دوره 16، شماره 1 - ( فروردین 1401 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 29-18 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gaeeni M, Khalajinia Z, Hamta A, Seddighia T. Investigating the Learning Styles in Clinical Training Among Students of Qom University of Medical Sciences, Iran. Qom Univ Med Sci J 2022; 16 (1) :18-29
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3304-fa.html
گائینی مینا، خلجی‌نیا زهره، همتا امیر، صدیقیان طاهره. بررسی سبک‌های یادگیری دروس بالینی دانشجویان دانشگاه علوم ‌پزشکی قم در سال 1398-1399. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1401; 16 (1) :18-29

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3304-fa.html


1- گروه پرستاری روان‌، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم‌ پزشکی قم، قم، ایران.
2- گروه مامایی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم ‌پزشکی قم، قم، ایران. ، z.khalaji@muq.ac.ir
3- گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم ‌پزشکی اراک، ایران
4- گروه مامایی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم ‌پزشکی قم، قم، ایران.
چکیده:   (1874 مشاهده)
زمینه و هدف: سبک‌های یادگیری یکی از عوامل مؤثر در یادگیری است که می‌تواند تغییرات نحوه دریافت و تعامل فرد با محیط به‌خصوص بالین را نشان دهد. ازآنجایی‌که وظیفه یاددهی و بهبود وضعیت موجود برای یادگیری دانشجویان در بالین‌، یکی از وظایف مراکز آموزشی درمانی است، مطالعه حاضر با هدف تعیین سبک‌های یادگیری دانشجویان علوم‌پزشکی قم در آموزش بالینی اجرا شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی‌مقطعی است و در سال۱۳۹۸تا ۱۳۹۹ با مشارکت 308 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی قم (رشته‌های پزشکی، پرستاری، مامایی و پیراپزشکی) انجام شد که به‌روش تصادفی‌طبقه‌ای در هریک از گروه‌های کارآموزی و کارورزی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه استاندارد سبک‌های یادگیری کلب بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای‌اسکوئر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین سنی دانشجویان 3/4‌±7/23 سال، 9/54 درصد زن‌، 1/45 درصد مرد و 64 درصد در مقطع کارشناسی و 36 درصد در مقطع دکترا بودند. 1/48 درصد از دانشجویان سبک یادگیری جذب‌کننده، 7/24 درصد سبک واگرا، 17/5 درصد سبک همگرا و 7/9 درصد سبک یادگیری انطباق‌یابنده داشتند. بین سبک یادگیری با رشته تحصیلی٬ اختلاف معنادار وجود داشت (03/0=P). سبک یادگیری با جنس، مقطع تحصیلی، وضعیت تأهل و سال تحصیلی (سال اول بالینی و سال آخر بالینی) تفاوت معنادار ندارد.
نتیجه‌گیری: باتوجه‌به اینکه سبک یادگیری اکثر دانشجویان جذب‌کننده و واگرا بود، بنابراین فراهم ساختن محیط‌های یادگیری متناسب با این سبک‌ها، برای یادگیری بهتر و کسب یا تقویت توانمندی‌های لازم در محیط‌های آموزشی و شغلی آینده حائز اهمیت است.
متن کامل [PDF 4028 kb]   (489 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (244 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1400/8/15 | پذیرش: 1400/10/12 | انتشار: 1400/11/10

فهرست منابع
1. Pazargadi M, Ashktorab T, Khosravi S. [Nursing students' experiences and perspectives on the clinical characteristics of instructors' in clinical evaluation (Persian)]. J Nurs Educ. 2012; 1(1):1-13. [Link]
2. Heidarzadeh M, Izadi A, Rahmani A, Zamanzadeh V. [Characteristics of efficient clinical teachers: nursing educators' and students' perspectives (Persian)]. Iran J Med Educ. 2012; 11(7):704-17. [Link]
3. Faizi M, Dezhpasand S. [Analysis of learning styles to improve architectural education (case study: Architecture students of Urmia university) (Persian)]. J Iran Arch Stud. 2022; 7(14):149-69. [DOI:10.22052/1.14.149]
4. Shaughnessy MF. An interview with Anita Woolfolk: The educational psychology of teacher efficacy. Educ Psychol Rev. 2004; 16:153-76. [DOI:10.1023/B:EDPR.0000026711.15152.1f] [DOI:10.1023/B:EDPR.0000026711.15152.1f]
5. Rudd R, Baker M, Hoover T. Undergraduate agriculture student learning style and critical thinking abilities: Is there a relationship? J Agric Educ. 2000; 41(3):2-12. [Link]
6. Gappi LL. Relationships between learning style preferences and academic performance of students. Int J Educ Res Technol. 2013; 4(2):70-6. [Link]
7. Poorkazemi R, Asadi M. Relationship between students' learning styles and their preferred method of teaching and the teaching methods of faculty members in clinical teaching. Health Educ Health Promot. 2018; 6(1):39-45. [DOI:10.29252/HEHP.6.1.39] [DOI:10.29252/HEHP.6.1.39]
8. Amira R, Jelas ZM. Teaching and learning styles in higher education institutions: Do they match?. Procedia Soc Behav Sci. 2010; 7:680-4. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.10.092] [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.10.092]
9. Sternberg Rj, Sternberg K. Cognitive psychology. Boston: Cengage Learning; 2016. [Link]
10. El-Farargy N. The views, attitudes and learning style preferences of Higher National Chemical Engineering students. Educ Chem Eng. 2010; 5(4):e55-71. [DOI:10.1016/j.ece.2010.07.001] [DOI:10.1016/j.ece.2010.07.001]
11. Karimi Moonaghi H, Dabaghi F, Oskouei SF, Bionghi T, Vehvilainen Julkunen K. Teaching styles in clinical nursing education: A qualitative approach. J Sabzevar Univ Med Sci. 2008-2009; 15(4):182-91. [Link]
12. Cox L, Clutter J, Sergakis G, Harris L. Learning style of undergraduate allied health students: clinical versus classroom. J Allied Health; 2013; 42(4):223-8. [PMID]
13. Soltani N, Pashm Foroosh B, Khalili M. [Comparative study of medical students learning styles in JAJ University of Medical Sciences (Persian)]. Paramed Sci Mil Health. 2017; 11(4):30-34. [Link]
14. Pazargadi M, Tahmasebi S. [Learning styles and their application in nursing (Persian)]. Educ Strategy Med Sci. 2010; 3(2):73-6. [Link]
15. Kolb AY, Kolb DA. The Kolb Learning style inventory - version 3.1: technical specifications. Boston: Hay Group, Hay Resources Direct; 2005. [Link]
16. Seif AA. [Modern Educational Psychology: Psychology of Learning and Instruction (Persian)].Tehran: Dowran Publications; 2012. [Link]
17. Wetzig SM. Learning style preferences & learning strategies in intensive care nurse education. Citeseer. 2004; 1-12. [Link]
18. Imani E, Sayadi Mang Halati M. [Review of learning styles in Iranian nursing students (Persian)]. Dev Strateg Med Educ. 2015; 2(2):1-12. [Link]
19. Koob JJ, Funk J. Kolb's learning style inventory: Issues of reliability and validity. Res Soc Work Pract. 2002; 12(2):293-308. [DOI:10.1177/104973150201200206] [DOI:10.1177/104973150201200206]
20. Platsidou M, Metallidou P. Validity and reliability issues of two learning style inventories in a Greek sample: Kolb's learning style inventory and felder and Soloman's index of learning styles. Int J Teach Learn High Educ. 2009; 20(3): 324-335. [Link]
21. Ghasemi N, Rabi'ei M, Kalantari N, Abdi H. Psychometric propertics (factor structure, reliability and validity) of the modified kolb learning styles inventory (KLSI-V3. 1-2005) in Iranian students. Educ Strateg Med Sci. 2015; 7(6):361-7. [Link]
22. Papzan A, Yaghoby J, Fekry Mahin SH, Sepah Panah M. [Analyze the steps and style of learning agricultural students' and natural resources based on the theory of experiential learning cycle (Persian)]. J Iran High Educ. 2012; 3(4):170-194. [Link]
23. Meyari A, sabiuri Kashani A, Gharib M, Beyglarkhani M. Comparison between the Learning Style of Medical Freshmen and Fifth-year Students and its Relationship with their Educational Achievement. Strides Dev Med Educ. 2009; 6(2):110-8. [Link]
24. Ghahremani Z, Kamali K, Bageri P. Relationship learning styles with self-directed learning readiness among nursing students of nursing and midwifery Zanjan University of Medical Sciences in 2014. J Med Educ Dev. 2015; 8(18):61-72. [Link]
25. Rezaei K, Kohestani H, Ganjeh F, Anbari Z. [Learning styles of first semester students in Arak University of Medical Sciences, 2008 (Persian)]. J Arak Uni Med Sci. 2010; 12(4):44-51. [Link]
26. Sarchami R, Hossaini SM. [Relationship of learning styles with educational progress of nursing students in Qazvin (Persian)]. J Inflamm Dis. 2004; 8(1):64-7. [Link]
27. Chung EK, Oh SA, Yoon TY, Lee SJ, Woo YJ, Rhee JA, et al. Comparison of learning styles between medical college students and professional graduate medical school students. Korean J Med Educ. 2009;2 1(2):125-31. [PMID] [DOI:10.3946/kjme.2009.21.2.125]
28. Burger PH, Scholz M. The learning type makes the difference - the interrelation of Kolb's learning styles and psychological status of preclinical medical students at the University of Erlangen. GMS Z Med Ausbild. 2014; 31(4):Doc42. [PMID]
29. Aalaa M, Mirzazadeh A, Gharib M, Baradaran HR, Khashayar P. Assessing learning styles of the medical students and faculty in pre-clinical stage of medical education at Tehran University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2013; 6(10):1-2. [Link]
30. Hosseini LL, Seif AA. [Learning styles students according to sex, educational level and disciplinary (Persian)]. Res and Plann High Educ. 2001; 1(1):93-114. [Link]
31. Hoseini M, Azizi F, Khanzadeh A. [Learning styles of medical students based on Kolb Theory in Qazvin Medical Sciences in 2008 (Persian)]. Iran J Med Educ. 2002; 2(4):87-8. [Link]
32. Hosseini SM, Amery H, Emadzadeh A, Babazadeh S. Dental students' educational achievement in relation to their learning styles: A cross-sectional study in Iran. Glob J Health Sci. 2015; 7(5):152-8. [PMID] [DOI:10.5539/gjhs.v7n5p152]
33. Hooshmandan Moghddam Fard Z, Shams A . Relationship between creativity learning styles and educational achievement of agricultural undergraduate students in the university of Zanjan. J Agric Educ Admin Res. 2016; 8(36):30-43. [Link]
34. Ebrahimi Fakhar A, Adhami Moghadam F, Merati F, Sahebalzamani M. The relationship of Learning Styles with Basic Sciences and Pre-internships Comprehensive Examination Scores and Students' Results of the Clinical Competency Test at the end of the General practitioner course. Q Educ Dev Judishapur. 2019; 10(3):219-29. [Link]
35. AlQahtani N, AlMoammar K, Taher S, AlBarakati S, AlKofide E. Learning preferences among dental students using the VARK questionnaire: A comparison between different academic levels and gender. J Pak Med Assoc. 2018; 68(1):59-64. [PMID]
36. Gurpinar E, Bati H, Tetik C. Learning styles of medical students change in relation to time. Adv Physiol Educ. 2011; 35(3):307-11 [PMID] [DOI:10.1152/advan.00047.2011]
37. Ghaffari R, Ranjbarzadeh FS, Azar EF, Hassanzadeh S, Safaei N, Golanbar P, et al. The analysis of learning styles and their relationship to academic achievement in medical students of basic sciences program. Res Dev Med Educ. 2013; 2(2):73-6. [Link]
38. Javadinia SA, Sharifzadeh G, Abedini M, Khalesi M, Erfanian M. [Learning styles of medical students in Birjand University of Medical Sciences according to VARK model (Persian)]. Iran J Med Educ. 2011; 11(6):584-9. [Link]
39. Amini N, Zamani B, Abedini Y. [Medical students' learning styles (Persian)]. Iran J Med Educ. 2010; 10(2):141-7. [Link]
40. Ahadi F, Abedsaidi J, Arshadi F, Ghorbani R. [Learning styles of nursing and allied health students in Semnan University of Medical Sciences (Persian)]. Koomesh 2010; 11(2):141-6. [Link]
41. Buali WH, Balaha MH, Muhaidab NS. Assessment of learning style in a sample of Saudi Medical Students. Acta Inform Med. 2013; 21(2):83-8. [PMID] [DOI:10.5455/aim.2013.21.83-88]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb