دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1388 1388 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 48-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saadati H, Babri S, Ahmadiasl N, Mashhadi M. Effects of Exercise on Memory Retrieval in Passive Avoidance Learning in Young Male Wistar Rats. Qom Univ Med Sci J 2009; 3 (1) :41-48
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-504-fa.html
سعادتی حکیمه، ببری شیرین، احمدی اصل ناصر، مشهدی محمد. تأثیر ورزش بر فراخوانی حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال در موش‌های سفید بزرگ آزمایشگاهی نر جوان. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1388; 3 (1) :41-48

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-504-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ، hsadat54@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
3- دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
چکیده:   (6267 مشاهده)

زمینه و هدف

ورزش یک تمرین رفتاری ساده و در عین حال گسترده می‌باشد که سیگنال‌های متوالی مرتبط با فرآیندهای سیستم عصبی مرکزی متنوع سلولی و مولکولی را فعال می‌کند. تأثیر ورزش بر سیستم عصبی و حافظه از مسائلی است که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین اثرات ورزش بر یادگیری، تثبیت و فراخوانی حافظه در رت‌های جوان انجام گرفت.

روش بررسی

در این تحقیق تجربی 50 رت نر نژاد ویستار با متوسط سنی 4-3 ماه به طور تصادفی به 5 گروه 10 تایی تقسیم شدند. گروه کنترل ابتدا در دستگاه اجتنابی غیرفعال آموزش دیده و 10 دقیقه، 24 ساعت، 10 روز و 3 ماه بعد مورد آزمایش قرار گرفتند. دو گروه ورزشی از رت‌ها در دستگاه تریدمیل با سرعت 17 متر در دقیقه برای 10 روز و 3 ماه، ورزش کردند و سپس توسط دستگاه اجتنابی غیرفعال آموزش دیده و 10 دقیقه و 24 ساعت بعد تست گردیدند. دو گروه ورزشی دیگر جهت بررسی اثر ورزش در فراخوانی حافظه، ابتدا توسط روش اجتنابی غیرفعال آموزش دیده و 10 دقیقه و 24 ساعت بعد تست شدند. این گروه سپس در دستگاه تریدمیل مانند دو گروه ورزشی قبلی ورزش کردند. این گروه‌ها بعد از اتمام ورزش مجدداً آزمایش شدند. تجزیه و تحلیل یافته‌ها با استفاده از آزمون‌های T و Paired T انجام گرفت.

یافته‌ها

در این مطالعه ورزش کوتاه‌مدت (10روز) و بلندمدت (3 ماه) قبل از آموزش، زمان تأخیر را در یادگیری اجتنابی غیرفعال به طور معنی‌داری) 05/0(P< افزایش داد، اما ورزش کوتاه‌مدت و بلندمدت بعد از آموزش تأثیر معنی‌داری بر زمان تأخیر در مقایسه با قبل از ورزش نداشت.

نتیجه‌گیری

بنابرین می‌توان نتیجه‌گیری نمود که در مطالعه حاضر فعالیت فیزیکی و ورزش اثر مثبت بر تثبیت حافظه و یادگیری دارد، اما تأثیر معنی‌داری بر فراخوانی ندارد. 

متن کامل [PDF 203 kb]   (1201 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1395/1/15 | پذیرش: 1395/1/15 | انتشار: 1395/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb