دوره 9، شماره 5 - ( مرداد 1394 1394 )                   جلد 9 شماره 5 صفحات 80-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abolfazl Mohammadbeigi, Narges Mohammadsalehi, ShahramArsang Jang, Hossein Ansari, Ebrahim Ghaderi. A Study on the Effect of Lecture-based and CD-basedEducational Methods on Cognitive Learning of Research Methods Course Intudents of Qom University of Medical Sciences, Iran. Qom Univ Med Sci J 2015; 9 (5) :71-80
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-369-fa.html
ابوالفضل محمدبیگی ، نرگس محمدصالحی ، شهرام ارسنگ جنگ ، حسین انصاری ، ابراهیم قادری . بررسی مقایسه تأثیر دو روش آموزش سخنرانی و لوح فشرده بر یادگیری شناختی درس روش تحقیق، در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1394; 9 (5) :71-80

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-369-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی قم
2- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
3- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
4- دانشـگـاه علـوم پـزشکـی کردستان ، ebrahimghaderi@yahoo.com
چکیده:   (6241 مشاهده)

زمینه و هدف: آموزش غیرحضوری از جمله روش‌های نوین و فعال برای ارتقای کیفیت آموزشی است. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه تأثیر آموزش به روش سخنرانی و لوح فشرده بر یادگیری شناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم از درس روش تحقیق صورت گرفت.

روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی آموزشی بر روی 36 نفر انجام شد. دانشجویان به روش تصادفی ساده در دو گروه شامل: گروه سخنرانی (24 نفر) و لوح فشرده (12 نفر) قرار گرفتند. پیش‌آزمون و پس‌آزمون هرگروه قبل و یک‌ماه بعد از آموزش انجام گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های کای‌اسکوئر، تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها:اختلاف آماری معنی‌داری در میانگین نمرات کل، نمره دانش،نمره فهمیدن و نمره ترکیب؛ قبل و بعد از آموزش در گروه سخنرانی دیده شد، ولی در گروه آموزش لوح فشرده، باوجود افزایش میانگین نمره کل در تمام حیطه‌های مختلف یادگیری شناختی، اختلاف آماری معنی‌داری بین نمره قبل و بعد مشاهده نشد. در گروه آموزش سخنرانی،تنها اختلاف آماری معنی‌دار در میانگین درصد تغییرات نمرات کل و نمره دانش، قبل و بعد از آموزش مشاهده شد (05/0>p).

نتیجه‌گیری:در این مطالعه، درصد تغییرات کل نمره یادگیری شناختی و نمره حیطه دانش در گروه آموزش سخنرانی، به شکل معنی‌داری بیش از گروه لوح فشرده تغییر کرد. لذا روش آموزش سخنرانی و لوح فشرده می‌توانند در افزایش نمره دانش درس روش تحقیق مؤثر باشند، اما در سایر حیطه‌های یادگیری شناختی، آموزش سخنرانی مناسب‌تر است. 

متن کامل [PDF 491 kb]   (1684 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1394/12/18 | پذیرش: 1394/12/18 | انتشار: 1394/12/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb