دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1389 1389 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 41-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akkasheh G, Sepehrmanesh Z, Ahmadvand A. Prevalence of Burnout in Senior Medical Students of Kashan University of Medical Sciences in 2008. Qom Univ Med Sci J 2010; 4 (3) :37-41
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-591-fa.html
عکاشه گودرز، سپهرمنش زهرا، احمدوند افشین. شیوع فرسودگی شغلی در دانشجویان سال آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، سال 1386. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1389; 4 (3) :37-41

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-591-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی کاشان
2- دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، : z.sepehrmanesh@gmail.com
چکیده:   (6862 مشاهده)

زمینه و هدف: فرسودگی شغلی فرآیندی است که تحت استرس شغلی شدید به‌وجود می‌آید و می‌تواند باعث بروز انواع بیماری‌های جسمی، روانی و نگرش منفی نسبت به فعالیت‌های حرفه‌ای و عدم ارتباط مطلوب با گیرنده خدمت شود. فشار روانی اغلب در میان دانشجویان پزشکی گزارش شده است که این امر توجه مسئولین آموزشی را می‌طلبد. هدف از این مطالعه، تعیین میزان فرسودگی شغلی و عوامل همراه آن در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان می‌باشد.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی که بر روی کلیه دانشجویان سال آخر رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1386 انجام شد، از پرسشنامه استاندارد Maslach Burnout Inventory استفاده گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون کای اسکوئر صورت گرفت و 05/0p< سطح معنی‌داری اختلاف‌ها قرار داده شد.

یافته‌ها: میزان کلی فرسودگی شغلی در بین دانشجویان پزشکی 1/91% بود. 9/8% آنان فاقد فرسودگی شغلی بودند. در این بررسی بین سن، جنس، وضعیت تأهل، بومی و غیربومی بودن، مصرف سیگار، مدت دوره کارورزی، و میزان علاقمندی به رشته پزشکی با فرسودگی شغلی رابطه آماری معنی‌داری به دست نیامد.

نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد درصد بالایی از دانشجویان سال آخر رشته پزشکی دارای فرسودگی شغلی هستند. بنابراین باید دانشجویان پزشکی در جهت کمک گرفتن از مراکز مشاوره برای رفع فرسودگی شغلی تشویق شوند و تسهیلات لازم از جمله برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های زندگی و کنترل استرس برای کمک به آنها در نظر گرفته شود.

متن کامل [PDF 807 kb]   (1184 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1395/1/18 | پذیرش: 1395/1/18 | انتشار: 1395/1/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb