زمینه و هدف: ارزیابی عملکرد، ابزار مهمی جهت اندازهگیری میزان دستیابی سازمان به اهداف کیفی و دستیابی به تعالی عملکرد است. از بین الگوهای تعالی سازمانی که در حال حاضر برای ارزیابی کیفیت خدمات در بیمارستانها مورد استفاده قرار میگیرد، الگوی تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) با استقبال بیشتری روبهرو شده است. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستان شهید بهشتی قم براساس الگوی تعالی سازمانی EFQM و شناسایی نقاط قوت و نقاط نیازمند بهبود صورت گرفت.
روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی - مقطعی در تابستان سال 1390 انجام شد. ابزار گردآوری، پرسشنامه استاندارد خودارزیابی براساس الگوی تعالی سازمانی EFQMبود. جامعه پژوهش مدیران ستادی بیمارستان بودند که از طریق سرشماری انتخاب شدند. دادهها در قالب معیارهای 9 گانه مدل EFQM جمعآوری و با استفاده از آزمونهای توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: امتیازات براساس معیارهای 9 گانه مدلEFQM ، بدین ترتیب رهبری 4/48%، خطمشی و استراتژی 9/44%، کارکنان 6/48%، منابع و مشارکتها 5/49%، فرآیندها 4/46 %، نتایج مشتری 1/42%، نتایج کارکنان 6/38 %، نتایج جامعه 44%، نتایج کلیدی عملکرد 4/42% به دست آمد.
بیشترین و کمترین امتیاز به ترتیب مربوط به معیار منابع و شرکا و نتایج کارکنان بود. مجموع امتیازات بیمارستان 447 از 1000 محاسبه شد.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه روند ارزیابی در بیمارستانهای هیأت امنایی، علاوه بر استانداردهای اعتباربخشی، استفاده از مدل EFQM نیز میباشد، لذا در این پژوهش نقاط قوت و ضعف با استفاده از این مدل شناسایی و توصیههایی به بیمارستان ارائه گردید.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |