جلد 18 -                   جلد 18 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 140007065487
Ethics code: IR.UMSHA.REC.1400.341


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Imani B, Banoueizadeh S, Zarea F. The Effective Factors in Improving the Clinical Learning of Operating Room Students in Iran: A Qualitative Study. Qom Univ Med Sci J 2024; 18 : 2891.1
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3733-fa.html
ایمنی بهزاد، بانویی‌زاده سارا، زارع فاطمه. عوامل موثر تبیین روش‌های بهبود یادگیری از دیدگاه دانشجویان عرصه اتاق عمل: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1403; 18 ()

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3733-fa.html


1- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران.
2- گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران. ، sara.banoei@gmail.com
چکیده:   (530 مشاهده)
زمینه و هدف: اهمیت یادگیری کافی دانشجویان به‌عنوان نیروی آینده کادر اتاق عمل بسیار قابل‌توجه است. هدف این مطالعه تبیین روش‌های بهبود یادگیری از دیدگاه دانشجویان عرصه اتاق عمل است.
روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه کیفی از نوع تجزیه‌و‌تحلیل محتوای قراردادی است که در سال 1401روی 15 نفر از دانشجویان عرصه اتاق عمل دانشگاه علوم‌پزشکی همدان انجام شد. نمونه گیری به‌صورت هدفمند انجام شد و از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد و در‌نهایت تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها به‌صورت تحلیل محتوا کیفی انجام شد.
یافته‌ها: با استفاده از تجزیه‌و‌تحلیل مصاحبه‌ها، 4 دسته اصلی به‌عنوان عوامل تأثیرگذار در بهبود یادگیری دانشجویان اتاق عمل استخراج شد: خصوصیات مربی بالینی (دانش علمی مربی، ویژگی‌های اخلاقی‌رفتاری مربی، ویژگی‌های مدیریتی مربی)، استفاده از روش‌های آموزشی مناسب (استفاده از روش‌های علمی و جدید، استفاده از روش‌های نوین آموزش، آموزش مهارت‌ها به‌صورت عملی و کسب تجربه)، حمایت عاطفی‌روانی از دانشجو (ایجاد فرصت یادگیری دانشجو، القای حس اعتماد به دانشجو، القای حس ارزش به دانشجو، برخورد مناسب و حرفه‌ای با دانشجو‌)، وجود امکانات و تجهیزات آموزشی‌بیمارستانی(توجه به امکانات بالینی وتوجه به اقلام مصرفی، توجه به امکانات رفاهی‌بیمارستانی).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد خصوصیات مربی بالینی، استفاده از روش‌های آموزشی مناسب، حمایت عاطفی‌روانی از دانشجو، وجود امکانات و تجیزات آموزشی ‌بیمارستانی بر روی یادگیری دانشجویان مؤثر هستند.
شماره‌ی مقاله: 2891.1
واژه‌های کلیدی: دانشجو، عرصه اتاق عمل، یادگیری.
متن کامل [PDF 4907 kb]   (207 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (75 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری-روانپرستاری
دریافت: 1402/2/14 | پذیرش: 1402/5/29 | انتشار: 1403/2/10

فهرست منابع
1. Khoobi M, Mohammadi N, Ahmadi Hedayat M, Ghiyasvandiyan SH, Varaei SH. [Comparison of the nursing students' learning in two teaching methods using CD and training through traditional method (Persian)]. J Nurs Educ. 2017; 5(6):18-23. [DOI:10.21859/jne-05063] [DOI:10.21859/jne-05063]
2. Rastegar T, Hoshyari Manesh S, Salari H. [Effect of team based learning on rehabilitation students anatomy learning (Persian)]. J Ilam Univ Med Sci. 2016; 23(6):163-8. [Link]
3. Asgari F, Khoshnazar T, Sedighi A. [Comparison of efficiency management training using lecturing and small group teaching on learning rate of Nursing and Midwifery student's (Persian)]. J Holistic Nurs Midwifery. 2015; 25(1):26-34. [Link]
4. Khadivzadeh T, Tafazzoli M. [Survey on the study and learning strategies of students of midwifery at Mashad University of Medical Sciences. J Sabzevar Univ Med Sci. 2002; 9(2):90-5. [Link]
5. Hassanzadeh G, Abolhasani F, Mirzazadeh A, Alizadeh M. [Team-Based learning a new strategy in integrated medical curriculum: The experience of School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences (Persian)]. Iran J Med Educ. 2013; 13 (7):601-10. [Link]
6. Ramazanibadr F, Amini K, Mohammadzadeh A, Mosaeifar M. [The factors affecting the clinical learning of the nursing students: A qualitative research (Persian)]. J Med Educn Dev. 2011; 4(6):20-30. [Link]
7. Dadgaran I, Parvizy S, Peyrovi H. Nursing students' views of sociocultural factors in clinical learning: A qualitative content analysis. Jpn J Nurs Sci. 2013; 10(1):1-9. [DOI:10.1111/j.1742-7924.2012.00205.x] [PMID] [DOI:10.1111/j.1742-7924.2012.00205.x]
8. Gattinger H, Leino-Kilpi H, Hantikainen V, Köpke S, Ott S, Senn B. Assessing nursing staff's competences in mobility support in nursing-home care: Development and psychometric testing of the Kinaesthetics Competence (KC) observation instrument. BMC Nurs. 2016; 15:65. [DOI:10.1186/s12912-016-0185-z] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1186/s12912-016-0185-z]
9. Sadati L, Golchini E. [Introduction to surgical technology (Persian)]. Tehran: Jame-e-Negar; 2011. [Link]
10. Ruesseler M, Schill A, Stibane T, Damanakis A, Schleicher I, Menzler S, et al. [Practical clinical competence-A joint programme to improve training in surgery (German)]. Zentralbl Chir. 2013; 138(6):663-8. [DOI:10.1055/s-0032-1328180] [PMID] [DOI:10.1055/s-0032-1328180]
11. Marr M, Hemmert K, Nguyen AH, Combs R, Annamalai A, Miller G, et al. Team play in surgical education: A simulation-based study. J Surg Educ. 2012; 69(1):63-9. [DOI:10.1016/j.jsurg.2011.07.002] [PMID] [DOI:10.1016/j.jsurg.2011.07.002]
12. Flinn JT, Miller A, Pyatka N, Brewer J, Schneider T, Cao CG. The effect of stress on learning in surgical skill acquisition. Med Teach. 2016; 38(9):897-903. [DOI:10.3109/0142159X.2015.1114597] [PMID] [DOI:10.3109/0142159X.2015.1114597]
13. Heshmati H, darvishpour K. [Effective factors in clinical education quality from the viewpoints of operation room and anesthesiology students in Torbat Heydarieh University of Medical Sciences (Persian)]. Iran J Med Educ. 2015; 15:601-12. [Link]
14. Renjith V, Yesodharan R, Noronha JA, Ladd E, George A. Qualitative methods in health care research. Int J Prev Med. 2021; 12:20. [PMID] [PMCID] [DOI:10.4103/ijpvm.IJPVM_321_19]
15. Byrne M. Sampling for qualitative research. AORN J. 2001; 73(2):494-8. [DOI:10.1016/S0001-2092(06)61990-X] [PMID] [DOI:10.1016/S0001-2092(06)61990-X]
16. Ayres L. Qualitative research proposals--part III: Sampling and data collection. J Wound Ostomy Continence Nurs. 2007 34(3):242-4. [DOI:10.1097/01.WON.0000270816.99318.3b] [PMID] [DOI:10.1097/01.WON.0000270816.99318.3b]
17. Khodaei A, Ganjei S, Mansourian M. [Factors affecting learning and development of clinical skills in pharmacology course: Nursing students viewpoints Tabriz University of Medical Sciences Iran (Persian)]. Strides Dev Med Educ. 2016; 13(2):182-91. [Link]
18. Goodman BE, Barker MK, Cooke JE. Best practices in active and student-centered learning in physiology classes. Adv Physiol Educ. 2018; 42(3):417-23. [DOI:10.1152/advan.00064.2018] [PMID] [DOI:10.1152/advan.00064.2018]
19. Vermeulen J, Peersman W, Waegemans M, De Clercq G, Gucciardo L, Laubach M, et al. Learning experiences of final-year student midwives in labor wards: A qualitative exploratory study. Eur J Midwifery. 2019; 3:15. [DOI:10.18332/ejm/111802] [PMID] [PMCID] [DOI:10.18332/ejm/111802]
20. Najafi Kalyani M, Jamshidi N, Molazem Z, Torabizadeh C, Sharif F. How do nursing students experience the clinical learning environment and respond to their experiences? A qualitative study. BMJ Open. 2019; 9(7):e028052. [DOI:10.1136/bmjopen-2018-028052] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1136/bmjopen-2018-028052]
21. Emami Meybodi M, Soltani Arabshahi SK. [A comparative study of clinical learning factors from the perspective of students, instructors and nursing personnel of a Delphi Model (Persian)]. Paper presented at: Conference on Methods of Improving Midwifery Nursing Services. 2014; Yazd, Iran.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb