زمینه و هدف: گزارش صبحگاهی یک روش دیرپا است، که ارتقای آن نقش مهمی در آموزش پزشکی دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی بُعد ساختار جلسات گزارش صبحگاهی بخشهای بستری بیمارستانهای آموزشی دانشگاه تیپ یک و مقایسه آن با استانداردهای اعلامشده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه در 5 بیمارستان اصلی محل آموزش دانشجویان شامل بخشهای زنان، داخلی، بیماریهای کودکان، جراحی، روانپزشکی، مغز و اعصاب، طب اورژانس، جراحی استخوان و مفاصل، بیماریهای عفونی و مراقبت ویژه در هر مورد 3 نوبت و جمعاً در 73 مورد به ارزشیابی 8 استاندارد مصوب پرداخت. استانداردهای مورد بررسی شامل زمان معرفی، تعداد بیمار، مدت جلسه، تناسب محل جلسه، محل برگزاری، در دسترس بودن وسایل کمک آموزشی، دفعات اجرای جلسه در طول هفته و پذیرایی ساده در جلسه بود.
یافتهها: میانگین زمان معرفی هر بیمار 4/4 دقیقه، تعداد بیمار معرفیشده 2/3 مورد، میانگین مدت جلسات 4/47 دقیقه، اجرای درون بخش (6/61%)، تناسب گنجایش محل 9/95%، میانگین تعداد جلسه در هفته 2/4 مورد بود. پذیرایی ساده در جلسه نیز در هیچ موردی مشاهده نشد. فراوانی وسایل کمک آموزشی در مورد تخت معاینه 5/79%، نگاتوسکوپ 89%، وایت بورد 2/93%، رایانه 7/87%، چاپگر 2/19%، اینترنت 8/17% و ویدئو پروژکتور 6/83% بود.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد ساختار کلی جلسات گزارش صبحگاهی دانشگاه مورد بررسی مطلوب بوده است، بهطوریکه 6 تا از 8 استاندارد، مطلوب گزارش شد. همچنین پذیرایی بهصورت استاندارد نبوده، و استاندارد وسایل کمک آموزشی نیز 5 از 7 مورد مطلوب و دو مورد چاپگر و اینترنت نامطلوب بوده است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |