و دانشجویان دارای روایی و پایایی قابل قبول است و قابلیت به‌کارگیری در فعالیت‌های پژوهشی را دارد.
متن کامل [PDF 871 kb]   (1098 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1426 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1398/9/20 | پذیرش: 1398/11/27 | انتشار: 1398/12/28

فهرست منابع
1. Rezaei AM, Delavar A, Ahadi H, Dortaj F. Construction and validation of Iran students' evaluation of educational quality. Train Meas 2010;1(1):1-25. (In Persian) Link
2. Siamian H, Bala Ghafari A, Aligolbandi K, Nezhad SF, Fereshteh S, Sharifi Nick M, et al. Characteristics of a good university lecturer according to students. J Mazandaran Univ Med Sci 2013;22(96):106-13. (In Persian) Link
3. Yunus MM, Osman WS, Ishak NM. Teacher-student relationship factor affecting motivation and academic achievement in ESL classroom. Proc Soc Behav Sci 2011;15:2637-41. Link [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.04.161]
4. Torabi A, Zahiri M. Study on influencing factors relationship between teacher and student in view of students of Ahvaz university of medical sciences. Jundishapur Sci Med J 2012;11(5):549-57. (In Persian) Link
5. Bahador H, Faraji Armaki A, Ghorbani R, Dehghani E. Effective factors on communication between teacher and student medical students of basic sciences level view. Educ Strateg Med Sci 2014;6(4):195-200. (In Persian) Link
6. Obeidi N. Effective factors on the communication between students and faculty members in the viewpoint of paramedical students. Educ Strateg Med Sci 2010;3(3):133-6. (In Persian) Link
7. Vakili MM, Nourian AA, Nasab M, Noradin S. Characteristics of a good teacher from the point of view of student and teaching staff in Zanjan university of medical sciences-2004. J Med Educ Dev 2009;1(1):17-28. (In Persian) Link
8. Amini M, Najafipour S, Torkan N, Ebrahimi Nejad F. Correlation between educational performance and communication skills of Jahrom medical teachers. J Babol Univ Med Sci 2010;12(5):100-5. (In Persian) Link
9. Ghadami A, Salehi B, Sajadi S, Naji H. Students' points of view regarding effective factors in establishing communication between students and faculty members. Iran J Med Educ 2007;7(1):149-54. (In Persian) Link
10. Akbari M, Moeintaghavi A, Ghanbari H, Bageri M, Otoufi A. Comparison of the students' and teachers' viewpoints about the characteristics of a good teacher in dentistry. J Mashhad Dent Sch 2015;38(4):281-90. (In Persian) Link
11. Watson PB, Seaton P, Sims D, Jamieson I, Mountier J, Whittle R, et al. Exploratory factor analysis of the clinical learning environment, supervision and nurse teacher scale (CLES+ T). J Nurs Meas 2014;22(1):164-80. PMID: 24851671 [DOI:10.1891/1061-3749.22.1.164]
12. Covell K, McNeil JK, Howe RB. Reducing teacher burnout by increasing student engagement a children's rights approach. Sch Psychol Int 2009;30(3):282-90. Link [DOI:10.1177/0143034309106496]
13. Hughes JN, Luo W, Kwok OM, Loyd LK. Teacher-student support, effortful engagement, and achievement: a 3-year longitudinal study. J Educ Psychol 2008;100(1):1-14. PMID: 19578558 [DOI:10.1037/0022-0663.100.1.1]
14. Abedini MR, Abassi A, Mortazavi FF, Bijari B. Students' viewpoint of factors affecting teacher-students communication, a study in Birjand University of Medical Sciences. Iran J Med Educ 2012;12(6):439-47. (In Persian) Link
15. Wubbels T, Brekelmans M. Two decades of research on teacher-student relationships in class. Int J Educ Res 2005;43(1):6-24. Link [DOI:10.1016/j.ijer.2006.03.003]
16. Mohamedpour M, Motmaen Z, Fasanghari M. Effective mobile services acceptance factors. J Inform Technol Manag 2010;2(5):111-28. (In Persian) Link
17. Alami A, Moshki M, Alimardani A. Development and validation of theory of planned behavior questionnaire for exclusive breastfeeding. J Neyshabur Univ Med Sci 2014;2(4):45-53. (In Persian) Link
18. Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N, Aligol M. Validity and reliability of the instruments and types of measurements in health applied researches. J Rafsanjan Univ Med Sci 2015;13(12):1153-70. (In Persian) Link
19. Mi-young LW, Neuharth-Pritchett S. Examining factorial validity and measurement invariance of the student-teacher relationship scale. Early Childhood Res Quart 2011;26(2):205-15. Link [DOI:10.1016/j.ecresq.2010.09.004]
20. Taheri A. Identifying MA and PhD students' point of view regarding effective factors in establishing communication between students and faculty members of school of allied health at Tehran university of medical sciences in 2012-2013 academic year. J Med Educ Dev 2016;9(22):95-102. (In Persian) Link
21. Nizielski S, Hallum S, Lopes PN, Schütz A. Attention to student needs mediates the relationship between teacher emotional intelligence and student misconduct in the classroom. J Psychoed Assess 2012;30(4):320-9. Link [DOI:10.1177/0734282912449439]
22. Hokmabadi R, Fallah H. Ideal university teachers according to students' views. J Med Educ Dev 2013;6(10):22-9. (In Persian) Link

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb