جلد 18 -                   جلد 18 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 9920
Ethics code: IR.KAUMS.NUHEPMREC.1399-015
Clinical trials code: IRCT20100211003329N5


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roodbarani M, Tagharrobi Z, Sharifi K, Sooki Z, Zare M. Effect of Child-parent Relationship Therapy for Mothers on Behavioral Problems of Children With Autism Spectrum Disorder: A Randomized Controlled Clinical Trial. Qom Univ Med Sci J 2024; 18
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3863-fa.html
رودبارانی ملوک، تقربی زهرا، شریفی خدیجه، سوکی زهرا، زارع محمد. تأثیر رابطه‌درمانی والد‌ـ‌کودک بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم: یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌سازی‌شده کنترل‌دار. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1403; 18 ()

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-3863-fa.html


1- مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، کاشان، ایران.
2- مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، کاشان، ایران. ، tagharrobi_z@yahoo.com
چکیده:   (557 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال طیف اتیسم، با طیف وسیعی از مشکلات رفتاری توأم است؛ در این راستا معرفی راهکار مناسب ضروری است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر رابطه‌درمانی والدـ‌کودک بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اتیسم طراحی شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر، یک کارآزمایی بالینی است. نمونه‌ها شامل 36 کودک مبتلا به اتیسم و مادران آن‌ها در شهرهای کاشان و اراک در سال 1399 بودند که به‌صورت در دسترس انتخاب و به روش تصادفی‌سازی بلوکی به 2 گروه اختصاص داده شدند. مداخله در قالب 10 جلسه رابطه‌درمانی والدـ‌کودک اجرا شد. برای گروه کنترل، مداخله‌ای انجام نشد. داده‏ها با استفاده از پرسش‌نامه‏های راتر، گارس ـ 2 و ریون در شروع، پایان و 2 ماه پس از پایان، جمع‌آوری شدند. داده‏ها بر‌اساس طرح از پیش ‌تعیین‌شده و قصد درمان با استفاده از آنالیز واریانس با اندازه‏های تکراری، آنالیز کوواریانس، تی مستقل، کای‌دو و فیشر تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین 2 گروه از‌نظر سن تفاوت معنی‌دار وجود داشت (037/0=p). بر‌اساس آنالیز بین‌گروهی در 2 مرحله، تحلیل از پیش ‌تعیین‌شده و قصد درمان، اثر متقابل زمان و مداخله بر شدت مشکلات رفتاری معنی‌دار بود (0001/0>p). تفاوت شدت اختلال رفتاری بین 2 گروه در پایان مداخله معنی‌دار بود (043/0=p)؛ ولی 2 ماه پس از آن معنی‌دار نبود. آنالیز درون‌گروهی در گروه‏ آزمایش، برخلاف گروه کنترل، بین شدت اختلال رفتاری در 3 مقطع زمانی تفاوت معنی‌دار نشان داد (0001/0>p).
نتیجه‌گیری: رابطه‌درمانی والدـ‌کودک می‌تواند به تعدیل مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اتیسم کمک کند. این روش به‌عنوان درمان مکمل در ارائه خدمت به خانواده‏های درگیر اتیسم پیشنهاد می‌‌شود.
متن کامل [PDF 6224 kb]   (137 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (77 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری-روانپرستاری
دریافت: 1402/8/25 | پذیرش: 1402/10/27 | انتشار: 1403/2/10

فهرست منابع
1. Lord C, Elsabbagh M, Baird G, Veenstra-Vanderweele J. Autism spectrum disorder. Lancet. 2018; 392(10146):508-20. [DOI:10.1016/S0140-6736(18)31129-2] [PMID] [DOI:10.1016/S0140-6736(18)31129-2]
2. Zeidan J, Fombonne E, Scorah J, Ibrahim A, Durkin MS, Saxena S, et al. Global prevalence of autism: A systematic review update. Autism Res. 2022; 15(5):778-90. [DOI:10.1002/aur.2696] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1002/aur.2696]
3. Samadi SA, Mahmoodizadeh A, McConkey R. A national study of the prevalence of autism among five-year-old children in Iran. Autism. 2012; 16(1):5-14. [DOI:10.1177/1362361311407091] [PMID] [DOI:10.1177/1362361311407091]
4. Samadi SA, McConkey R. Screening for autism in Iranian preschoolers: Contrasting M-CHAT and a scale developed in Iran. J Autism Dev Disord. 2015; 45(9):2908-16. [DOI:10.1007/s10803-015-2454-1] [PMID] [DOI:10.1007/s10803-015-2454-1]
5. Irwanto, Kahfi M, Febriyana N, Hartini S, Takada S. Emotional and behavioral problems of pre-school children with autistic spectrum disorder assessed by the child behavior checklist 1½-5. Kobe J Med Sci. 2019; 64(5):E170-3. [PMID]
6. Zhang R, Zhang HF, Han JS, Han SP. Genes related to oxytocin and arginine-vasopressin pathways: Associations with autism spectrum disorders. Neurosci Bull. 2017; 33(2):238-46. [DOI:10.1007/s12264-017-0120-7] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1007/s12264-017-0120-7]
7. Shepherd D, Landon J, Goedeke S, Meads J. Stress and distress in New Zealand parents caring for a child with autism spectrum disorder. Res Dev Disabil. 2021; 111:103875. [DOI:10.1016/j.ridd.2021.103875] [PMID] [DOI:10.1016/j.ridd.2021.103875]
8. Madarevic M, van Esch L, Lambrechts G, Ceulemans E, Van Leeuwen K, Noens I. Parenting behaviours among mothers of pre-schoolers on the autism spectrum: Associations with parenting stress and children›s externalising behaviour problems. Res Autism Spectr Disord. 2022; 90:101901. [DOI:10.1016/j.rasd.2021.101901] [DOI:10.1016/j.rasd.2021.101901]
9. D'Alò GL, De Crescenzo F, Amato L, Cruciani F, Davoli M, Fulceri F, et al. Impact of antipsychotics in children and adolescents with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis. Health Qual Life Outcomes. 2021; 19(1):33. [DOI:10.1186/s12955-021-01669-0] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1186/s12955-021-01669-0]
10. Klein N, Kemper KJ. Integrative approaches to caring for children with autism. Curr Probl Pediatr Adolesc Health Care. 2016; 46(6):195-201. [DOI:10.1016/j.cppeds.2015.12.004] [PMID] [DOI:10.1016/j.cppeds.2015.12.004]
11. Azizi A, Karimipoor BA, Rahmani S, Veisi F. [Comparing the efficacy of Child-Parent Relationship Therapy (CPRT) and Family-Focused Therapy (FFT) on function of families with children with Oppositional Defiant Disorder (ODD) (Persian)]. Q J Child Ment Health. 2016; 3(2):9-20. [Link]
12. Nishabouri Mohammadi M, Soltani Kouhbanani S. [The effectiveness of intervention of maternal-child-based education in the treatment game of sterilization in children with autism disorder (Persian)]. Paper presented at: 4national Conference on Counseling and Mental Health. Khorasan, Iran, 2 August; 2016. [Link]
13. Sanders MR, Kirby JN, Tellegen CL, Day JJ. The triple p-positive parenting program: A systematic review and meta-analysis of a multi-level system of parenting support. Clin Psychol Rev. 2014; 34(4):337-57. [DOI:10.1016/j.cpr.2014.04.003] [PMID] [DOI:10.1016/j.cpr.2014.04.003]
14. Carnes‐Holt K, Bratton SC. The efficacy of child parent relationship therapy for adopted children with attachment disruptions. J Couns Dev. 2014; 92(3):328-37. [DOI:10.1002/j.1556-6676.2014.00160.x] [DOI:10.1002/j.1556-6676.2014.00160.x]
15. Bradford AB, Burningham KL, Sandberg JG, Johnson LN. The association between the parent-child relationship and symptoms of anxiety and depression: The roles of attachment and perceived spouse attachment behaviors. J Marital Fam Ther. 2017; 43(2):291-307. [DOI:10.1111/jmft.12190] [PMID] [DOI:10.1111/jmft.12190]
16. Rajabpour M, Makvandhosseini S, Rafieinia P. [The effectiveness of parent-child relationship therapy on preschool children›s aggression (Persian)]. J Clin Psychol. 2012; 4(1):65-74. [Link]
17. Abbaslo F. [The effect of Parent-Child Relationship Therapy (CPRT) training on mothers on reducing behavioral problems in children with ADHD (Persian)]. Pajouhan Sci J. 2020; 18(4):31-8. [DOI:10.52547/psj.18.4.31] [DOI:10.52547/psj.18.4.31]
18. Doaei S, Bourbour F, Teymoori Z, Jafari F, Kalantari N, Abbas Torki S, et al. The effect of omega-3 fatty acids supplementation on social and behavioral disorders of children with autism: A randomized clinical trial. Pediatr Endocrinol Diabetes Metab. 2021; 27(1):12-18. [DOI:10.5114/pedm.2020.101806] [PMID] [PMCID] [DOI:10.5114/pedm.2020.101806]
19. Landreth G, Bratton S. Child-Parent Relationship Therapy (CPRT): An evidence-based 10-session filial therapy model. New York: Routledge; 2019. [DOI:10.4324/9781315537948] [DOI:10.4324/9781315537948]
20. Yousefi F. [Rutter scale regulation in order to study the behavioral and emotional problems of the boy and the schoolchildren of Shiraz elementary school students (Persian)]. J Humanit Soc Sci Uni Shiraz. 1998; 25 & 26:171-94. [Link]
21. Ahmadi S, Safari T, Hemmatian M, Khalili Z. [The psychometric properties of Gilliam Autism Rating Scale (GARS) (Persian)]. Res Cogn Behav Sci. 2011; 1(1):87-104. [Link]
22. Varvani Farahani P, Hekmat Pou D, Khonsari AH, Shamsikhani S, Matouri Pour P, Gholami M. [The effect of super brain yoga on children with autism disorder (Persian)]. Complement Med J. 2016; 6(3):1549-59. [Link]
23. Raven J, Court J. Manual for raven›s progressive matrices and vocabulary scales summary of contents of all sections. 2023. [Link]
24. Rajabi G. [Normalizing the Raven coloure progressive matrices test on students of city Ahvaz (Persian)]. Contem Psychol. 2008; 3(1):23-32. [Link]
25. Adili S, Mirzaie RR, Abedi A. [The effectiveness of filial therapy on the quality of parent-child interactions and health-related quality of life in children with behavioral/emotional problems (Persian)]. J Except Child 2019; 19(1):59-70. [Link]
26. Ranjgar P, Shafiabadi A, Shariatmadar A. [The effect of group Training Parent-Child Relationship Therapy (CPRT) for mothers on reducing feeling of loneliness among girls with hearing impairment (Persian)]. Armaghane-Danesh. 2019; 24(6):1165-79. [Link]
27. Khanjani Z, Khaknejad Z. [The effect of inactive music therapy on symptoms, communication deficit, and social interaction of children with autism spectrum disorder (Persian)]. J Child Ment Health. 2016; 3(3):97-105. [Link]
28. Amanelahi A, Shadfar A, Aslani Kh. [Effects of child-parent relationship therapy on maternal parenting stress and parental acceptance of primary school children (Persian)]. Q J Fam Res. 2019; 15(4):103-20. [Link]
29. Kidron M, Landreth G. Intensive child parent relationship therapy with Israeli parents in Israel. Int J Play Ther. 2010; 19(2):64-78. [DOI:10.1037/a0017516] [DOI:10.1037/a0017516]
30. Mostafavi S, Sha›eiri M, Asghari Moghadam M, Mahmoudi Gharaee M. [The effect of play therapy based on parent-child relationship on the stress of mothers of children with behavioral problems (Persin)]. Clin Psychol Pers. 2013; 19(7):33-42. [Link]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb