Hazavehei E M M, Moradi A. The Role of Intervention Models and Theories of Health Education and Health Promotion in Increasing Physical Activity in the Elderly: A Systematic Review . Qom Univ Med Sci J 2017; 11 (6) :82-94
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-321-fa.html
هزاوه ای سید محمد مهدی، مرادی خیرالله. نقش مداخلات با استفاده از الگوها و تئوریهای آموزش و ارتقای سلامت در افزایش فعالیت فیزیکی سالمندان: مرور نظاممند. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (6) :82-94
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-321-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، rezamoradihealth@yahoo.com
چکیده: (6384 مشاهده)
زمینه و هدف: فواید فعالیت بدنی منظم بهطور گستردهای شناخته شده است. در پژوهش حاضر، مداخلات انجامشده مبتنی بر الگوها، تئوریهای آموزش و ارتقای سلامت در زمینه فعالیت سالمندان به شیوه نظاممند بررسی گردید.
روش بـررسی: تـعــدادی از پـایـگاههــای داده مـوجـود شــامــل:
, Scopus, Pub Med The Cochrane Library و Medline با کلید واژههای مورد نظر به شیوه نظاممند مورد جستجو قرار گرفت. مطالعات مداخلهای (به زبان انگلیسی) که در سالمندان انتخاب شدند، صرفاً در سالمندان انجام شده بود، و حداقل یکی از الگوها، تئوریهای آموزش و ارتقای سلامت (سال 2015- 2000) مورد استفاده قرار گرفته بود.
یافتهها: در این پژوهش، 13 مطالعه مورد بررسی قرار گرفت که 9 مداخله باعث افزایش معنیدار فعالیت جسمانی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل شده بود. مطالعات در محیطهای ارتقای سلامت شامل: مراکز مراقبت سلامت، محیط اجتماعی و مراکز نگهداری سالمندان انجام گرفت. پرکاربردترین الگوی مورد استفاده، الگوی فرانظری بود. از 13 مداخله در 10 مطالعه، Physical activity و در 2 مطالعه، exercise گزارش شده بود. در یک مداخله ترکیبی، هر دو واژه به کار برده شده بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد اکثر مطالعاتیکه برپایه استفاده از الگوها، مدلهای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت بودهاند، تأثیر مثبت و معنیداری بر فعالیت جسمانی سالمندان داشتهاند، لذا پیشنهاد میگردد بهمنظور تأثیرگذاری بیشتر مداخلات، تمرکز مداخله روی فعالیت جسمانی اعمال شده و طول دوره مداخله نیز افزایش یابد.
نوع مطالعه:
مقاله مروری |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت دریافت: 1394/12/4 | پذیرش: 1395/5/5 | انتشار: 1396/6/4