دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1389 1389 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 36-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Piri M, Moshfegh A, Oryan S, Zarrindast M. The Effect of Dorsal Hippocampal α2-Adrenegic Receptors on WIN55,212-2 State-Dependent Memory of Passive Avoidance. Qom Univ Med Sci J 2010; 4 (3) :29-36
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-592-fa.html
پیری مرتضی، مشفق اعظم، عریان شهربانو، زرین‌دست محمدرضا. اثر گیرنده‌های آدرنرژیک آلفا-2 هیپوکامپ پشتی بر یادگیری وابسته به وضعیت القا شده با WIN55,212-2. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1389; 4 (3) :29-36

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-592-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل ، biopiri@iauardabil.ac.ir
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
4- دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (5784 مشاهده)

زمینه و هدف: کانابینوئیدها جزء داروهای مقلد حالات روانی می‌باشند که اثرات متنوعی را در بسیاری از گونه‌ها ایجاد می‌‌کنند. در این مطالعه، اثر تزریق دوطرفه داروهای آدرنرژیک آلفا-2 به داخل CA1 موش‌های صحرایی نر بر روی یادگیری وابسته به وضعیت WIN55,212-2 مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی: در این مطالعه تجربی از موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن تقریبی۲5۰۲0۰ گرم استفاده شد. کانول‌گذاری دوطرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی انجام گردید، و موش‌ها در دستگاه یادگیری اجتنابی مدل Step-Down آموزش داده شدند. 24 ساعت بعد از آموزش در روز آزمون تأخیر حیوانات در پایین آمدن از سکو اندازه‌گیری شد.

یافته‌ها: تزریق پس از آموزش WIN55,212-2 (25/0، 5/0 میکروگرم به ‌ازای هر موش) به CA1 باعث تخریب حافظه شد. فراموشی القا شده با تزریق بعد از آموزش WIN55,212-2 (5/0 میکروگرم به ازای هر موش) با تزریق همان مقدار WIN55,212-2 قبل از آزمون اصلاح گردید، که به این حالت یادگیری وابسته به وضعیت گفته می‌شود. تزریق پیش از آزمون کلونیدین (5/0، 75/0 میکروگرم به ازای هر موش) به ناحیه CA1 باعث بهبود حافظه تخریب شده با تزریق پس از آموزش WIN55,212-2 (5/0 میکروگرم به ‌ازای هر موش) شد، در صورتی‌که تزریق یوهمبین (1 میکروگرم به ازای هر موش) 2 دقیقه قبل از WIN55,212-2 (5/0 میکروگرم به ازای هر موش) روز آزمون، یادگیری وابسته به وضعیت WIN55,212-2 را مهار کرد.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که گیرنده‌های آدرنرژیک آلفا-2 هیپوکامپ پشتی، نقش مهمی در فراموشی القا شده با WIN55,212-2 و یادگیری وابسته به وضعیت WIN55,212-2 دارند.

متن کامل [PDF 1566 kb]   (1231 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1395/1/18 | پذیرش: 1395/1/18 | انتشار: 1395/1/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb