دوره 15، شماره 6 - ( شهریور 1400 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 443-434 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borun S, Fooladchang M, Yousefi F, Jokar B. The Effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on Adolescents’ Moral Decision Making and Moral Behavior. Qom Univ Med Sci J 2021; 15 (6) :434-443
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3201-fa.html
برون سیما، فولادچنگ محبوبه، یوسفی فریده، جوکار بهرام. اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم مغزی ترانس‌کرانیال بر تصمیم‌گیری اخلاقی و رفتار اخلاقی نوجوانان. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1400; 15 (6) :434-443

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3201-fa.html


1- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بین‌المللی شیراز، شیراز، ایران.
2- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ، foollad@shiraz.ac.ir
3- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده:   (1535 مشاهده)
زمینه و هدف: راهکارها و مداخلات ارتقادهنده تصمیم‌گیری اخلاقی و رفتار اخلاقی از زمینه‌های مهم پژوهشی در بین پژوهشگران هستند. یکی از این مداخلات، تحریک مغزی ترانس‌کرانیال (tDCS) است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر این مداخله بر تصمیم‌گیری و رفتار اخلاقی نوجوانان بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون همراه با گروه کنترل است. 32 نفر از دانش‌آموزان دختران دوره متوسطه اول شهرستان تهران به روش تصادفی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 16 نفره تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده، مقیاس‌های حساسیت اخلاقی، تصمیم‌گیری اخلاقی و رفتار اخلاقی بود. تحریک مغزی با دستگاه tDCS و در نقطه قشر خلفی جانبی پیش‌پیشانی (DLPFC) مغز به صورت آنودال و یک‌طرفه در شش جلسه 20 دقیقه‌ای، با فاصله 24 ساعت از هم، با ولتاژ 2 میلی‌آمپر اعمال شد. در پایان از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل و وابسته تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد در میانگین نمرات تصمیم‌گیری اخلاقی و رفتار اخلاقی بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دارد (0001/P<0) و با توجه به اختلاف میانگین‌ها، گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشت.
نتیجه‌گیری: در یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان بیان کرد که یک دوره شش‌جلسه‌ای تحریک مغزی tDCS بر تصمیم‌گیری و رفتار اخلاقی دانش‌آموزان دختر پایه نهم تأثیر مثبت دارد. از این‌رو لازم است اثربخشی این مداخله با گروه‌ها و تحت شرایط مختلف بررسی شود و در صورت تکرارپذیری نتایج این پژوهش، مدنظر مراکز مشاوره و برنامه‌ریزان قرار گیرد.
متن کامل [PDF 3957 kb]   (611 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (519 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1400/5/7 | پذیرش: 1400/6/27 | انتشار: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb