دوره 14، شماره 10 - ( دی 1399 )                   جلد 14 شماره 10 صفحات 52-44 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amaniyan S, Nobahar M, Babamohamadi H. Comparative Study of PhD Nursing Curriculum in Iran and Norway. Qom Univ Med Sci J 2020; 14 (10) :44-52
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3007-fa.html
امانیان سارا، نوبهار منیر، بابامحمدی حسن. مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری در ایران و نروژ. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1399; 14 (10) :44-52

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3007-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی سمنان
2- مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، Nobahar43@Semums.ac.ir
3- مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
چکیده:   (3139 مشاهده)
زمینه و هدف: تضمین کیفیت برنامه‌های دکتری پرستاری تأثیر قابل توجهی بر پیشبرد و بهبود اهداف آموزشی حرفه پرستاری خواهد داشت؛ از این ‌رو، مطالعات تطبیقی به منظور روشن و مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف برنامه‌های آموزشی در کشورهای مختلف دنیا انجام می‌شوند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری در کشورهای ایران و نروژ صورت گرفت.
روش بررسی: مطالعه توصیفی- تطبیقی حاضر در سال 1399 با هدف مقایسه برنامه درسی دوره دکتری پرستاری در دو کشور ایران و نروژ انجام شد. از طریق جستجوی اینترنتی با واژگان کلیدی مرتبط، داده‌های مورد نیاز جمع‌آوری گردید و سپس با استفاده از الگوی چهار مرحله‌ای  Beredayشامل: توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، نقاط اشتراک و افتراق دو برنامه درسی ارزیابی و تحلیل شد.
یافته‌ها: با وجود شباهت کامل نقشهای دانش‌آموختگان در برنامه درسی دو کشور و همچنین تشابه نسبی در محتوای برنامه درسی آن‌ها، سایر موارد از جمله طول دوره، گرایش‌ها، اهداف و نحوه پذیرش دانشجو در دوره دکتری پرستاری دو کشور ایران و نروژ متفاوت بود.
نتیجه‌گیری: نتایج به ‌دست آمده از مطالعه حاضر بیانگر نقاط قوتی همچون داشتن چشم‌اندازی مشخص با اهداف ذکر شده دقیق در جهت حصول آن و نیز نقاط ضعفی نظیر عدم توجه کافی به حیطه بالینی رشته پرستاری در برنامه درسی دکتری پرستاری ایران در مقایسه با کشور نروژ بود؛ بنابراین لازم است با بازنگری در برنامه درسی جاری، کمبودهای موجود پوشش داده شود تا از این طریق شاهد حضور فارغ‌التحصیلانی توانمند در هر دو عرصه پژوهش و بالین نظام آموزش پرستاری کشور باشیم.
متن کامل [PDF 1028 kb]   (833 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (898 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری-جراحی-ویژه-کودکان
دریافت: 1399/9/23 | پذیرش: 1399/10/30 | انتشار: 1399/10/10

فهرست منابع
1. 1. Råholm MB, Hedegaard BL, Löfmark A, Slettebø A. Nursing education in Denmark, Finland, Norway and Sweden - from Bachelor's degree to PhD. J Adv Nurs 2010;66(9):2126-37. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2010.05331.x [DOI:10.1111/j.1365-2648.2010.05331.x]
2. Seidi J, Alhani F, Anooshe M. Pathology of the principles and philosophy of education course in nursing doctoral degree: a qualitative study. J Nurs Educ 2013;2(3):36-48. Link
3. Borzou SR, Oshvandi K, Cheraghi F, Moayed MS. Comparative study of nursing PhD education system and curriculum in Iran and John Hopkins school of nursing. Educ Strateg Med Sci 2016;9(3):194-205. Link
4. Baghaei R, Mokhtary L, Hosseinzadegan F, Mihandoust S. Comprative study of nursing PhD curriculum in Iran, Turkey and Jordan. Sci J Nurs Midwifery Paramed Facul 2017;3(1):53-64. DOI: 10.29252/sjnmp.3.1.53 [DOI:10.29252/sjnmp.3.1.53]
5. Naseri N, Salehi S. Accreditation of nursing education in Iran: documenting the process. Iran J Nurs Midwifery Res 2008;12(4):136-8. Link
6. Arian M, Nobahar M, Babamohamadi H. Comparative study of nursing master's education program in Iran and John Hopkins school of nursing. J Nurs Educ 2018;7(3):34-48. Link
7. Nagata S, Gregg MF, Miki Y, Arimoto A, Murashima S, Kim MJ. Evaluation of doctoral nursing education in Japan by students, graduates, and faculty: a comparative study based on a cross-sectional questionnaire survey. Nurse Educ Today 2012;32(4):361-7. DOI: 10.1016/j.nedt.2011.05.019 [DOI:10.1016/j.nedt.2011.05.019]
8. Brückner S, Förster M, Zlatkin-Troitschanskaia O, Walstad WB. Effects of prior economic education, native language, and gender on economic knowledge of first-year students in higher education. A comparative study between Germany and the USA. Stud Higher Educ 2015;40(3):437-53. DOI: 10.1080/03075079.2015.1004235 [DOI:10.1080/03075079.2015.1004235]
9. Dehaghi MG, Vafadar Z. Comparative study of nursing PhD. Education program in Iran and Colombia school of nursing. J Med Educ Dev 2020;15(1):33. DOI: 10.18502/jmed.v15i1.3327 [DOI:10.18502/jmed.v15i1.3327]
10. Lorensen M, Jones DE, Hamilton GA. Advanced practice nursing in the Nordic countries. J Clin Nurs 1998;7(3):257-64. DOI: 10.1046/j.1365-2702.1998.00186.x [DOI:10.1046/j.1365-2702.1998.00186.x]
11. Specifications and specialized medical curriculum and outlines of PhD course Iran: high council for medical planning. Ministry of Health. Available at: URL: http://mbs.behdasht.gov.ir/uploads/phd_parastari95.pdf; 2015. Link
12. Departement of nursing science. Institute of Health and Society. Available at: URL: https://www.med.
13. uio.no/helsam/english/about/organization/departments/nursing-science/; 2020. Link
14. Health care positions in norway. Scholarshipdb. Available at: URL: https://scholarshipdb/scholarships-in-Norway?q=PhD-in-nursing; 2020. Link
15. Bereday GZ. Comparative method in education. Holt McDougal; 1964. Link
16. Adick C. Bereday and Hilker: origins of the 'four steps of comparison'model. Compar Educ 2018;54(1):35-48. DOI: 10.1080/03050068.2017.1396088 [DOI:10.1080/03050068.2017.1396088]
17. Zaccagnini M, Pechacek JM. The doctor of nursing practice essentials: a new model for advanced practice nursing. Massachusetts: Jones & Bartlett Learning; 2019. Link
18. Mehraban MA, Taleghani F. Doctor of nursing practice (initiated or disorder). Iran J Med Educ 2011;10(5):1-7. Link
19. Educational regulations for specialized doctoral courses PhD. High Council for Medical Science Planning. Available at: URL: https://hcmep.behdasht.gov.ir/uploads/369/doc/Aeen_PhD970424.pdf; 2018. Link
20. Kyrkjebø JM, Mekki TE, Hanestad BR. Nursing education in Norway. J Adv Nurs 2002;38(3):296-302. DOI: 10.1046/j.1365-2648.2002.02179.x [DOI:10.1046/j.1365-2648.2002.02179.x]
21. Glavin K, Schaffer MA, Halvorsrud L, Kvarme LG. A comparison of the cornerstones of public health nursing in Norway and in the United States. Public Health Nurs 2014;31(2):153-66. DOI: 10.1111/phn.12082 [DOI:10.1111/phn.12082]
22. Saif A. Educational measurement, assessment and evaluation. 7th ed. Tehran: Doran Publication; 2019. Link
23. Berman A, Snyder SJ, Kozier B, Erb G, Levett-Jones T, Dwyer T, et al. Kozier and Erb's fundamentals of nursing. Australia: Pearson Australia; 2010. Link
24. Khodaei A, Mansourain M, Ganjei S, Asgari H. Strategies for decreasing gap between theory & clinical performance from the viewpoints of nursing students in Tabriz University of Medical Sciences. Res Med Educ 2016;8(2):49-59. DOI: 10.18869/acadpub.rme.8.2.49 [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.2.49]
25. Feizolahzadeh H, Hasani P. Challenges and opportunities of doctorate of nursing graduates in clinical settings. J Health Promot Manag 2012;1(1):74-84. Link
26. Sahebi Hagh M, Khadivi A, Soheili A, Moghbeli G, Khaje Goudari A, Valizadeh L. The challenges of nursing doctoral curriculum in Iran: a critical look based on Delphi technique. J Urmia Nurs Midwifery Facul 2017;15(6):424-39. Link

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb