زمینه و هدف: سیکل قاعدگی از مهمترین تجربیات نوجوانان در دوران بلوغ و تولیدمثلی محسوب میشود و اختلالات آن نیز میتواند مسبب مشکلات زیادی در مقاطع مختلف زندگی تولیدمثلی گردد. این مطالعه با هدف تعیین الگوی سیکل قاعدگی، اختلالات همراه و برخی عوامل مرتبط با آن، در دختران دانشآموز شهر زنجان انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - مقطعی، 876 نفر از دانشآموزان دختر مقاطع راهنمایی و دبیرستان شهر زنجان با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها پرسشنامههای مشتمل بر مشخصات فردی، وضعیت سیکل قاعدگی و برخی از عوامل مرتبط با آن بود. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی کای اسکوئر و آزمون تی با سطح اطمینان 95% تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنیداری، 05/0 p< در نظر گرفته شد.
یافتهها: در این مطالعه، حدود 63% واحدهای مورد پژوهش دارای سیکل قاعدگی منظم بودند. شیوع اختلالات در طول سیکل قاعدگی 7/37% گزارش شد که اکثراً (4/60%) بهصورت اولیگومنوره بود. همچنین 67% از دانشَآموزان با فعالیت فیزیکی متوسط، دارای سیکل قاعدگی منظم بودند (002/0=p). ارتباط بین لاغری، اضافه وزن و چاقی با آمنوره و اولیگومنوره معنیدار بود (01/0=p).
نتیجهگیری: با توجه به ارتباط اختلالات قاعدگی با فعالیت فیزیکی، وزن دانشآموزان و اهمیت بالای آن در سلامت جسمی و تولیدمثلی آنها؛ افزایش آگاهی دانشآموزان و خانوادهها در این خصوص ضروری بهنظر میرسد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |