زمینه و هدف
ورزش یک تمرین رفتاری ساده و در عین حال گسترده میباشد که سیگنالهای متوالی مرتبط با فرآیندهای سیستم عصبی مرکزی متنوع سلولی و مولکولی را فعال میکند. تأثیر ورزش بر سیستم عصبی و حافظه از مسائلی است که در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین اثرات ورزش بر یادگیری، تثبیت و فراخوانی حافظه در رتهای جوان انجام گرفت.
روش بررسی
در این تحقیق تجربی 50 رت نر نژاد ویستار با متوسط سنی 4-3 ماه به طور تصادفی به 5 گروه 10 تایی تقسیم شدند. گروه کنترل ابتدا در دستگاه اجتنابی غیرفعال آموزش دیده و 10 دقیقه، 24 ساعت، 10 روز و 3 ماه بعد مورد آزمایش قرار گرفتند. دو گروه ورزشی از رتها در دستگاه تریدمیل با سرعت 17 متر در دقیقه برای 10 روز و 3 ماه، ورزش کردند و سپس توسط دستگاه اجتنابی غیرفعال آموزش دیده و 10 دقیقه و 24 ساعت بعد تست گردیدند. دو گروه ورزشی دیگر جهت بررسی اثر ورزش در فراخوانی حافظه، ابتدا توسط روش اجتنابی غیرفعال آموزش دیده و 10 دقیقه و 24 ساعت بعد تست شدند. این گروه سپس در دستگاه تریدمیل مانند دو گروه ورزشی قبلی ورزش کردند. این گروهها بعد از اتمام ورزش مجدداً آزمایش شدند. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از آزمونهای T و Paired T انجام گرفت.
یافتهها
در این مطالعه ورزش کوتاهمدت (10روز) و بلندمدت (3 ماه) قبل از آموزش، زمان تأخیر را در یادگیری اجتنابی غیرفعال به طور معنیداری) 05/0(P< افزایش داد، اما ورزش کوتاهمدت و بلندمدت بعد از آموزش تأثیر معنیداری بر زمان تأخیر در مقایسه با قبل از ورزش نداشت.
نتیجهگیری
بنابرین میتوان نتیجهگیری نمود که در مطالعه حاضر فعالیت فیزیکی و ورزش اثر مثبت بر تثبیت حافظه و یادگیری دارد، اما تأثیر معنیداری بر فراخوانی ندارد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |