دوره 9، شماره 6 - ( شهریور 1394 1394 )                   جلد 9 شماره 6 صفحات 76-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohebi S, Adeli S H, Arsang S, Heidari M, Safaeipour R, Tabeshnia Z, et al . A Study of Quality of Educational Services from the Viewpoint of Students of Qom University of Medical Sciences Based on SERVQUAL Model, 2013, Iran. Qom Univ Med Sci J 2015; 9 (6) :66-76
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-356-fa.html
محبی سیامک، عادلی سیدحسن، ارسنگ شهرام، حیدری مرتضی، صفایی‌پور روح‌اله، تابش‌نیا زهرا، و همکاران.. بررسی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم مبتنی بر مدل سروکوال، سال 1392. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1394; 9 (6) :66-76

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-356-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی قم
2- دانشگاه علوم پزشکی قم ، drparham@muq.ac.ir
چکیده:   (7311 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشجویان، مشتریان اصلی سیستم آموزش در دانشگاه‌ها هستند و کیفیت خدمات آموزشی را با انتظارات و ادراکات خود از خدمات دریافت‌شده می‌سنجند. از این‌رو امروزه در همه مراکز علمی‌ دنیا، دیدگاه دانشجویان را در مورد تمامی جنبه‌های خدمات آموزشی ارائه‌شده در مؤسسات آموزش عالی به‌عنوان عامل ضروری در پایش کیفیت آموزش درنظر می‌گیرند. این مطالعه با هدف تعیین شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی قم انجام گرفت.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، مشغول به تحصیل در 5 دانشکده (پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، بهداشت، پرستاری و مامایی) در نیمسال اول سال تحصیلی 1392 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد Servqual بود. تعداد 307 نفر از دانشجویان به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای جهت اجرای مطالعه انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از آزمون واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی دانکن تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: در تمامی ‌ابعاد کیفیت خدمات آموزشی و عبارات مربوط به سنجش آن، شکاف کیفیت وجود داشت. بیشترین میانگین شکاف کیفیت در بُعد پاسخگویی (6/1-) و سپس به ترتیب در ابعاد ملموسات (5/1-)، تضمین (4/1-) و همدلی (2/1-) مشاهده گردید و کمترین میانگین شکاف مربوط به بُعد اطمینان (1/1-) بود.
نتیجه‌گیری: طبق نتایج این مطالعه، به‌طورکلی در ابعاد مختلف کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی قم، بین انتظارات دانشجویان و ادراک آنها، شکاف منفی وجود داشت. لذا برای کاهش این شکاف لازم است در شیوه آموزش و مدیریت آموزش دانشگاه بازنگری صورت گیرد.
متن کامل [PDF 433 kb]   (2041 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1394/12/16 | پذیرش: 1394/12/16 | انتشار: 1394/12/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb