دوره 16، شماره 7 - ( مهر 1401 )                   جلد 16 شماره 7 صفحات 601-592 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MUQ.REC.1400.058


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golmohammadi K, Aflakseir A, Imani M, Hadianfard H. The Investigation of Psychometric Properties of the Metacognitions Questionnaire in 9-13-Year-Old Children. Qom Univ Med Sci J 2022; 16 (7) :592-601
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3552-fa.html
گلمحمدی کریم، افلاکسیر عبدالعزیز، ایمانی مهدی، هادیان‌فرد حبیب. بررسی ویژگی‌های روان سنجی پرسش‌نامه فراشناخت‌ها در کودکان ۹ تا ۱۳ ساله. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1401; 16 (7) :592-601

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3552-fa.html


1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ، karimgolpsy68@gmail.com
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده:   (539 مشاهده)
زمینه و هدف: فراشناخت به‌معنی تفکر درباره تفکر، نقش مهمی در آسیب‌های روان‌شناختی کودکان دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه فراشناخت‌ها در کودکان به‌عنوان ابزاری برای سنجش باورهای فراشناختی در کودکان ایرانی بود.
روش بررسی: نمونه پژوهش شامل 338 کودک 9 تا 13 ساله بود که به‌صورت تصادفی از مدارس شهر قم انتخاب شدند. ابتدا پرسش‌نامه فراشناخت‌ها در کودکان به زبان فارسی ترجمه و سپس به زبان انگلیسی برگردانده شد. بعد از تصحیح ترجمه، نسخه نهایی بر روی 350 دانش‌آموز اجرا شد. بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه از طریق روش تحلیل عامل تأییدی، روایی هم‌گرا، هم‌سانی درونی و بازآزمایی و در بستر نسخه 14 نرم‌افزار آموس و نسخه 21 SPSS انجام شد.
یافته‌ها: تحلیل عامل تأییدی، حاکی از برازش نسبی مدل می‌باشد. ضریب همبستگی پرسش‌نامه فراشناخت‌ها نیز نشان‌دهنده روایی هم‌گرای خوب آن است. ضرایب آلفای کرونباخ برای کل پرسش‌نامه (77/0) و ضریب بازآزمایی سه هفته‌ای پرسش‌نامه (70/0) نیز، حکایت از پایایی خوب پرسش‌نامه دارد.
نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که پرسش‌نامه فراشناخت‌ها در کودکان، ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی دارد؛ بنابراین امکان کاربرد در پژوهش‌ها و روان درمانی‌ها در زمینه آسیب‌های روان‌شناختی کودکان به‌ویژه اختلالات اضطرابی دارد.
متن کامل [PDF 4045 kb]   (268 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (279 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1401/6/4 | پذیرش: 1401/6/22 | انتشار: 1401/7/10

فهرست منابع
1. Hamedali B, Malihialzuckerini S, Khalatbari J, Seirafi M. Comparison of the effectiveness of cognitive rehabilitation treatment and metacognitive therapy on perceived anxiety, depression and cognitive skills. Int J Hosp Res. 2021; 10(1):1-13. [Link]
2. Köcher LM, Pflug V, Schneider S, Christiansen H. Do metacognitions of children and adolescents with anxiety disorders change after intensified exposure therapy? Children (Basel). 2022; 9(2):168. [DOI:10.3390/children9020168] [PMID] [PMCID] [DOI:10.3390/children9020168]
3. Walczak M, Ollendick T, Ryan S, Esbjørn BH. Does comorbidity predict poorer treatment outcome in pediatric anxiety disorders? An updated 10-year review. Clin Psychol Rev. 2018; 60:45-61. [DOI:10.1016/j.cpr.2017.12.005] [PMID] [DOI:10.1016/j.cpr.2017.12.005]
4. Walczak M, Reinholdt Dunne ML, Normann N, Christiansen BM, Esbjørn BH. Mothers' and children's metacognitions and the development of childhood anxiety: A longitudinal investigation of transmission. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2021; 30(3):451-9. [DOI:10.1007/s00787-020-01531-6] [PMID] [DOI:10.1007/s00787-020-01531-6]
5. Normann N, Lønfeldt NN, Reinholdt-Dunne ML, Esbjørn BH. Negative thoughts and metacognitions in anxious children following CBT. Cogn Ther Res. 2016; 40:188-97. [DOI:10.1007/s10608-015-9740-2] [DOI:10.1007/s10608-015-9740-2]
6. Sharma V, Sagar R, Kaloiya G, Mehta M. The scope of metacognitive therapy in the treatment of psychiatric disorders. Cureus. 2022; 14(3):e23424. [DOI:10.7759/cureus.23424] [PMID] [PMCID] [DOI:10.7759/cureus.23424]
7. Normann N, Reinholdt-Dunne ML, Stolpe Andersen M, Esbjørn BH. Assessment of the cognitive attentional syndrome in children: An adaptation of the CAS-1. Behav Cogn Psychother. 2021; 49(3):340-51. [DOI:10.1017/S135246582000082X] [PMID] [DOI:10.1017/S135246582000082X]
8. Capobianco L, Faija C, Husain Z, Wells A. Metacognitive beliefs and their relationship with anxiety and depression in physical illnesses: A systematic review. Plos One. 2020; 15(9):e0238457. [DOI:10.1371/journal.pone.0238457] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1371/journal.pone.0238457]
9. Ünver H, Rodopman Arman A, Nur Akpunar Ş. Metacognitive awareness and emotional resilience in children with attention deficit hyperactivity disorder. Scand J Child Adolesc Psychiatr Psychol. 2022; 10(1):33-9. [DOI:10.2478/sjcapp-2022-0003] [PMID] [PMCID] [DOI:10.2478/sjcapp-2022-0003]
10. Resendes T, Benchimol-Elkaim B, Delisle C, René JL, Poulin-Dubois D. I know what you know: The role of metacognitive strategies in preschoolers' selective social learning. Cogn Dev. 2021; 60:101117. [DOI:10.1016/j.cogdev.2021.101117] [DOI:10.1016/j.cogdev.2021.101117]
11. Abramowitz JS, Blakey SM. Clinical handbook of fear and anxiety: Maintenance processes and treatment mechanisms.American Psychological Association. Washington, DC: American Psychological Association; 2019. [DOI:10.1037/0000150-000] [DOI:10.1037/0000150-000]
12. Xie Y, Lei F, Xie R. From self-regulated learning to metacognitive therapy: A mapping knowledge doamains analysis. Int J Arts Soc Sci. 2022; 5(5):66-78. [Link]
13. Yazar R, Tolan Ö. İnvestigation of the relationships between metacognitive functions and subjective well-being and depression, anxiety and stress levels in adult individuals. Res Edu Psychol (REP). 2020; 4(2):172-193. [Link]
14. Wells A, Capobianco L, Matthews G, Nordahl HM. Metacognitive therapy: Science and practice of a paradigm. Front Psychol. 2020; 11:576210. [PMID] [PMCID] [DOI:10.3389/fpsyg.2020.576210]
15. Bacow TR, Pincus DB, Ehrenreich JT, Brody LR. The metacognitions questionnaire for children: Development and validation in a clinical sample of children and adolescents with anxiety disorders. J Anxiety Disord. 2009; 23(6):727-36. [DOI:10.1016/j.janxdis.2009.02.013] [PMID] [DOI:10.1016/j.janxdis.2009.02.013]
16. soleimani S, Ali Doost F, Rezaei AM, Barani M. [Psychometric properties of the Human Flourishing Questionnaire in Iranina students (Persian)]. Q Educ Meas. 2017; 7(27):83-102. [DOI:10.22054/jem.2017.18370.1461]
17. Hajloo N, Pourabdol S, Sobhi Gharamaleki N, Beyki M. [Psychometric properties of the comprehensive assessment of acceptance and commitment therapy processes (compACT) (Persian)]. Qom Uni Med Sci J. 2022; 15(11):766-77. [DOI:10.32598/qums.15.11.2542] [DOI:10.32598/qums.15.11.2542]
18. Tardast K, Amanelahi A, Rajabi G, Aslani K, Shiralinia K. [The effectiveness of acceptance and commitment-based parenting education on children's anxiety and the parenting stress of mothers (Persian)]. Payesh. 2021; 20(1):91-107. [DOI:10.29252/payesh.20.1.91] [DOI:10.29252/payesh.20.1.91]
19. Moghadasin M, Arjmand F, Mohammadkhani S. [Psychometric properties and the standardization of the Penn State Worry Questionnaire in 8-18-year-old children and adolescent (Persian)]. Applied Psychol Res Q. 2019; 10(3):1-26. [DOI:10.22059/japr.2019.276899.643193]
20. Dehshiri Gh, Najafi M, Shikhi M, Habibi Askarabad M. [Investigating primary psychometric properties of Children's Depression Inventory (CDI) (Persian)]. J Fam Res. 2009; 5(2):159-77. [Link]
21. Kline RB. Principles and practice of structural equation modelling. New York: The Guildford Press; 2005. [Link]
22. IRAK PM. Standardization of Turkish form of metacognition questionnaire for children and adolescents: The relationships with anxiety and obsessive-compulsive symptoms. Turkish J Psych. 2011; 23(1):46-52. [DOI:10.5080/u6604] [DOI:10.5080/u6604]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb