زمینه و هدف: کانابینوئیدها جزء داروهای مقلد حالات روانی میباشند که اثرات متنوعی را در بسیاری از گونهها ایجاد میکنند. در این مطالعه، اثر تزریق دوطرفه داروهای آدرنرژیک آلفا-2 به داخل CA1 موشهای صحرایی نر بر روی یادگیری وابسته به وضعیت WIN55,212-2 مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه تجربی از موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن تقریبی۲5۰–۲0۰ گرم استفاده شد. کانولگذاری دوطرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی انجام گردید، و موشها در دستگاه یادگیری اجتنابی مدل Step-Down آموزش داده شدند. 24 ساعت بعد از آموزش در روز آزمون تأخیر حیوانات در پایین آمدن از سکو اندازهگیری شد.
یافتهها: تزریق پس از آموزش WIN55,212-2 (25/0، 5/0 میکروگرم به ازای هر موش) به CA1 باعث تخریب حافظه شد. فراموشی القا شده با تزریق بعد از آموزش WIN55,212-2 (5/0 میکروگرم به ازای هر موش) با تزریق همان مقدار WIN55,212-2 قبل از آزمون اصلاح گردید، که به این حالت یادگیری وابسته به وضعیت گفته میشود. تزریق پیش از آزمون کلونیدین (5/0، 75/0 میکروگرم به ازای هر موش) به ناحیه CA1 باعث بهبود حافظه تخریب شده با تزریق پس از آموزش WIN55,212-2 (5/0 میکروگرم به ازای هر موش) شد، در صورتیکه تزریق یوهمبین (1 میکروگرم به ازای هر موش) 2 دقیقه قبل از WIN55,212-2 (5/0 میکروگرم به ازای هر موش) روز آزمون، یادگیری وابسته به وضعیت WIN55,212-2 را مهار کرد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که گیرندههای آدرنرژیک آلفا-2 هیپوکامپ پشتی، نقش مهمی در فراموشی القا شده با WIN55,212-2 و یادگیری وابسته به وضعیت WIN55,212-2 دارند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |