دوره 16، شماره 2 - ( اردیبهشت 1401 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 117-106 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 99120903
Ethics code: IR.IAU.ABHAR.REC.1400.003


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rasooli S, Zeighami Mohammadi S, Khosrobeigi Bozchaloei F. Students' Perceptions of the Quality of Distance Learning Environment During the Covid-19 Pandemic. Qom Univ Med Sci J 2022; 16 (2) :106-117
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3435-fa.html
رسولی سونیا، ضیغمی محمدی شراره، خسروبیگی بزچلوئی فهیمه. دیدگاه دانشجویان نسبت‌به کیفیت محیط یادگیری راه دور در همه‌گیری کووید-19. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1401; 16 (2) :106-117

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3435-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران.
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران. ، zeighami@kiau.ac.ir
3- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده:   (1613 مشاهده)
زمینه و هدف: دریافت بازخورد از فراگیران پیرامون کیفیت ﻣﺤـﻴﻂ ﻳﺎدﮔﻴﺮی از راه دور، ﭘﻴﺶﻧﻴﺎزی ﻣﻬﻢ ﺟﻬـﺖ ارتقا آموزش مجازی می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت‌به کیفیت محیط یادگیری راه دور در دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در دوران همه‌گیری کووید-19 درسال 1400 انجام شد.
روش بررسی: این یک مطالعه توصیفی‌مقطعی بود که بر روی 194 دانشجوی مقطع کارشناسی رشته پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در خردادماه نیم‌سال دوم سال 1399-1400 انجام شد. نمونه‌­گیری به‌روش آسان انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه الکترونیکی حاوی فرم اطلاعات جمعیت‌شناختی و مقیاس محیط یادگیری از راه دور بود که در گوگل، فرم طراحی شد. اطلاعات توسط نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 22 و بااستفاده‌از آمار توصیفی، تی‌تست، تحلیل واریانس یک‌طرفه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین نمره کل کیفیت محیط یادگیری از راه دور 8/23±1/100 بود و 3/59 درصد کیفیت محیط یادگیری از راه دور را خوب توصیف کردند.
نتیجه‌گیری: بیش از نیمی از دانشجویان کیفیت محیط یادگیری آموزش از راه دور را خوب ارزیابی کردند. جهت دست‌یابی به رضایت حداکثری ذی‌نفعان توجه به حیطه‌های مختلف کیفیت محیط یادگیری از راه دور بایستی مدنظر اساتید، مدیران، کمیته‌های برنامه‌ریزی درسی، آموزش مجازی، توانمندسازی اساتید و مسئولین اجرای بسته تحول در آموزش مجازی در دفاتر توسعه آموزش پزشکی در دانشکده‌های پرستاری و مامایی قرار گیرد.
متن کامل [PDF 5089 kb]   (394 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (472 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1401/1/14 | پذیرش: 1401/2/6 | انتشار: 1401/1/10

فهرست منابع
1. Ahmed SA, Hegazy NN, Abdel Malak HW, Cliff Kayser W, Elrafie NM, Hassanien M, et al. Model for utilizing distance learning post covid-19 using (PACT)™ a cross sectional qualitative study. BMC Med Educ. 2020; 20(1):400. [DOI:10.1186/s12909-020-02311-1] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1186/s12909-020-02311-1]
2. Arık S. Distance education learning environments during covid-19 pandemic from student perspectives: A study in Turkish higher education. J Pedagog Res. 2021; 5(2):103-18. [DOI:10.33902/JPR.2021269494] [DOI:10.33902/JPR.2021269494]
3. Mostafavi Z, Kamal Kharazi S, Narenji Thani F. [Investigation of student's interaction in e-learning environment; Case study: Mehr Alborz higher education institute (Persian)]. Teach Learn Res. 2020; 13(1):21-36. [DOI: 10.22070/tlr.2016.13.1.21]
4. Walker SL, Fraser BJ. Development and validation of an instrument for assessing distance education learning environments in higher education: The distance education learning environments survey (DELES). Learn Environ Res. 2005; 8:289-308. [DOI:10.1007/s10984-005-1568-3] [DOI:10.1007/s10984-005-1568-3]
5. khademi Y, Sattari S. [Evaluation and prioritization of types of interaction and participation in E-learning environment using hierarchical analysis process (AHP) (Persian)]. Inf Commun Technol Educ Sci. 2021; 11(3):87-107. [Link]
6. Shaihidi F, Zarif Sanaee N. [Interaction in e-learning (Persian)]. Interdiscip J Virtual Learn Med Sci. 2013; 4(3):49-50.‌ [Link]
7. Liu B, Xing W, Wu Y, Tian Y, Li R. Students' interaction and perceptions in a large-enrolled blended seminar series course. Turkish Online J Educ Technol. 2019; 18(3):88-96. [Link]
8. Falahi M, Komasi M, Aliabadi K. [E-learning theories with emphasis on independence theory (Persian)]. J Educ Stud. 2020, 8(1):41-50. [Link]
9. Fotiadou A, Angelaki C, Mavroidis I. Learner autonomy as a factor of the learning process in distance education. Eur J Open Distance E-Learn. 2017; 20(1):96-111. [DOI:10.1515/eurodl-2017-0006] [DOI:10.1515/eurodl-2017-0006]
10. Sahin I. Predicting student satisfaction in distance education and learning environments. Turkish Online J Distance Educ. 2007; 8(2):113-9. [Link]
11. Muthuprasad T, Aiswarya S, Aditya K S, Jha GK. Students' perception and preference for online education in India during covid-19 pandemic. Soc Sci Humanit Open. 2021; 3(1):100101. [DOI:10.1016/j.ssaho.2020.100101] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.ssaho.2020.100101]
12. Zareisaroukolaei M, Shams G, Rezaeizadeh M, Ghahremani M. [Determinants of e-learning effectiveness: A qualitative study on the instructor (Persian)]. Res Teach. 2020; 8(2):79-55. [DOI:10.34785/J012.2020.124]
13. Ahlstrom L, Holmberg C. A comparison of three interactive examination designs in active learning classrooms for nursing students. BMC Nurs. 2021; 20(1):59. [DOI:10.1186/s12912-021-00575-6] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1186/s12912-021-00575-6]
14. Lombardi M. Authentic learning for the 21st century: An overview. Educause Learning Initiative. Denver: Educause; 2007. [Link]
15. Watagodakumbura C. Authentic learning experience: Subtle but useful ways to provide it in practice. Contemp Issues Educ Res. 2013; 6(3):299-304. [DOI:10.19030/cier.v6i3.7899] [DOI:10.19030/cier.v6i3.7899]
16. Siron Y, Wibowo A, Narmaditya BS. Factors affecting the adoption of e-learning in indonesia: Lesson from covid-19. J Technol Sci Educ. 2020; 10(2):282-95. [DOI:10.3926/jotse.1025] [DOI:10.3926/jotse.1025]
17. Okada A, Sheehy K. Factors and recommendations to support students' enjoyment of online learning with fun: A mixed method study during covid-19. Front Educ. 2020; 5(1):584351. [DOI:10.3389/feduc.2020.584351] [DOI:10.3389/feduc.2020.584351]
18. No author. [Transformation and innovation packages in medical science education, on the higher education program in the field of health (Persian)]. Tehran: Deputy Minister of Education of the Ministry of Health, Treatment and Medical Education; 2015. [Link]
19. Kuhpayehzadeh J, Afsharpor S, Naghizadehmooghari Z. [Psychometric adequacy of the Persian version of the DELES questionnaire to evaluate the educational environment of environment of IUMS (Persian)] . Razi J Med Sci. 2017; 24(159):66-75. [Link]
20. Puljak L, Civljak M, Haramina A, Malisa S, Cavic D, Klinec D, et al. Attitudes and concerns of undergraduate university health sciences students in Croatia regarding complete switch to e-learning during COVID-19 pandemic: A survey. BMC Med Educ. 2020; 20(1):416. [DOI:10.1186/s12909-020-02343-7] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1186/s12909-020-02343-7]
21. Abbasi S, Ayoob T, Malik A, Memon SI. Perceptions of students regarding e-learning during covid-19 at a private medical college. Pak J Med Sci. 2020; 36(Covid19-S4):57-61. [PMID] [PMCID] [DOI:10.12669/pjms.36.COVID19-S4.2766] [DOI:10.12669/pjms.36.COVID19-S4.2766]
22. Maqableh M, Alia M. Evaluation online learning of undergraduate students under lockdown amidst covid-19 pandemic: The online learning experience and students' satisfaction. Child Youth Serv Rev. 2021; 128:106160. [DOI:10.1016/j.childyouth.2021.106160] [DOI:10.1016/j.childyouth.2021.106160]
23. Srichanyachon AN. Attitudes of undergraduate students towards an online English course. Turkish Online J Distance Educ. 2013; 14(2):225-32. [Link]
24. Afroz R, Islam N, Rahman S, Zerin Anny N. Students' and teachers' attitude towards online classes during covid-19 pandemic: A study on three Bangladeshi government colleges. Int J Res Bus Soc Sci. 2021; 10(3):462-76. [DOI:10.20525/ijrbs.v10i3.1155] [DOI:10.20525/ijrbs.v10i3.1155]
25. Wang Y, Stein D, Shen S. Students' and teachers' perceived teaching presence in online courses. Distance Educ. 2021; 42:3:373-90. [DOI:10.1080/01587919.2021.1956304] [DOI:10.1080/01587919.2021.1956304]
26. Alan Y, Bicer N, Can F. Perspectives of pre-service teachers on distance education: Covıd-19 process. Rev Argent Clin Psic. 2020; 29(5):1972-84. [DOI:10.24205/03276716.2020.1193]
27. Sher A. Assessing the relationship of student-instructor and student-student interaction to student learning and satisfaction in web-based online learning environment. J Interact Online Learn. 2009; 8:102-20. [Link]
28. Diane LC. Analysis of student perceptions of the psychosocial learning environment in online and face-to-face career and technical education courses [PhD thesis]. Norfolk: Old Dominion University; 2014. [Link]
29. Baczek M, Zaganczyk-Bączek M, Szpringer M, Jaroszyński A, Wozakowska-Kapion B. Students' perception of online learning during the covid-19 pandemic: A survey study of Polish medical students. Medicine. 2021; 100(7):24821. [DOI:10.1097/MD.0000000000024821] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1097/MD.0000000000024821]
30. Stankovska G, Dimitrovski D, Ibraimi Z, Memedi I. Online learning, social presence and satisfaction among university students during the covid-19 pandemic. Paper presented at: Proceeding of the Annual International Conference of the Bulgarian Comparative Education Society (BCES). 22-25 June 2021; Sofia, Bulgaria. [Link]
31. Narimani M, Zamani B, Asemi A. [Qualified instructors, students' satisfaction and electronic education (Persian)]. Interdiscip J Virtual Learn Med Sci. 2015; 6(3):31-9. [Link]
32. Azizishamami M, Jafari Karafestani Z, Abedini Baltork M. [The study of relationship between attitude to e-learning and self- regulation with academic achievement of students in Babol university of medical sciences (Persian)]. J Med Educ Dev. 2017; 12(1 & 2):114-27. [Link]
33. Lengetti E, Cantrell MA, DellaCroce N, Diewald L, Mensinger JL, Shenkman R. Learning environment and evidence among professionals and students' satisfaction (LEAPS), experienced during the covid-19 pandemic. Teach Learn Nurs. 2021; 16(4):342-6. [DOI:10.1016/j.teln.2021.07.004] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.teln.2021.07.004]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb