دوره 16، شماره 7 - ( مهر 1401 )                   جلد 16 شماره 7 صفحات 541-530 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi B, Nakhaei M, Vagha Rseyyedin S A. The Role of Social Media in Nursing Education: A Systematic Review. Qom Univ Med Sci J 2022; 16 (7) :530-541
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3544-fa.html
نجفی بهاره، نخعی مریم، وقار سیدین سیدابوالفضل. نقش رسانه ‌های اجتماعی در آموزش پرستاری: یک مطالعه مروری سیستماتیک. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1401; 16 (7) :530-541

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3544-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، waghars@bums.ac.ir
چکیده:   (804 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری مناسب برای آموزش و یادگیری معرفی شده‌اند. استفاده ازشبکه‌های اجتماعی به یک امر رایج در آموزش تبدیل شده است. تاکنون مطالعه‌ای که به‌صورت جامع به بررسی تأثیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی در پرستاری بپردازد انجام نشده است. لذا، این مطالعه با هدف بررسی نقش رسانه اجتماعی در آموزش پرستاری به‌صورت مرور سیستماتیک انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه مروری، مقالات منتشرشده بین سال‌های (2010 - 2022) مورد بررسی قرار گرفتند. به این منظور، کلید‌واژه‌های رسانه اجتماعی، آموزش، پرستار و پرستاری در پایگاه‌های فارسی اس‌آ‌دی، مگ‌ایران، و نیز کلید واژه‌های social media, Education, nurse, nursing در پایگاه‌های اطلاعاتی گوگل اسکالر، پاب‌مد، وب آو ساینس، الزویر و اسکوپوس مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، درنهایت تعداد 13 مطالعه جهت برررسی محتوا، انتخاب شد.
یافته‌ها: از دیدگاه اساتید، استفاده از رسانه اجتماعی می‌تواند مزایایی مانند سهولت در دادن بازخورد به فراگیران، افزایش امکان آموزش حرفه‌ای و بین‌حرفه‌ای و توسعه و حمایت از یادگیری داشته باشد. همچنین از دیدگاه فراگیران مزایایی چون افزایش خودکارآمدی، تقویت یادگیری و افزایش ارتباطات در استفاده از رسانه اجتماعی بیان شدند.
نتیجه‌گیری: گرچه جهت ارتقاء فرایند یاددهی-یادگیری به‌ویژه از جنبه‌های دادن بازخورد به فراگیران، بهبود آموزش بین‌حرفه‌ای و بهبود خودکارآمدی فراگیران رسانه‌های اجتماعی در کنار شیوه‌های سنتی یاددهی-یادگیری می‌توانند ابزارهای سودمندی باشند لیکن دغدغه‌های کاربران این رسانه‌ها ازجمله دشواری طراحی محتوای مناسب و جذاب و شکسته‌شدن احتمالی حریم شخصی کاربران رسانه‌های اجتماعی نیاز به ارائه راه‌کارهایی مؤثر دارند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، رسانه اجتماعی، پرستاری، پرستار
متن کامل [PDF 4493 kb]   (374 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (434 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله مروری | موضوع مقاله: پرستاری-روانپرستاری
دریافت: 1401/5/24 | پذیرش: 1401/8/11 | انتشار: 1401/8/10

فهرست منابع
1. Ross JG, Myers SM. The current use of social media in undergraduate nursing education: A review of the literature. Comput Inform Nurs. 2017; 35(7):338-44. [PMID] [DOI:10.1097/CIN.0000000000000342]
2. Bishop M. Healthcare social media for consumer informatics. Consumer informatics and digital health. Berlin: Springer; 2019. [DOI:10.1007/978-3-319-96906-0_4]
3. Drake MA, Leander SA. Nursing students and ning: Using social networking to teach public health/community nursing in 11 baccalaureate nursing programs. Nurs Educ Perspect. 2013; 34(4):270-2. [DOI:10.5480/1536-5026-34.4.270] [PMID] [DOI:10.5480/1536-5026-34.4.270]
4. Tower M, Latimer S, Hewitt J. Social networking as a learning tool: Nursing students› perception of efficacy. Nurse Edu Today. 2014; 34(6):1012-7. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.11.006] [PMID] [DOI:10.1016/j.nedt.2013.11.006]
5. Helou AM, Rahim NZA. The influence of social networking sites on students› academic performance in Malaysia. Int J Electronic Commerce Studies. 2014 ;5(2):247-54. [Link] [DOI:10.7903/ijecs.1114]
6. Green J, Wyllie A, Jackson D. Social networking for nurse education: Possibilities, perils and pitfalls. Contemporary Nurs Contemp Nurse. 2014; 47(1-2):180-9. [DOI:10.5172/conu.2014.47.1-2.180] [PMID] [DOI:10.1080/10376178.2014.11081919]
7. González-Ramírez R, Gascó JL, Taverner JL. Facebook in teaching: Strengths and weaknesses. The International Journal of Information and Learning Technology. Int J Information LearnTechnol. 2015; 32(1):65-78. [Link] [DOI:10.1108/IJILT-09-2014-0021]
8. O›connor S, Jolliffe S, Stanmore E, Renwick L, Booth R. Social media in nursing and midwifery education: A mixed study systematic review. J Adv Nurs. 2018; 74(10):2273-89. [DOI:10.1111/jan.13799] [PMID] [DOI:10.1111/jan.13799]
9. Duke VJ, Anstey A, Carter S, Gosse N, Hutchens KM, Marsh JA. Social media in nurse education: Utilization and E-professionalism. Nurse Edu Today. 2017; 57:8-13. [DOI:10.1016/j.nedt.2017.06.009] [PMID] [DOI:10.1016/j.nedt.2017.06.009]
10. Basevi R, Reid D, Godbold R. Ethical guidelines and the use of social media and text messaging in health care: A review of literature. New Zealand J Physiotherapy. 2014; 42(2):68-80. [Link]
11. Pittenger AL. The use of social networking to improve the quality of interprofessional education. Am J Pharm Educ. 2013; 77(8):174. [DOI:10.5688/ajpe778174] [PMID] [PMCID] [DOI:10.5688/ajpe778174]
12. Tuckett A, Turner C. Do you use social media? A study into new nursing and midwifery graduates› uptake of social media. Int J Nurs Pract. 2016; 22(2):197-204. [DOI:10.1111/ijn.12411] [PMID] [DOI:10.1111/ijn.12411]
13. Price AM, Devis K, LeMoine G, Crouch S, South N, Hossain R. First year nursing students use of social media within education: Results of a survey. Nurse Educ Today. 2018; 61:70-6. [PMID] [DOI:10.1016/j.nedt.2017.10.013]
14. Amerson R. Facebook: A tool for nursing education research. J Nurs Edu. 2011; 50(7):414-6. [PMID] [DOI:10.3928/01484834-20110331-01]
15. Tuominen R, Stolt M, Salminen L. Social media in nursing education: The view of the students. Edu Res Int. 2014; 929245:1-6. [Link] [DOI:10.1155/2014/929245]
16. Mistry V. Critical care training: Using Twitter as a teaching tool. Br J Nurs. 2011; 20(20):1292-6. [PMID] [DOI:10.12968/bjon.2011.20.20.1292]
17. Giroux CM, Moreau KA. Nursing students› use of social media in their learning: A Case study of a Canadian School of Nursing. BMC Nurs. 2022; 21(1):195. [PMID] [DOI:10.1186/s12912-022-00977-0]
18. Ferguson C, DiGiacomo M, Saliba B, Green J, Moorley C, Wyllie A, et al. First year nursing students› experiences of social media during the transition to university: A focus group study. Contemp Nurse. 2016; 52(5):625-35. [PMID] [DOI:10.1080/10376178.2016.1205458]
19. Stephens TM, Gunther ME. Twitter, millennials, and nursing education research. Nurs Educ Perspect. 2016; 37(1):23-7. [PMID] [DOI:10.5480/14-1462]
20. Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman and Company; 1997. [Link]
21. Boahene KO, Fang J, Sampong F. Social media usage and tertiary students› academic performance: Examining the influences of academic self-efficacy and innovation characteristics. Sustainability. 2019; 11(8):2431. [Link] [DOI:10.3390/su11082431]
22. Alsuraihi AK, Almaqati AS, Abughanim SA, Jastaniah NA. Use of social media in education among medical students in Saudi Arabia. Korean J Med Educ. 2016; 28(4):343-54. [PMID] [DOI:10.3946/kjme.2016.40]
23. Lahiry S, Choudhury S, Chatterjee S, Hazra A. Impact of social media on academic performance and interpersonal relation: A cross-sectional study among students at a tertiary medical center in East India. J Educ Health Promot. 2019; 8:73. [PMID]
24. Rankin A, Truskey M, Chisolm MS. The use of social media in interprofessional education: Systematic review. JMIR Med Educ. 2019; 5(1):e11328. [PMID] [DOI:10.2196/11328]
25. Latif MZ, Hussain I, Saeed R, Qureshi MA, Maqsood U. Use of smart phones and social media in medical education: Trends, advantages, challenges and barriers. Acta Inform Med. 2019; 27(2):133-38. [PMID] [DOI:10.5455/aim.2019.27.133-138]
26. Ralph M, Ralph L. Weapons of mass instruction: The creative use of social media in improving pedagogy. Issues Inform Sci Inform Technol. 2013; 10:449-59. [Link] [DOI:10.28945/1821]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb