دوره 16، شماره 6 - ( شهریور 1401 )                   جلد 16 شماره 6 صفحات 461-452 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motaarefi H, Sakhaei S, Ashrafi M, Zinalpoor S, Homed Gholizadgougjehyaran H. Effect of Teaching Standard Precautions Based on Kirkpatrick’s Model on the Knowledge and Practice of Nursing Students. Qom Univ Med Sci J 2022; 16 (6) :452-461
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3331-fa.html
متعارفی حسین، سخایی شهریار، اشرفی مهسا، زینل پور ثریا، قلیزاد گوگجه یاران حامد. تأثیر آموزش احتیاط‌های استاندارد بر اساس مدل کرک پاتریک بر دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1401; 16 (6) :452-461

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3331-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خوی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه٬ ایران.
2- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خوی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه٬ ایران. ، h.gholizad1991@gmail.com
چکیده:   (703 مشاهده)
مقدمه: آموزش دانشجویان پرستاری، به عنوان پرستاران آینده و خط مقدم مراقبت از بیماران  برای اطمینان از این که دارای دانش و مهارت های مناسب در پیشگیری و کنترل عفونت هستند، بسیار مهم است. لذا تحقیق حاضر با هدف تاثیر آموزش احتیاطات استاندارد بر دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری انجام گرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی که بر روی 70 نفر از دانشجویان پرستاری سال آخر انجام شد و به صورت تصادفی دو گروه مداخله و کنترل تعیین شد. معیارهای ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه دموگرافیک و الگوی ارزشیابی کرک پاتریک بود.برای گروه مداخله برنامه آموزشی براساس مدل کرک پاتریک اجرا شد و برای گروه کنترل جزوه آموزشی در اختیار دانشجویان داده شد.  پس از برنامه آموزشی، اثربخشی آن در سه سطح (واکنش، یادگیری، رفتار) مدل کرک پاتریک ارزیابی شد. برای بررسی میزان یادگیری با استفاده از آزمون محقق ساخته به صورت پیش و پس آزمون یک هفته بعد از آموزش میزان یادگیری افراد مورد سنجش قرار گرفت. جهت بررسی عملکرد، چک لیست مشاهداتی استفاده شد که از 8 بخش و در مجموع 66 تشکیل شده است انجام یا عدم انجام هر یک از 66 عملکرد توسط واحدهای پژوهش، توسط پژوهشگر در روزهای مختلف به صورت نامحسوس قبل و یک ماه بعد از مداخله بررسی و چک لیست پر شد نهایتا پس از جمع آوری داده های آماری، نتایج با استفاده از امارهای توصیفی واستنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافته های این مطالعه نشان می دهد که میانگین نمره یادگیری و عملکرد دانشجویان پرستاری بعد از برنامه آموزشی بطور معناداری افزایش یافت.
بحث و نتیجه گیری: نتایج بیانگر اثربخشی دوره برگزار شده برای دانشجویان پرستاری بود و به نظر می رسد مدل کرک پاتریک، می تواند روشی مناسب جهت ارزشیابی اثربخشی آموزش های حیطه سلامت باشد
متن کامل [PDF 2957 kb]   (293 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (438 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری-جراحی-ویژه-کودکان
دریافت: 1400/9/15 | پذیرش: 1401/5/24 | انتشار: 1401/6/10

فهرست منابع
1. Luo Y, He GP, Zhou JW, Luo Y. Factors impacting compliance with standard precautions in nursing, China. Int J Infect Dis. 2010; 14(12):e1106-14. [DOI:10.1016/j.ijid.2009.03.037] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.ijid.2009.03.037]
2. Inweregbu K, Dave J, Pittard A. Nosocomial Infections. Contin Educ Anaesth Crit Care Pain. 2010; 5(1):14-7. [DOI:10.1093/bjaceaccp/mki029] [DOI:10.1093/bjaceaccp/mki029]
3. Aung Ss. [Improving compliance with standard precautions among myanmar nurses by using health belief model] [PhD Dissertation]. Airlangga: Universitas Airlangga; 2016. [Link]
4. Carvalho MJ, Pereira FM, Gir E, Lam SC, Barbosa CP. Investigating compliance with standard precautions during residency physicians in gynecology and obstetrics. Clinics. 2016; 71(7):387. [DOI:10.6061/clinics/2016(07)06] [DOI:10.6061/clinics/2016(07)06]
5. Bledsoe BE, Sweeney RJ, Berkeley RP, Cole KT, Forred WJ, Johnson LD. EMS provider compliance with infection control recommendations is suboptimal. Prehosp Emerg Care. 2014; 18(2):290-4. [DOI:10.3109/10903127.2013.851311] [PMID] [DOI:10.3109/10903127.2013.851311]
6. Quan M, Wang X, Wu H, Yuan X, Lei D, Jiang Z, et al. Influencing factors on use of standard precautions against occupational exposures to blood and body fluids among nurses in China. Int J Clin Exp Med. 2015; 8(12):22450-9. [PMID] [PMCID]
7. D'Alessandro D, Agodi A, Auxilia F, Brusaferro S, Calligaris L, Ferrante M, et al. Prevention of healthcare associated infections: Medical and nursing students' knowledge in Italy. Nurse Educ Today. 2014; 34(2):191-5. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.05.005] [PMID] [DOI:10.1016/j.nedt.2013.05.005]
8. Jokar F, Taheri-Azberami Z. [Comparing the knowledge of students and nursing staff in relation to nosocomial infections (Persian)]. Iran J Infect Dis. 2007;12(37):83-6. [Link]
9. Majidipour P, Aryan A, Janatolmakan M, Khatony A. Knowledge and performance of nursing students of Kermanshah-Iran regarding the standards of nosocomial infections control: A cross-sectional study. BMC Res Notes. 2019 ;12(1):485. [DOI:10.1186/s13104-019-4533-4] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1186/s13104-019-4533-4]
10. Kim KM, Oh H. Clinical experiences as related to standard precautions compliance among nursing students: A focus group interview based on the theory of planned behavior. Asian Nurs Res (Korean Soc Nurs Sci). 2015; 9(2):109-14. [DOI:10.1016/j.anr.2015.01.002] [PMID] [DOI:10.1016/j.anr.2015.01.002]
11. Nasiri A, Balouchi A, Rezaie-Keikhaie K, Bouya S, Sheyback M, Rawajfah OA. Knowledge, attitude, practice, and clinical recommendation toward infection control and prevention standards among nurses: A systematic review. Am J Infect Control. 2019; 47(7):827-33.‌ [DOI:10.1016/j.ajic.2018.11.022] [PMID] [DOI:10.1016/j.ajic.2018.11.022]
12. Labrague LJ, McEnroe-Petitte DM, van de Mortel T, Nasirudeen AMA. A systematic review on hand hygiene knowledge and compliance in student nurses. Int Nurs Rev. 2018; 65(3):336-48. [DOI:10.1111/inr.12410] [PMID] [DOI:10.1111/inr.12410]
13. Allah-Bakhshian A, Moghaddasian S, Zamanzadeh V, Parvan K, Allah-Bakhshian M. [Knowledge, attitude, and practice of ICU nurses about nosocomial infections control in teaching hospitals of Tabriz (Persian)]. Iran J Nurs. 2010; 23(64):17-28. [Link]
14. Doronina O, Jones D, Martello M, Biron A, Lavoie-Tremblay M. A systematic review on the effectiveness of interventions to improve hand hygiene compliance of nurses in the hospital setting. J Nurs Scholarsh. 2017; 49(2):143-52. [DOI:10.1111/jnu.12274] [PMID] [DOI:10.1111/jnu.12274]
15. Azadi A, Anoosheh M, Delpisheh A. Frequency and barriers of underreported needlestick injuries amongst Iranian nurses, a questionnaire survey. J Clin Nurs. 2011; 20(3-4):488-93. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2010.03252.x] [PMID] [DOI:10.1111/j.1365-2702.2010.03252.x]
16. Kirckpatrick DL, Kirkpatrick J. Evaluating training programs. The four levels.San Francisco, California: Berrett-Koehler Publishers; 2006. [Link]
17. Kirkpatrick DL, Kirkpatric JD. Transferring learning to behavior: Using the four levels to improve performance. California: Berrett-Koehler Publishers; 2005. [Link]
18. Ghorbandoost R, Zeinabadi H, Shabani Shafiabadi M, Mohammadi Z. Evaluation of in-service training course of nurses and midwives (Neonatal resuscitation) using kirkpatrick 's model. Res Med Educ. 2020; 12(3):4-11. [Link]
19. Tajabadi A, Parsaeimehr Z, Kashani E. [Evaluation of compliance with standard precautions by ICU Nurses of Sabzevar Hospitals (Persian)]. Sci J Nurs Midwifery Paramed Fac. 2018; 10;4(2):79-91. [Link]
20. Shirazi A, Pourahmad A, Hassani M. [The effectiveness of the educational workshops held by the Iranian Library and Information Science Association of Khorasan Branch based on Kirk Patrick Model (Persian)]. Libr Inf Sci Res. 2016; 6(2):244-60. [DOI:10.22067/riis.v6i2.53575]
21. Dehghani MH, Dehghani Tafti A, Raadabadi M. [The effectiveness of training courses on cardiopulmonary resuscitation (CPR) based on Kirkpatrick Model (Persian)]. J Nurs Educ. 2019; 8(3):33-8. [DOI: 10.21859/jne-08304]
22. Song, Lei, Jiang W, Shan X, Gao S, Lin H, Zhang K, et al. Application of scenario simulation in prevention of needlestick injuries based on Kirkpatrick model. Chinese J Med Edu Res. 2021; 12:478-84.‌ [Link]
23. Bakhshi-Hajikhajeloo S, Sattari S. [Effectiveness evaluation of cardiopulmonary cerebral resuscitation workshop in clinical atmosphere based on Kirkpatrick model (Persian)]. Iran J Cardiovasc Nurs. 2017; 6(3):16-22. [Link]
24. Chang, S, Kwon E, Kwo Y, Kwon HK. The effects of simulation training for new graduate critical care nurses on knowledge, self-efficacy, and performance ability of emergency situations at intensive care unit. Korean J Adult Nurs. 2010; 22(4):375-83. [Link]
25. Dorri S, Akbari M, Dorri Sedeh M. Kirkpatrick evaluation model for in-service training on cardiopulmonary resuscitation. Iran J Nurs Midwifery Res. 2016; 21(5):493-97.‌‌ [DOI:10.4103/1735-9066.193396] [PMID] [PMCID] [DOI:10.4103/1735-9066.193396]
26. Sadeghi ME, Erfanian H, Vahabzadeh H. [Evaluation and assessment of effectiveness of specialized training courses of Iranian railways system based on Kerkpatrick's Model (Persian)]. Iran J Eng Edu. 2018; 20(79):43-62.‌ [DOI:10.22047/IJEE.2019.151789.1586]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb