زمینه و هدف: اخلاق حرفهای و پاسخگویی در مورد متخصصانی که به ارائه خدمات حرفهای میپردازند، از اهمیت قابلتوجهای برخوردار است. این پژوهش با هدف بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی بر رعایت اخلاق حرفهای و پاسخگویی فردی انجام گرفت
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی از نوع همبستگی بر روی تمامی مشاوران و روانشناسان شاغل در شهر تبریز در سال 1393 انجام شد. نمونهها(110 نفر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد جمعآوری شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها:در این مطالعه،بین ویژگیهای شخصیتی با اخلاق حرفهای و پاسخگویی فردی، همبستگی مثبت و معنیداریوجود داشت (05/0(p<. 41% از واریانس اخلاق حرفهای مربوط به متغیرهای مستقل با وجدان بودن (55/0, B=001/0(p< و توافقپذیری (23/0, B=001/0(p< و 17% از واریانس پاسخگویی مربوط به متغیرهای مستقل باوجدان بودن (33/0,B=001/0(p< و توافقپذیری بود (18/0, B=04/0(p<.
نتیجهگیری:نتایج مطالعه حاضرنشان داد ویژگیهای شخصیتی باوجدان بودن و توافقپذیری مرتبط با بهبود پاسخگویی و اخلاق حرفهای در قبال ارباب رجوع است. لذا این نتایج میتواند به برنامهریزان حوزه سلامتکمک کند تا با برنامهریزی، شرایط را برای ایجاد بستر لازم برای سازگارشدن هرچه بیشتر مشاوران با این ویژگیها فراهم کنندو عملکرد خود را بهبود بخشند. همچنین پیشنهاد میگردد در مطالعات آتی در زمینه اخلاق حرفهای و پاسخگویی مشاوران دیگر، ابعاد شخصیتی نیز مدنظر قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |