زمینه و هدف: آموزش غیرحضوری از جمله روشهای نوین و فعال برای ارتقای کیفیت آموزشی است. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه تأثیر آموزش به روش سخنرانی و لوح فشرده بر یادگیری شناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم از درس روش تحقیق صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی آموزشی بر روی 36 نفر انجام شد. دانشجویان به روش تصادفی ساده در دو گروه شامل: گروه سخنرانی (24 نفر) و لوح فشرده (12 نفر) قرار گرفتند. پیشآزمون و پسآزمون هرگروه قبل و یکماه بعد از آموزش انجام گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای کایاسکوئر، تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها:اختلاف آماری معنیداری در میانگین نمرات کل، نمره دانش،نمره فهمیدن و نمره ترکیب؛ قبل و بعد از آموزش در گروه سخنرانی دیده شد، ولی در گروه آموزش لوح فشرده، باوجود افزایش میانگین نمره کل در تمام حیطههای مختلف یادگیری شناختی، اختلاف آماری معنیداری بین نمره قبل و بعد مشاهده نشد. در گروه آموزش سخنرانی،تنها اختلاف آماری معنیدار در میانگین درصد تغییرات نمرات کل و نمره دانش، قبل و بعد از آموزش مشاهده شد (05/0>p).
نتیجهگیری:در این مطالعه، درصد تغییرات کل نمره یادگیری شناختی و نمره حیطه دانش در گروه آموزش سخنرانی، به شکل معنیداری بیش از گروه لوح فشرده تغییر کرد. لذا روش آموزش سخنرانی و لوح فشرده میتوانند در افزایش نمره دانش درس روش تحقیق مؤثر باشند، اما در سایر حیطههای یادگیری شناختی، آموزش سخنرانی مناسبتر است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |