جلد 7 - ویژه نامه آموزشی                   جلد 7 - ویژه نامه آموزشی صفحات 91-86 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimifard H, Koohpaie A, Arast Y, Behnamipour S, Mahdinia M. Internal Evaluation of Department of Occupational Health of Qom University of Medical Sciences in Academic Year 2010-2011. Qom Univ Med Sci J 2013; 7 (S1) :86-91
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-599-fa.html
رحیمی‌فرد هدی، کوهپایی علیرضا، ارست یلدا، بهنامی‌پور سمیه، مهدی‌نیا محسن. ارزیابی درونی گروه آموزشی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی قم، سال تحصیلی 1390-1389. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1392; 7 (S1) :86-91

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-599-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی قم
2- دانشگاه علوم پزشکی قم ، mohsen.mahdinia@yahoo.com
چکیده:   (5666 مشاهده)

زمینه و هدف: ارزیابی درونی گروه‌های آموزشی قضاوت در مورد کیفیت و دستیابی به اهداف نظام آموزش را ممکن می‌سازد. در سیستم آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روزافزون در حاصل این سیستم؛ یعنی دانشجویان است. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت آموزشی، پژوهشی گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی قم و ارائه راهکار‌های اصلاحی جهت ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در گروه بهداشت حرفه‌ای است.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی در گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی قم در سال تحصیلی 1390-1389 انجام شد. ارزیابی درونی گروه براساس یک چارچوب استاندارد از ملاک‌ها و نشانگرها صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از 5 پرسشنامه پایا و روا با مقیاس رتبه‌ای 3 درجه‌ای (برای دانشجویان، مدیر گروه، اعضای هیأت علمی، دانش‌آموختگان، کارفرمایان و چک‌لیست امکانات و تجهیزات آموزشی، پژوهشی) گردآوری شد. داد‌ه‌ها با کمک آمار‌های توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: گروه بهداشت حرفه‌ای از نظر عامل امکانات و تجهیزات در شرایط مطلوبی قرار داشت و در دیگر مؤلفه‌ها نیز دارای سطح نسبتاً مطلوبی بود. به‌طورکلی نتایج نشان داد ارزیابی درونی گروه با امتیاز 02/2 در سطح نسبتاً مطلوبی بوده است.

نتیجه‌گیری: طبق نتایج این مطالعه، هرچند نتیجه ارزیابی درونی گروه در سطح نسبتاً مطلوبی بوده است، اما به‌منظور رسیدن به سطح مطلوب آموزشی، پژوهشی گروه بهداشت حرفه‌ای، بایستی اصلاحات کاملتری صورت گیرد.

متن کامل [PDF 165 kb]   (1103 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1395/1/18 | پذیرش: 1395/1/18 | انتشار: 1395/1/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb