دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1391 1391 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 81-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delaram M, Reisi Z, Alidusti M. Strengths and Weaknesses of Clinical Education from the Viewpoints of Nursing and Midwifery Students in Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran. Qom Univ Med Sci J 2012; 6 (2) :76-81
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-568-fa.html
دل‌آرام معصومه، رئیسی زیبا، علیدوستی معصومه. نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1391; 6 (2) :76-81

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-568-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، masoumehdelaram@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
چکیده:   (7639 مشاهده)

زمینه و هدف: نظرات دانشجویان به‌عنوان عنصر اصلی آموزش می‌تواند سبب بهبود جریان آموزش شود. لذا این پژوهش با هدف تعیین نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی صورت گرفت.

روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، نظرات 150 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با استفاده از پرسشنامه‌ در مورد نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی بررسی گردید. پرسشنامه مشتمل بر سه بخش خصوصیات فردی، نقاط قوت و ضعف آموزش بالینی بود که براساس 5 حیطه اهداف و برنامه آموزشی، مربی، برخورد با دانشجو، محیط آموزشی، نظارت و ارزشیابی تدوین شده بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تی و ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت و 05/0p< معنی‌دار تلقی گردید.

یافته‌ها: مهم‌ترین نقاط قوت آموزش بالینی شامل: رعایت پیش‌نیاز دروس کارآموزی (7/79%)، مشخص بودن شرح وظایف دانشجو (5/72%)، حضور به‌موقع دانشجو (7/88%) و مربی (2/84%)، فراهم نمودن فرصت مراقبت از بیمار برای دانشجو (5/68%)، برخورد مناسب سوپروایزر آموزشی با دانشجو (5/56%)، استفاده دانشجو از کتابخانه بیمارستان (5/62%) و برگزاری امتحان عملی در پایان دوره هر بخش (5/58%) بود و عدم نظرخواهی از دانشجو در برنامه‌ریزی کارآموزی (9/84%)، عدم هماهنگی اهداف آموزشی با انتظارات کارکنان (6/74%)، وجود شرایط استرس‌زا در محیط بالینی (8/76%)، نبود حمایت کارکنان از دانشجو (5/85%)، استفاده نکردن از وسایل کمک آموزشی (2/91%) و عدم نظارت بر روند آموزش بالینی (69%) نیز از مهم‌ترین نقاط ضعف مطرح‌شده توسط دانشجویان بود.

نتیجه‌گیری: در حیطه‌های اهداف، برنامه آموزشی و مربی، اکثر دانشجویان نقاط قوت را بیش از نقاط ضعف عنوان کردند. درحالی‌که در حیطه‌های ارتباط با دانشجو، محیط بالینی، نظارت و ارزشیابی، وضعیت چندان مطلوب نبوده و نقاط ضعف بیش از نقاط قوت بوده است. 

متن کامل [PDF 100 kb]   (2979 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1395/1/18 | پذیرش: 1395/1/18 | انتشار: 1395/1/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb