جلد 18 -                   جلد 18 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmady S, Bagheri F, Ahmari Tehran H. Perceptions of Professional Identity Among Iranian Medical Students and Graduates. Qom Univ Med Sci J 2024; 18 : 2363.1
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3157-fa.html
احمدی سلیمان، باقری فاطمه، احمری طهران هدی. تبیین تجارب زیسته هویت حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته آموزش پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1403; 18 ()

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3157-fa.html


1- گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی و فناوری‌های یادگیری، دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- واحد توسعه تحقیقات پزشکی، بیمارستان نکویی هدایتی فرقانی، دانشگاه علوم‌پزشکی قم، قم، ایران.
3- مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم‌پزشکی قم، قم، ایران.
چکیده:   (731 مشاهده)
زمینه و هدف: هویت حرفه‌ای، متشکل از عقاید و ارزش‌ها و شامل مؤلفه‌هایی است. این مؤلفه‌ها تحت تأثیر تجارب زندگی، تربیت خانوادگی و فرهنگ حاکم بر زندگی فرد هستند. هدف پژوهش حاضر، تبیین تجارب زیسته دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان آموزش پزشکی از مؤلفه‌های هویت حرفه‌ای بود.
روش بررسی: تحقیق حاضر، یک مطالعه کیفی پدیدار‌شناسی به شیوه کلایزی از طریق مصاحبه نیمه‌ساختارمند عمیق مبتنی بر هدف بود. به‌منظور بررسی مقبولیت داده‌ها از شیوه گوبا و لینکن استفاده شد. مشارکت‌کنندگان 16 نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان آموزش پزشکی در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، شهید بهشتی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از هر دو جنس زن و مرد بودند.
یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل مصاحبه‌های شرکت‌کنندگان در این مطالعه منتج به 2 طبقه اصلی و 4 زیرطبقه به شرح زیر شد: هویت حرفه‌ای تثبیت‌شده (استاد الگومحور، محتوای درسی کارآمد، تحول و دگرگونی علمی شخصیتی) و هویت حرفه‌ای مخدوش (تجارب نامطلوب تحصیلی و شغلی).
نتیجه‌گیری: در این مطالعه، شرکت‌کنندگان هویت حرفه‌ای خود را در دوران تحصیلی و شغلی به دو شکل تثبیت‌شده و مخدوش تجربه کرده بودند. هویت حرفه‌ای تثبیت‌شده نسبت به هویت حرفه‌ای مخدوش توسط شرکت‌کنندگان بیشتر تجربه شده بود و در این میان، الگومحوری و پایبندی استاد به تعهدات حرفه‌ای، تأثیرگذارترین عوامل در شکل‌گیری هویت حرفه‌ای تثبیت‌شده تجربه‌شده بودند.
شماره‌ی مقاله: 2363.1
متن کامل [PDF 4577 kb]   (326 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (194 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1400/3/9 | پذیرش: 1402/8/6 | انتشار: 1403/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb