جلد 7 - ویژه نامه آموزشی                   جلد 7 - ویژه نامه آموزشی صفحات 85-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parham M, Fotouhi M A, Jandaghi M, Alipour Nodoushan K. Performance Evaluation of Qom Shahid Beheshti Hospital based on EFQM (European Foundation for Quality Management). Qom Univ Med Sci J 2013; 7 (S1) :79-85
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-598-fa.html
پرهام محمود، فتوحی محمدعلی، جندقی محبوبه، علیپور ندوشن خدیجه. ارزیابی عملکرد بیمارستان شهید بهشتی قم براساس الگوی تعالی سازمانی EFQM (European Foundation for Quality Management). مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1392; 7 (S1) :79-85

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-598-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی قم
2- دانشگاه علوم پزشکی قم ، mfotuhi@muq.ac.ir
چکیده:   (6530 مشاهده)

زمینه و هدف: ارزیابی عملکرد، ابزار مهمی جهت اندازه‌گیری میزان دستیابی سازمان به اهداف کیفی و دستیابی به تعالی عملکرد است. از بین الگوهای تعالی سازمانی که در حال حاضر برای ارزیابی کیفیت خدمات در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، الگوی تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) با استقبال بیشتری روبه‎رو شده است. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستان شهید بهشتی قم براساس الگوی تعالی سازمانی EFQM و شناسایی نقاط قوت و نقاط نیازمند بهبود  صورت گرفت.

روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی - مقطعی در تابستان سال 1390 انجام شد. ابزار گردآوری، پرسشنامه استاندارد خودارزیابی براساس الگوی تعالی سازمانی  EFQMبود. جامعه پژوهش مدیران ستادی بیمارستان بودند که از طریق سرشماری انتخاب شدند. داده‌ها در قالب معیارهای 9 گانه مدل EFQM جمع‌آوری و با استفاده از آزمون‌های توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: امتیازات براساس معیارهای 9 گانه مدلEFQM ، بدین ترتیب رهبری 4/48%، خط‌مشی و استراتژی 9/44%، کارکنان 6/48%، منابع و مشارکت‌ها 5/49%، فرآیندها 4/46 %، نتایج مشتری 1/42%، نتایج کارکنان 6/38 %، نتایج جامعه 44%، نتایج کلیدی عملکرد 4/42% به دست آمد.

بیشترین و کمترین امتیاز به ترتیب مربوط به معیار منابع و شرکا و نتایج کارکنان بود. مجموع امتیازات بیمارستان 447 از 1000 محاسبه شد.

نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه روند ارزیابی در بیمارستان‌های هیأت امنایی، علاوه بر استانداردهای اعتباربخشی، استفاده از مدل EFQM نیز می‌باشد، لذا در این پژوهش نقاط قوت و ضعف با استفاده از این مدل شناسایی و توصیه‌هایی به بیمارستان ارائه گردید. 

متن کامل [PDF 435 kb]   (2750 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1395/1/18 | پذیرش: 1395/1/18 | انتشار: 1395/1/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb