XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rastegari Far H, Khalajinia Z, Tabatabai Jafari P, Alipour Nodoushan K. Relationship of Resilience With Depression, Anxiety, and Stress Among Nursing and Midwifery Students in Qom, Iran, During the COVID-19 Pandemic. Qom Univ Med Sci J 2023; 17 : 24.61
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3682-fa.html
رستگاری‌فر حانیه، خلجی‌نیا زهره، طباطبایی جعفری پریسا، علی‌پور ندوشن خدیجه. بررسی همبستگی افسردگی، اضطراب و استرس با تاب‌آوری در دانشجویان پرستاری و مامایی علوم‌پزشکی قم در طول بحران کرونا. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1402; 17 () :1-11

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3682-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی قم، قم، ایران.
2- گروه مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی قم، قم، ایران.
3- مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم‌پزشکی قم، قم، ایران.
چکیده:   (562 مشاهده)
زمینه و هدف: همه‌گیری کووید-19 بر سلامت جسمی و روانی جامعه، ازجمله دانشجویان تأثیر فراوانی داشت. چندین مطالعه علائم افسردگی، اضطراب و استرس را بین دانشجویان در طول این بیماری همه‌گیر نشان داده‌اند. بااین‌حال، مطالعات زیادی تاب‌آوری دانشجویان را در طول این بیماری همه‌گیر بررسی نکرده‌اند. تاب‌آوری، توانایی فرد برای بالا آمدن و سازگاری در مواقع دشوار است و تأثیر محافظتی بر مشکلات روانی دارد. این مطالعه باهدف تعیین همبستگی بین تاب‌آوری و اضطراب، افسردگی و استرس در دانشجویان در طول همه‌گیری کووید-19 در سال 1400 انجام شد. 
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی‌همبستگی است. 192 ‌نفر از دانشجویان پرستاری مامایی دانشگاه علوم‌پزشکی قم ‌در سال 1400 انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری، تصادفی ساده بود. 3 پرسش‌نامه استفاده شد: پرسش‌نامه ‌اضطراب کرونایی علی‌پور، پرسش‌نامه ‌مقیاس افسردگی DASS21 لاویبوند ‌و پرسش‌نامه مقیاس تاب‌آوری کانر-دیویدسون. اطلاعات با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 با به‌کار‌گیری از روش‌های آماری توصیفی و آزمون‌های آماری تحلیلی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین نمره اضطراب 4/4±14/6، افسردگی 4/29±14/48، استرس 4/32±15، اضطراب کرونا  
88.9±46.32  و تاب‌آوری پاسخ‌دهندگان 5/16±5/53 بود. افسردگی، اضطراب، استرس و اضطراب کرونا با تاب‌آوری دانشجویان در طول بحران کرونا همبستگی معکوس معنادار (P<0.001) وجود دارد. 
نتیجه‌گیری: بین سطح تاب‌آوری استرس، افسردگی و اضطراب تجربه‌شده توسط دانشجویان در طول همه‌گیری کووید-19 همبستگی معنا‌داری یافت شد. هرچه تاب‌آوری کمتر باشد؛ استرس، افسردگی و اضطراب تجربه‌شده بالاتر است. 
شماره‌ی مقاله: 24.61
متن کامل [PDF 4088 kb]   (489 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (550 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1401/12/1 | پذیرش: 1402/2/4 | انتشار: 1402/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb