دوره 7، شماره 4 - ( مهر-آبان1392 1392 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 62-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiripour A A, Nave Ebrahim A, Tabibi S J, Ebraze A, Izadi A R. Study of Psychological Empowerment in Hospitals of Qom Province, Iran. Qom Univ Med Sci J 2013; 7 (4) :56-62
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-552-fa.html
نصیری‌پور امیراشکان، نوه ابراهیم عبدالرحیم، طبیبی سید جمال‌الدین، ابرازه علی، ایزدی احمدرضا. بررسی وضعیت توانمندسازی روانشناختی در بیمارستان‌های استان قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1392; 7 (4) :56-62

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-552-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات ، nasiripour@srbiau.ac.ir
2- دانشگاه خوارزمی
3- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات
4- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد
چکیده:   (6406 مشاهده)

زمینه و هدف: مطالعه مؤلفه‌های توانمندسازی کارکنان، به‌منظور فهم فرآیند توانمندسازی و بالا بردن ظرفیت سازمان جهت ایجاد جو تواناسازی ضروری است. دیدگاه‌ها و پنداشت‌های کارکنان در اتخاذ تصمیمات اداره و سازمان، همچنین در همکاری، مشارکت و رضایت شغلی آنها تأثیرگذار است. این تحقیق با هدف بررسی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی قم نسبت به میزان برخورداری کارکنان از مؤلفه‌های توانمندسازی در سال 1390 صورت گرفت.

روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی بر روی ۳65 نفر از کارکنان بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. نمونه‌ها به‌صورت طبقه‌ای تصادفی به نسبت مساوی از بیمارستان‌ها انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌ای با 15 سؤال بسته پاسخ، به‌علاوه خصوصیات دموگرافیک بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی صورت گرفت، و جهت تعیین اختلاف میان گروه‌ها از آزمون مستقل تی و آنالیز واریانس استفاده شد. سطح معنی‌داری 05/0p< در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: میزان برخورداری کارکنان بیمارستان‌ها از مؤلفه‌های توانمندسازی، با میانگین 89/3 در وضعیت مطلوبی قرار داشت. دیدگاه کارکنان نیز نسبت به این مقوله متفاوت بود. بین دیدگاه‌ زنان با مردان در مؤلفه احساس معنی‌دار بودن شغل، اختلاف معنی‌داری وجود داشت. همچنین مؤلفه‌های توانمند‌سازی روانشناختی با سن، رشته تحصیلی، سطح تحصیلات و نوع بخش یا واحد فعالیتی در فاصله اطمینان 95%، ارتباط معنی‌داری نداشتند (05/0<p). بین سابقه خدمت افراد با مؤلفه احساس مؤثر بودن نیز از لحاظ آماری رابطه معنی‌داری مشاهده شد.

نتیجه‌گیری: طبق نتایج این مطالعه، میزان برخورداری کارکنان بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی قم از مؤلفه‌های توانمندسازی در سطح قابل‌قبولی بوده است. لذا پیشنهاد می‌گردد مدیران دانشگاه به توانمندی‌های کارکنان جهت سپردن مسئولیت به آنها بیشتر توجه نموده و با برنامه‌ریزی‌های خود جهت ایجاد جو توان‌افزا، سعی وافر به عمل آورند تا از میزان بالای توانمند‌سازی به‌عنوان نقطه قوت بهره لازم را ببرند.

متن کامل [PDF 154 kb]   (1099 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1395/1/18 | پذیرش: 1395/1/18 | انتشار: 1395/1/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb