دوره 9، شماره 9 - ( آذر 1394 1394 )                   جلد 9 شماره 9 صفحات 65-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi E, Alishahi Ghasemzadeh A, Bafandeh Gharamaleki H. A Study of the Correlation between Personality Traits and Observance of Professional Ethics and Individual Accountability of Counselors and Psychologists. Qom Univ Med Sci J 2015; 9 (9) :57-65
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-304-fa.html
احمدی عزت‌اله، قاسم‌زاده علیشاهی ابوالفضل، بافنده قراملکی حسن. بررسی همبستگی ویژگی‌های شخصیتی با رعایت اخلاق حرفه‌ای و پاسخگویی فردی مشاوران و روانشناسان. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1394; 9 (9) :57-65

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-304-fa.html


1- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، amiraliahmadi91@yahoo.co
2- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده:   (6753 مشاهده)

زمینه و هدف: اخلاق حرفه‌ای و پاسخگویی در مورد متخصصانی که به ارائه خدمات حرفه‌ای می‌پردازند، از اهمیت قابل‌توجه‌ای برخوردار است. این پژوهش با هدف بررسی نقش ویژگی‌های شخصیتی بر رعایت اخلاق حرفه‌ای و پاسخگویی فردی انجام گرفت

روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی از نوع همبستگی بر روی تمامی مشاوران و روانشناسان شاغل در شهر تبریز در سال 1393 انجام شد. نمونه‌ها(110 نفر) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های استاندارد جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها:در این مطالعه،بین ویژگی‌های شخصیتی با اخلاق حرفه‌ای و پاسخگویی فردی، همبستگی مثبت و معنی‌داریوجود داشت (05/0(p<. 41% از واریانس اخلاق حرفه‌ای مربوط به متغیرهای مستقل با وجدان بودن (55/0, B=001/0(p< و توافق‌پذیری (23/0, B=001/0(p< و 17% از واریانس پاسخگویی مربوط به متغیرهای مستقل باوجدان بودن (33/0,B=001/0(p< و توافق‌پذیری بود (18/0, B=04/0(p<.

نتیجه‌گیری:نتایج مطالعه حاضرنشان داد ویژگی‌های شخصیتی باوجدان بودن و توافق‌پذیری مرتبط با بهبود پاسخگویی و اخلاق حرفه‌ای در قبال ارباب رجوع است. لذا این نتایج می‌تواند به برنامه‌ریزان حوزه سلامتکمک کند تا با برنامه‌ریزی، شرایط را برای ایجاد بستر لازم برای سازگارشدن هرچه بیشتر مشاوران با این ویژگی‌ها فراهم کنندو عملکرد خود را بهبود بخشند. همچنین پیشنهاد می‌‌گردد در مطالعات آتی در زمینه اخلاق حرفه‌ای و پاسخگویی مشاوران دیگر، ابعاد شخصیتی نیز مد‌نظر قرار گیرد.

متن کامل [PDF 369 kb]   (2482 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1394/12/2 | پذیرش: 1394/12/2 | انتشار: 1394/12/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb