زمینه و هدف: فرسودگی شغلی فرآیندی است که تحت استرس شغلی شدید بهوجود میآید و میتواند باعث بروز انواع بیماریهای جسمی، روانی و نگرش منفی نسبت به فعالیتهای حرفهای و عدم ارتباط مطلوب با گیرنده خدمت شود. فشار روانی اغلب در میان دانشجویان پزشکی گزارش شده است که این امر توجه مسئولین آموزشی را میطلبد. هدف از این مطالعه، تعیین میزان فرسودگی شغلی و عوامل همراه آن در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان میباشد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی که بر روی کلیه دانشجویان سال آخر رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1386 انجام شد، از پرسشنامه استاندارد Maslach Burnout Inventory استفاده گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون کای اسکوئر صورت گرفت و 05/0p< سطح معنیداری اختلافها قرار داده شد.
یافتهها: میزان کلی فرسودگی شغلی در بین دانشجویان پزشکی 1/91% بود. 9/8% آنان فاقد فرسودگی شغلی بودند. در این بررسی بین سن، جنس، وضعیت تأهل، بومی و غیربومی بودن، مصرف سیگار، مدت دوره کارورزی، و میزان علاقمندی به رشته پزشکی با فرسودگی شغلی رابطه آماری معنیداری به دست نیامد.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد درصد بالایی از دانشجویان سال آخر رشته پزشکی دارای فرسودگی شغلی هستند. بنابراین باید دانشجویان پزشکی در جهت کمک گرفتن از مراکز مشاوره برای رفع فرسودگی شغلی تشویق شوند و تسهیلات لازم از جمله برگزاری کارگاههای مهارتهای زندگی و کنترل استرس برای کمک به آنها در نظر گرفته شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |