دوره 15، شماره 3 - ( خرداد 1400 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 197-188 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleiman Ahari Z, Asadpour M, Mazar L, Nasirzadeh M. Evaluation of Physical Activity and its Effective Factors in Junior High School Female Students in Rafsanjan City: Application of Social-cognitive Theory, 2017-18. Qom Univ Med Sci J 2021; 15 (3) :188-197
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3159-fa.html
سلیمان اهری زهرا، اسدپور محمد، مازار لیلی، نصیرزاده مصطفی. ارزشیابی میزان فعالیت بدنی و عوامل موثر بر آن در دانش‌آموزان دختر متوسطه اول شهر رفسنجان: کاربرد نظریه شناختی– اجتماعی، سال 1397. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1400; 15 (3) :188-197

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3159-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
2- دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ، mnasirzadeh13@rums.ac.ir
چکیده:   (1969 مشاهده)
زمینه و هدف: سازمان جهانی بهداشت ، عدم فعالیت بدنی مناسب را یکی از پنج عامل اصلی چاقی و اضافه وزن، معرفی می‌نماید، مطالعه حاضر با هدف شناسایی تعیین کننده‌های فعالیت بدنی دانش‌آموزان دختر شهر رفسنجان مبتنی بر نظریه شناختی- اجتماعی در سال 1397 انجام شد.
روش بررسی: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در میان 640 نفر از دانش­آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر رفسنجان به روش نمونه­ گیری خوشه­ای تصادفی اجرا شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه سه قسمتی اطلاعات دموگرافیک، ارزیابی رفتار فعالیت­بدنی و تعیین کننده­های آن بر اساس سازه­های نظریه شناختی- اجتماعی بود. داده­ها به کمک نرم­افزار SPSS-18 و با استفاده از آزمون‌های آماری من ویتنی، آزمون کروسکال والیس، همبستگی اسپیرمن و مدل رگرسیون خطی چندگانه در سطح معنی­داری 05/0 تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته­ ها: میانگین زمان فعالیت بدنی دانش­آموزان دختر برابر 28/79 دقیقه در هفته بود. به استثناء عوامل محیطی، میزان انجام فعالیت بدنی دانش­آموزان با تمام سازه های نظریه شناختی اجتماعی، و هم‌چنین با سطح تحصیلات بالاتر پدر و مادر، شاخص توده بدنی پایین­تر و عضویت در تیم­های ورزشی رابطه معنی­دار آماری داشت (p≤0.05). تحلیل رگرسیون چندگانه، تقویت اجتماعی را قوی­ترین پیش­بینی کننده فعالیت­بدنی در دانش­آموزان نشان داد (05/0p<، 129/0=β).
نتیجه­ گیری: میزان فعالیت­بدنی 8/95% دانش­آموزان دختر، کمتر از میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی (60 دقیقه در روز) است، لذا طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه­های مداخله­ای در سطح اجتماع پیشنهاد می­گردد.
متن کامل [PDF 688 kb]   (733 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1142 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1400/3/11 | پذیرش: 1400/3/31 | انتشار: 1400/3/10

فهرست منابع
1. World Health Organization. Physical activity [Internet]. 2020 [Updated 2020 November 26]. Available from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity
2. World Health Organization. Global strategy on diet, physical and health [Internet]. 2004 [Updated 2004]. Available from: https://www.who.int/dietphysicalactivity/strategy/eb11344/strategy_english_web.pdf
3. World Health Organization. Physical activity [Internet]. 2021 [Updated 2021]. Available from: https://www.who.int/health-topics/physical-activity#tab=tab_1
4. Ghafari M, Nasirzadeh M, Aligol M, Davoodi F, Nejatifar M, Kabiri S, et al. [Determinants of physical activity for prevention of osteoporosis among female students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences: Application of health belief model (Persian)]. Pajoohande. 2014; 19(5):244-50. http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1829-en.html
5. Hashemian M, Abdolkarimi M, Asadollahi Z, Nasirzadeh M. Determinants of physical activity among middle school girl students in Iran based on social cognitive theory in 2018. Int J Ayurvedic Med. 2019; 10(3):282-8. https://www.ijam.co.in/index.php/ijam/article/view/1234
6. Solki S, Salehi L, Jamshidi E. [Obesity and some related factors among students of elementary schools in Shahryar city (Persian)]. Iran J Endocrinol Metab. 2013; 14(5):464-71. http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-1246-en.html
7. Tamimi H, Noroozi A. [Determinants of physical activity in high school girl students: Study based on health promotion model (HPM) (Persian)]. J Health. 2016; 6(5):527-37. http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-816-fa.html
8. Mohamadian H, Eftekhar Ardebili H, Kordzanganeh J. [Factors affecting physical activity in female high school students: A study based on the health promotion model using path analysis approach (Persian)]. Payesh. 2015; 14(2):205-15. http://payeshjournal.ir/article-1-248-fa.html
9. Krølner R, Rasmussen M, Brug J, Klepp KI, Wind M, Due P. Determinants of fruit and vegetable consumption among children and adolescents: A review of the literature. Part II: Qualitative studies. Int J Behav Nutr Phys Act. 2011; 8:112. [DOI:10.1186/1479-5868-8-112] [PMID] [DOI:10.1186/1479-5868-8-112]
10. Rimer BK, Viswanath K, Glanz K. Health behavior and health education: Theory, reserch, and practice. New Jersey: Wiley; 2015. https://www.google.com/books/edition/Health_Behavior/0j4LCgAAQBAJ?hl=en&gbpv=0
11. Safari M, Shojaeizadeh D, Ghofranipour F, Heidarnia A, Pakpour-HajiAga A. [Theories and models of health education and health promotion (Persian)]. Tehran: Publication of Sobhan; 2013:
12. Ardestani M, Niknami S, Hidarnia A, Hajizadeh E. [Validity and reliability of the social cognitive theory questionnaire in Tehranian adolescent girl student's physical activity behavior (Persian)] . J North Khorasan Univ Med Sci. 2017; 9(2):219-30. [DOI:10.18869/acadpub.jnkums.9.2.219] [DOI:10.18869/acadpub.jnkums.9.2.219]
13. Parsamehr M, Niknezhad MR, Heddat A. [Relationship between social cognitive theory and promoting motivation to perform physical activity among humanities students of Yazd University (Persian)]. J Sport Manag Mot Behav. 2017; 11(21):185-92. [DOI:10.22080/JSMB.2015.962]
14. Asadpour M, Sheikh Fathollahi M, Goujani R, Razi S, Torkashvand F, Hassanloei B, et al. [Survey on physical exercise among paramedical students of Rafsanjan University of Medical Sciences based on stages of changes model and its association with self-efficacy in 2011-2012 (Persian)]. J Rafsanjan Univ Med Sci. 2014; 13(4):349-60. http://journal.rums.ac.ir/article-1-2048-en.html
15. Shirvani H, Sanaeinasab H, Tavakoli R, Saffari M, Khalaji K, Me'mar S. [The effect of a social cognitive theory-based educational intervention on the physical activity of female adolescents (Persian)]. Iran J Health Educ Health Promot. 2017; 4(4):309-18. [DOI:10.18869/acadpub.ihepsaj.4.4.309] [DOI:10.18869/acadpub.ihepsaj.4.4.309]
16. Aligol M, Kazemi SS, Salim Abadi Y, Nasirzadeh M, Tayyebi Z. [A survey on physical activity determinants as osteoporosis preventive behavior among pre-university female students of Rafsanjan in 2017: A descriptive study (Persian)]. J Rafsanjan Univ Med Sci. 2019; 18(5):455-68. http://journal.rums.ac.ir/article-1-4551-en.html
17. Lubans DR, Okely AD, Morgan PJ, Cotton W, Puglisi L, Miller J. Description and evaluation of a social cognitive model of physical activity behaviour tailored for adolescent girls. Health Educ Res. 2012; 27(1):115-28. [DOI:10.1093/her/cyr039] [PMID] [DOI:10.1093/her/cyr039]
18. Mirkarimi SK, Ozoni Doji R, Honarvar M, Aref LF. [Correlation between physical activities, consumption of fruits and vegetables and using social cognitive theory constructs in obese or overweight women referring to health centers in Gorgan (Persian)]. Jorjani Biomed J. 2017; 5(1):42-52. http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-531-en.html
19. Hass J, Hartmann M. What determines the fruit and vegetables intake of primary school children? - An analysis of personal and social determinants. Appetite. 2018; 120:82-91. [DOI:10.1016/j.appet.2017.08.017] [PMID] [DOI:10.1016/j.appet.2017.08.017]
20. Mirzaei-Alavijeh M, Soroush A, Nasirzadeh M, Hatamzadeh N, Zinat-Motlagh F, Jalilian F, et al. Socio-cognitive determinants of regular physical activity among college students. World Fam Med. 2018; 16(2):158-62. http://eprints.abadanums.ac.ir/208/ [DOI:10.5742/MEWFM.2018.93256]
21. Plotnikoff RC, Costigan SA, Karunamuni N, Lubans DR. Social cognitive theories used to explain physical activity behavior in adolescents: A systematic review and meta-analysis. Prev Med. 2013; 56(5):245-53. [DOI:10.1016/j.ypmed.2013.01.013] [PMID] [DOI:10.1016/j.ypmed.2013.01.013]
22. Zhou G, Wang D, Knoll N, Schwarzer R. Planning mediates between self-efficacy and physical activity among motivated young adults. J Phys Act Health. 2016; 13(1):87-93. [DOI:10.1123/jpah.2014-0555] [PMID] [DOI:10.1123/jpah.2014-0555]
23. Kazemi A, Eftekhar Ardabili H, Nekueii Zahraei NS. [Pattern of physical activity and the promoters among adolescent girls of Isfahan (Persian)]. J Inflamm Dis. 2011; 15(1):39-47. http://journal.qums.ac.ir/article-1-1074-en.html
24. Mohamadian H, Ghannaee Arani M. Factors predicting the physical activity behavior of female adolescents: A test of the health promotion model. J Prev Med Public Health. 2014; 47(1):64-71. [DOI:10.3961/jpmph.2014.47.1.64] [PMID] [PMCID] [DOI:10.3961/jpmph.2014.47.1.64]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb