جلد 18 -                   جلد 18 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmady S, Ahmari H, Bagheri F. Explanation of "professional identity" of medical education graduates and students using Colazzi descriptive phenomenology. Qom Univ Med Sci J 2024; 18 : 2363.1
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3157-fa.html
احمدی سلیمان، احمری طهران هدی، باقری فاطمه. تبیین تجارب زیسته هویت حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان رشته آموزش پزشکی با استفاده از روش فنومنولوژی کلایزی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1403; 18 ()

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3157-fa.html


چکیده:   (368 مشاهده)
 مقدمه : هویت حرفه ای متشکل از عقاید و ارزش هایی است که خود شامل مولفه هایی است .این مولفه ها تحت تاثیر تجربیات زندگی، تربیت خانوادگی، فرهنگ حاکم بر زندگی فرد است .
هدف پژوهش حاضر تبیین  تجارب دیدگاه دانش آموختگان وفارغ التحصیلان  آموزش پزشکی از مولفه های  هویت حرفه ای است.
روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع مطالعه کیفی پدیدار شناسی به شیوه کلایزی از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند عمیق مبتنی بر هدف بود . به منظور مقبولیت داده ها از شیوه گوبا[1] و لینکن [2]استفاده شد.مشارکت کنندگان 16 نفر از دانشجویان  وفارغ التحصیلان آموزش پزشکی بودند .
یافته ها: تجزیه و تحلیل حاصل از مصاحبه های شرکت کنندگان در این مطالعه منتج به دو طبقه اصلی و چهارزیر طبقه به شرح زیر شد :
طبقه اصلی:هویت حرفه ای تثبیت شده (استاد الگو محور - محتوی درسی کار آمد  - تحول و دگرگونی علمی شخصیتی )  و هویت حرفه ای مخدوش (تجارب نامطلوب تحصیلی و شغلی )
نتیجه گیری: در این مطالعه شرکت کنندگان  هویت حرفه ای خود را در دوران تحصیل و شغلی به دو شکل تثبیت شده و مخدوش تجربه کردند .در مطالعه حاضر ،هویت حرفه ای تثبیت شده نسبت به هویت حرفه ای مخدوش توسط شرکت کنندگان بیشتر تجربه شده بود ودراین میان استاد الگو محور و پایبندی استادبه تعهدات حرفه ای تاثیر گذارترین عامل در شکل گیری هویت حرفه ای تثبیت شده تجربه شده بود .
 
شماره‌ی مقاله: 2363.1
متن کامل [PDF 4577 kb]   (138 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1400/3/9 | پذیرش: 1402/8/6 | انتشار: 1403/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2024 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb