مقدمه : هویت حرفه ای متشکل از عقاید و ارزش هایی است که خود شامل مولفه هایی است .این مولفه ها تحت تاثیر تجربیات زندگی، تربیت خانوادگی، فرهنگ حاکم بر زندگی فرد است .
هدف پژوهش حاضر تبیین تجارب دیدگاه دانش آموختگان وفارغ التحصیلان آموزش پزشکی از مولفه های هویت حرفه ای است
.
روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع مطالعه کیفی پدیدار شناسی به شیوه کلایزی از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند عمیق مبتنی بر هدف بود . به منظور مقبولیت داده ها از شیوه گوبا
[1] و لینکن
[2]استفاده شد
.مشارکت کنندگان 16 نفر از دانشجویان وفارغ التحصیلان آموزش پزشکی بودند .
یافته ها: تجزیه و تحلیل حاصل از مصاحبه های شرکت کنندگان در این مطالعه منتج به دو طبقه اصلی و چهارزیر طبقه به شرح زیر شد :
طبقه اصلی:هویت حرفه ای تثبیت شده (استاد الگو محور - محتوی درسی کار آمد - تحول و دگرگونی علمی شخصیتی ) و هویت حرفه ای مخدوش (تجارب نامطلوب تحصیلی و شغلی )
نتیجه گیری: در این مطالعه شرکت کنندگان هویت حرفه ای خود را در دوران تحصیل و شغلی به دو شکل تثبیت شده و مخدوش تجربه کردند .در مطالعه حاضر ،هویت حرفه ای تثبیت شده نسبت به هویت حرفه ای مخدوش توسط شرکت کنندگان بیشتر تجربه شده بود ودراین میان استاد الگو محور و پایبندی استادبه تعهدات حرفه ای تاثیر گذارترین عامل در شکل گیری هویت حرفه ای تثبیت شده تجربه شده بود .
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشکی دریافت: 1400/3/9 | پذیرش: 1402/8/6 | انتشار: 1403/2/10