دوره 16، شماره 6 - ( شهریور 1401 )                   جلد 16 شماره 6 صفحات 515-500 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azari H, Roodsaz H, Rezaei Manesh B, Seyed Naghavi M A. Identify Components of Bureauphobia Attitude in Qom Hospitals (With Qualitative Research Approach). Qom Univ Med Sci J 2022; 16 (6) :500-515
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3514-fa.html
آذری حسین، رودساز حبیب، رضائی منش بهروز، سیدنقوی میرعلی. شناسایی مؤلفه‌های نگرش بوروکراسی‌هراسی در مراکز آموزشی‌درمانی استان قم (با رویکرد تحقیق کیفی). مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1401; 16 (6) :500-515

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3514-fa.html


1- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، habibroodsaz@yahoo.com
چکیده:   (913 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش‌های مدیریت در حوزه‌های مختلف ازجمله بهداشت و درمان به‌دنبال آن هستند که با استفاده از خدمات مطلوب‌تر به اعتماد بیشتر شهروندان دست یابند. علی‌رغم عمومیت این دیدگاه، بوروکراسی‌هراسی به‌عنوان نگرشی جدید در حوزه رفتار٬ این پژوهش‌ها را مورد تشکیک قرار داده است و ابعاد جدیدی را ارائه می‌دهد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های نگرش بوروکراسی‌هراسی در مراکز آموزشی‌درمانی استان قم انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش٬ از روش کیفی و برای تجزیه‌وتحلیل آن از تکنیک تحلیل مضمونی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش٬ مراجعین مراکز آموزشی‌درمانی دولتی استان قم است. در این راستا٬ با 190 نفر از مراجعین مصاحبه شد و پس از آن٬ متون مصاحبه در 3 مرحله کدگذاری توصیفی، کدگذاری تفسیری و مضامین فراگیر تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: این تجزیه‌وتحلیل منجر به شکل‌گیری 131 کد توصیفی، 50 کد تفسیری و 10 مضمون فراگیر شد. یافته‌ها نشان دادند تجربیات مستقیم، شخصیت فرد، الگو و سرمشق، نظام سیاسی حاکم بر بوروکراسی دولتی، سرمایه اجتماعی، کژکارکردهای بوروکراسی، ویژگی‌های باطنی بخش دولتی، مادی‌گرایی، ارزش‌های اخلاقی و عدالت اجتماعی نگرش بوروکراسی‌هراسی را تشکیل می‌دهند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد افراد دارای نگرش بوروکراسی‌هراسی به‌وضوح دارای نگاهی بدبینانه هستند. بنابراین رضایت از خدمات دریافتی بخش دولتی٬ الزاماً منجر به اعتماد نسبت به بدنه اجرایی دولت نمی‌شود. برخی شهروندان٬ دائماً در معرض تبلیغات منفی نسبت به مراکز آموزشی‌درمانی دولتی قرار دارند، بنابراین نگرش آن‌ها نسبت به این مراکز منفی و دارای سوگیری است.
متن کامل [PDF 5652 kb]   (287 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (254 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت بهداشتی
دریافت: 1401/4/14 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/6/10

فهرست منابع
1. Van Ryzin GG. Pieces of a puzzle: Linking government performance, citizen satisfaction, and trust. Public Perform Manage Rev. 2007; 30(4):521-35. [DOI:10.2753/PMR1530-9576300403] [DOI:10.2753/PMR1530-9576300403]
2. Badri M, Al Khaili M, Al Mansoori RL. Quality of service, expectation, satisfaction and trust in public institutions: the Abu Dhabi citizen satisfaction survey. Asian J Polit Sci. 2015; 23(3):420-47. [DOI:10.1080/02185377.2015.1055773] [DOI:10.1080/02185377.2015.1055773]
3. Del Pino E, Calzada I, Díaz‐Pulido JM. Conceptualizing and explaining bureauphobia: Contours, scope, and determinants. Public Adm Rev. 2016; 76(5):725-36. [DOI:10.1111/puar.12570] [DOI:10.1111/puar.12570]
4. Peeters R, Nieto-Morales F. The Inequality Machine: An exploration of the costs and causes of bureaucratic dysfunction in Mexico. Dev Adm. 2021; 3:19-30. [DOI:10.46996/dina.v3i1.5807] [DOI:10.46996/dina.v3i1.5807]
5. Cremades Guisado Á, Cancelado Franco H. Intelligence as a bureaucratic organization: Dysfunctions of the Weberian model. Revista Científica General José María Córdova. 2021; 19(34):479-496. [DOI:10.21830/19006586.677] [DOI:10.21830/19006586.677]
6. Canton J, Scott KM, Glue P. Optimal treatment of social phobia: systematic review and meta-analysis. Neuropsychiatr Dis Treat. 2012; 8:203-15. [DOI:10.2147/NDT.S23317] [PMID] [PMCID] [DOI:10.2147/NDT.S23317]
7. Goodsell CT. The new case for bureaucracy. London: SAGE; 2015. [DOI:10.4135/9781483395739] [DOI:10.4135/9781483395739]
8. Marvel JD, Resh WG. Bureaucratic discretion, client demographics, and representative bureaucracy. Am Rev Public Adm. 2015; 45(3):281-310. [DOI:10.1177/0275074013492008] [DOI:10.1177/0275074013492008]
9. Vigoda-Gadot E, Shoham A, Vashdi DR. Bridging bureaucracy and democracy in Europe: A comparative study of perceived managerial excellence, satisfaction with public services, and trust in governance. European :union: Politics. 2010; 11(2):289-308. [DOI:10.1177/1465116510363657] [DOI:10.1177/1465116510363657]
10. Kaufman H. Fear of bureaucracy: A raging pandemic. Public Adm Rev. 1981; 41(1):1-9. [DOI:10.2307/975718] [DOI:10.2307/975718]
11. Berman EM. Dealing with cynical citizens. In: Local Government Management: Current Issues and Best Practices. London: Routledge; 2003. [Link]
12. Amiri m, Pourezzat A, Jafari D, Hashemi S. [In search of the Iranian bureaucracy (Persian)]. Surah. 2011; (54-55):124-30. [Link]
13. Farzadi F, Mafton F, Aeeinparast A, Azin A , Sepideh O, Katayoun J, et al. Determinants of satisfaction with health care system: a population-based study from Iran (Persian)]. Payesh. 2011; 10(3):323-30. [DOI: 20.1001.1.16807626.1390.10.3.2.1]
14. Rouhafza M, Adhami Moghadam F, Sahebalzamani M. [Assessment the relationship between patient satisfaction and quality of hospital services based on SERVQUAL Model in the hospitals related to Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch in 2015 (Persian)]. Med Sci. 2016; 26(3):173-79. [Link]
15. Ansari H, Ebadi fard F, Mollasadeghi G. [Patient satisfaction in hospitals under the auspices of Iran University of Medical Sciences (Persian)]. Birjand Univ Med Sci. 2004; 11(3):38-45. [Link]
16. Salehikordabadi S, Rezaei M, kelidbari H. [Study of service quality and customers satisfaction in governmental organizations (case study of Gilan province) (Persian)]. Police Human Dev. 2010; 7(33):61-86. [Link]
17. Mosaei M, Fatemi M, Nikbin F. [Investigating the factors and strategies for observing patient rights (Persian)]. J Soc Welf. 2010; 10(39):55-84. [Link]
18. Feizi A, Mohammadi R, Nikravesh M. [Factors Causing Patient's Trust in Nurse from Patients' Perspective (Persian)]. RJMS. 2006; 13(52):177-187. [Link]
19. Zaboli R, seyedjavadi M, salari J, aliaffje A. [A Survey on the Extent and Causes of Patients Complaints in Hospitals and Medical Centers Affiliated of Beheshti University of Medical Sciences (Persian)]. Iran J Forensic Med. 2014; 20(4):193-200. [Link]
20. Barnum H, Kutzin J. Public hospitals in developing countries: Resource use, cost, financing. London: Johns Hopkins University Press; 1993. [Link]
21. Roulston K, Choi M. The SAGE handbook of qualitative data collection. London: SAGE; 2018. [Link]
22. Ranjbar H, Haghdost A, Salsali M, Khoshdel A. [Sampling in qualitative research: A guide to getting started (Persian)]. Ann Milhealth Sci Res. 2012; 10(3):238-50. [Link]
23. King N, Horrocks C, Brooks J. Interviews in qualitative research. London: Sage; 2019. [Link]
24. AbediJafari H, Taslimi M, Faghihi A, Shikh M. Theme and theme network analysis: A simple and efficient method for explaining patterns in qualitative data (Persian)]. Strateg Manage Thought. 2011; 5(2):151-98. [Link]
25. Guba EG, Lincoln YS. Effective evaluation: Improving the usefulness of evaluation results through responsive and naturalistic approaches. USA: Jossey-Bass; 1981. [Link]
26. Goodsell CT. The case for bureaucracy: A public administration polemic. New Jersey: Chatham House; 1994. [Link]
27. Molavi Z, Tahmasebi R, Danaei Fardeh H, Hamidi A. [Bureauphobia: The ambivalentl look of citizens on public services (Persian)]. J Public Adm. 2017; 9(2):213-34. [DOI:10.22059/jipa.2017.240217.2078]
28. Frederickson HG. The spirit of public administration. USA: Jossey-Bass; 1997. [Link]
29. Tyler TR. Public trust and confidence in legal authorities: What do majority and minority group members want from the law and legal institutions? Behav Sci Law. 2001; 19(2):215-35. [DOI:10.1002/bsl.438] [PMID] [DOI:10.1002/bsl.438]
30. Goel S, Mason W, Watts DJ. Real and perceived attitude agreement in social networks. J Pers Soc Psych. 2010; 99(4):611. [DOI:10.1037/a0020697] [PMID] [DOI:10.1037/a0020697]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb