دوره 9، شماره 10 - ( دی 1394 1394 )                   جلد 9 شماره 10 صفحات 47-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahaei Z, Yarmohammadi P, Fatahi E, Mehri H, Kasiri N. The Relationship between Demographic Variables with General Health and Quality of Life in Students of Islamic Azad University, Sabzevar Branch, Iran. Qom Univ Med Sci J 2015; 9 (10) :40-47
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-291-fa.html
رهائی زهره، یارمحمدی پرستو، فتاحی اسماعیل، مهری ‌هادی، کثیری نیره. ارتباط بین متغیرهای دموگرافیک با سلامت عمومی ‌و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سبزوار. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1394; 9 (10) :40-47

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-291-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
2- دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، yarmohamadi@hlth.mui.ac.ir
3- دانشگاه تربیت مدرس
4- واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی
5- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (8120 مشاهده)

زمینه و هدف: بهداشت روانی جامعه یکی از محورهای ارزیابی سلامتی جوامع مختلف است که تحت تأثیر کیفیت زندگی بوده و امروزه در میان دانشجویان به‌دلیل گذراندن دوران پراسترس فرآیند آموزشی، از اهمیت زیادی برخوردار است. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط متغیرهای دموگرافیک با سلامت عمومی‌ ‌و کیفیت زندگی دانشجویان دختر و پسر صورت گرفت.

روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی بر روی 209 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سبزوار در سال 1392 انجام شد. نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند، و ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه دموگرافیک، فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF) و پرسشنامه 28 سؤالی سلامت عمومی ‌(GHQ) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: در این مطالعه، میانگین کلی کیفیت زندگی در دانشجویان دختر (91/1±32/8)، پایین‌تر از دانشجویان پسر (62/1±91/8) بود. همچنین نمره کلی سلامت عمومی در دانشجویان دختر (9/12±64/32)، نامطلوب‌تر از دانشجویان پسر (63/7±41/16) گزارش شد. دانشجویانی‌که اختلال افسردگی (178/0-r=، 01/0>p) و سلامت عمومی پایین (152/0-r=، 029/0>p) داشتند، از کیفیت زندگی پایین‌تری در بُعد سلامت روان برخوردار بودند.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش و مطلوب نبودن سطح سلامت عمومی ‌و کیفیت زندگی دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان دختر، لزوم برنامه‌های مدون در دانشگاه‌ها جهت ارتقای کیفیت زندگی، سلامت عمومی ‌و کاهش اختلال‌های سلامت، ضروری بوده و می‌بایست سلامت روان و کیفیت زندگی دانشجویان در طی دوران آموزشی دانشگاه مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

متن کامل [PDF 388 kb]   (2332 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: داخلی
دریافت: 1394/12/2 | پذیرش: 1394/12/2 | انتشار: 1394/12/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb