زمینه و هدف: ارزیابی درونی گروههای آموزشی قضاوت در مورد کیفیت و دستیابی به اهداف نظام آموزش را ممکن میسازد. در سیستم آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روزافزون در حاصل این سیستم؛ یعنی دانشجویان است. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت آموزشی، پژوهشی گروه بهداشت حرفهای دانشگاه علوم پزشکی قم و ارائه راهکارهای اصلاحی جهت ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در گروه بهداشت حرفهای است.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی در گروه بهداشت حرفهای دانشگاه علوم پزشکی قم در سال تحصیلی 1390-1389 انجام شد. ارزیابی درونی گروه براساس یک چارچوب استاندارد از ملاکها و نشانگرها صورت گرفت. دادهها با استفاده از 5 پرسشنامه پایا و روا با مقیاس رتبهای 3 درجهای (برای دانشجویان، مدیر گروه، اعضای هیأت علمی، دانشآموختگان، کارفرمایان و چکلیست امکانات و تجهیزات آموزشی، پژوهشی) گردآوری شد. دادهها با کمک آمارهای توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: گروه بهداشت حرفهای از نظر عامل امکانات و تجهیزات در شرایط مطلوبی قرار داشت و در دیگر مؤلفهها نیز دارای سطح نسبتاً مطلوبی بود. بهطورکلی نتایج نشان داد ارزیابی درونی گروه با امتیاز 02/2 در سطح نسبتاً مطلوبی بوده است.
نتیجهگیری: طبق نتایج این مطالعه، هرچند نتیجه ارزیابی درونی گروه در سطح نسبتاً مطلوبی بوده است، اما بهمنظور رسیدن به سطح مطلوب آموزشی، پژوهشی گروه بهداشت حرفهای، بایستی اصلاحات کاملتری صورت گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |