دوره 15، شماره 3 - ( خرداد 1400 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 177-166 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahmady S, seidi M. Experiences of professors and medical students from the core components of Classroom supervision: a qualitative study. Qom Univ Med Sci J 2021; 15 (3) :166-177
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3017-fa.html
احمدی سلیمان، صیدی معصومه. تجارب اساتید و دانشجویان پزشکی از مؤلفه‌های ضروری نظارت بر کلاس داری: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1400; 15 (3) :166-177

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3017-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران،
2- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ، seidimasoomeh@gmail.com
چکیده:   (1790 مشاهده)

 زمینه و هدف: نظارت یک فعالیت ضروری در مدیریت منابع انسانی است. نظارت می‌تواند بر توسعه یا عملکرد یا هر دو متمرکز باشد. مسئولین و اساتید دانشجویان پزشکی نباید انتظار داشته باشند که دانشجویان فقط از تعدادی قانون و مقررات اطاعت کنند و سایر جنبه‌های آن‌ها را نادیده بگیرند. به نظر در کلاس‌های دانشگاهی، نقش نظارت اداری اساتید از نقش یادگیری، آموزش و حمایت گسترده‌تر است. هدف از مطالعه تبیین مؤلفه‌های ضروری نظارت بر کلاس داری با استفاده از تجارب اساتید و دانشجویان بود.
روش بررسی: نوع مطالعه کیفی، به روش تحلیل محتوی انجام شد. شرکت‌کنندگان از بین اساتید و دانشجویان علوم پایه و فیزیوپات پزشکی، با نمونه‌گیری هدفمند با حداکثر تنوع انتخاب گردید. رویکرد جمع‌آوری داده‌ها یک مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. همه مصاحبه‌ها توسط دو محقق به‌طور مستقل تحلیل و ساب تم‌ها استخراج گردید.
یافته‌ها: در مطالعه حاضر 10 ساب تم از مصاحبه‌ها استخراج شد. تم نظارت مدیریتی شامل، حضوروغیاب دانشجویان و ایجاد جذابیت در کلاس درس بود. تم نظارت آموزشی، تنوع استفاده از سبک‌های یاددهی و یادگیری، عدالت در ارزیابی دانشجو، ادغام افقی و عمودی، ارزشیابی کیفیت تدریس اساتید و پایش پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. تم نظارت حمایتی شامل، نوع خدمات حمایتی، شناسایی نگرانی‌های دانشجویان و حفظ محرمانگی در ارائه خدمات بود.
نتیجه‌گیری: این مطالعه مؤلفه‌های مهم کلاس داری در دروس دانشگاهی را نشان داد. توانمندسازی اساتید در مؤلفه‌های ضروری نظارت و تلاش برای به‌کارگیری هم‌زمان این مؤلفه‌ها در کلاس درس لازم است. تا به‌این‌ترتیب دانشجویانی با کمترین میزان استرس، کارآمد و با توسعه فردی و حرفه‌ای فارغ‌التحصیل گردند.
متن کامل [PDF 616 kb]   (636 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (924 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1399/10/7 | پذیرش: 1400/2/28 | انتشار: 1400/3/10

فهرست منابع
1. Valizadehzare N, Ahanchian MR. [Inquiry lived facts in educational supervision (Persian)]. Q J Nurs Manag. 2014; 3(3):78-87. http://ijnv.ir/article-1-221-fa.html
2. Kilminster SM, Jolly BC. Effective supervision in clinical practice settings: A literature review. Med Educ. 2000; 34(10):827-40. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2000.00758.x] [PMID] [DOI:10.1046/j.1365-2923.2000.00758.x]
3. Launer J. Supervision, mentoring and coaching. In: Swanwick, T, editor. Understanding Medical Education: Evidence, Theory and Practice. Chichester: Wiley Blackwell; 2014. pp. 111-122. [DOI:10.1002/9781118472361.ch8] [DOI:10.1002/9781118472361.ch8]
4. Cooper N, Forrest K, editors. Essential guide to educational supervision in postgraduate medical education. Chichester: Blackwell Publishing; 2009. [DOI:10.1002/9781444311648] [DOI:10.1002/9781444311648]
5. Bass EB, VI AH, Morrison G, Wills S, Mumford LM, Goroll AH. National survey of clerkship directors in internal medicine on the competencies that should be addressed in the medicine core clerkship. Am J Med. 1997; 102(6):564-71. [DOI:10.1016/S0002-9343(97)00054-5] [DOI:10.1016/S0002-9343(97)00054-5]
6. Murr AH, Miller C, Papadakis M. Mentorship through advisory colleges. Acad Med. 2002; 77(11):1172-3. [DOI:10.1097/00001888-200211000-00042] [PMID] [DOI:10.1097/00001888-200211000-00042]
7. Clack GB. Medical graduates evaluate the effectiveness of their education. Med Educ. 1994; 28(5):418-31. [DOI:10.1111/j.1365-2923.1994.tb02553.x] [PMID] [DOI:10.1111/j.1365-2923.1994.tb02553.x]
8. Hamaideh SH. Stressors and reactions to stressors among university students. Int J Soc Psychiatry. 2011; 57(1):69-80. [DOI:10.1177/0020764009348442] [PMID] [DOI:10.1177/0020764009348442]
9. Dyrbye LN, Thomas MR, Huntington JL, Lawson KL, Novotny PJ, Sloan JA, et al. Personal life events and medical student burnout: A multicenter study. Acad Med. 2006; 81(4):374-84. [DOI:10.1097/00001888-200604000-00010] [PMID] [DOI:10.1097/00001888-200604000-00010]
10. Torppa AM. Clinical supervision among medical students and general practitioners [PhD. dissertation]. Helsinki: University of Helsinki; 2017. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3880-4
11. Scaife J. Supervision in the mental health professions: A practitioner's guide. London: Routledge; 2003. https://books.google.com/books?id=PxCEAgAAQBAJ&dq [DOI:10.4324/9780203360941]
12. Loma Linda University, School of Medicine. Guidelines for medical student supervision during: Patient care experiences [Internet]. 2019 [Updated 2019]. Available from: https://medicine.llu.edu/sites/medicine.llu.edu/files/docs/supervision.pdf
13. Vasigh A, Ahmadi A, Sheikhi S. [The necessity of professor's assessment with emphasizing on Iran medical universities (Persian)]. J Educ Stud. 2017; 10:45-55. http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-258-en.html
14. McElfresh TA, McElfresh SJ. How being a psychotherapist can imperil personal relationships. Innovations in Clinical Practice: A Source Book. Vol. 16. Sarasota, FL: Professional Resource Exchange; 1998. pp. 231-242. https://books.google.com/books?id=9jsQAQAAMAAJ&dq
15. Keyser DJ, Lakoski JM, Lara-Cinisomo S, Schultz DJ, Williams VL, Zellers DF, et al. Advancing institutional efforts to support research mentorship: A conceptual framework and self-assessment tool. Acad Med. 2008; 83(3):217-25. [DOI:10.1097/ACM.0b13e318163700a] [PMID] [DOI:10.1097/ACM.0b13e318163700a]
16. Slavin SJ, Schindler DL, Chibnall JT. Medical student mental health 3.0: Improving student wellness through curricular changes. Acad Med. 2014; 89(4):573-7. [DOI:10.1097/ACM.0000000000000166] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1097/ACM.0000000000000166]
17. Kadushin A, Harkness D. Supervision in social work. New York: Columbia University Press; 2014. https://www.google.com/books/edition/Supervision_in_Social_Work/7DZVkgEACAAJ?hl=en [DOI:10.7312/kadu15176]
18. Bahador H, Faraji Armaki A, Ghorbani R, Dehghani E. [Effective factors on communication between teacher and student medical students of basic sciences level view (Persian)]. Educ Strateg Med Sci. 2014; 6(4):195-200. http://edcbmj.ir/article-1-399-en.html
19. Peng L, Zhang J, Li M, Li P, Zhang Y, Zuo X, et al. Negative life events and mental health of Chinese medical students: The effect of resilience, personality and social support. Psychiatry Res. 2012; 196(1):138-41. [DOI:10.1016/j.psychres.2011.12.006] [PMID] [DOI:10.1016/j.psychres.2011.12.006]
20. Ayala EE, Omorodion AM, Nmecha D, Winseman JS, Mason HR. What do medical students do for self-care? A student-centered approach to well-being. Teach Learn Med. 2017; 29(3):237-46. [DOI:10.1080/10401334.2016.1271334] [PMID] [DOI:10.1080/10401334.2016.1271334]
21. Drolet BC, Rodgers S. A comprehensive medical student wellness program-design and implementation at Vanderbilt School of Medicine. Acad Med. 2010; 85(1):103-10. [DOI:10.1097/ACM.0b013e3181c46963] [PMID] [DOI:10.1097/ACM.0b013e3181c46963]
22. Gaw CE. Wellness programs in medical school: Reevaluating the current paradigm. Acad Med. 2017; 92(7):899. [DOI:10.1097/ACM.0000000000001749] [PMID] [DOI:10.1097/ACM.0000000000001749]
23. Kalet A, Krackov S, Rey M. Mentoring for a new era. Acad Med. 2002; 77(11):1171-2. [DOI:10.1097/00001888-200211000-00041] [PMID] [DOI:10.1097/00001888-200211000-00041]
24. Dent J, Harden RM, Hunt D. A practical guide for medical teachers. New York: Elsevier Health Sciences; 2017. https://www.google.com/books/edition/A_Practical_Guide_for_Medical_Teachers/rJ7HDgAAQBAJ?hl=en

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb