جلد 7 - ویژه نامه آموزشی                   جلد 7 - ویژه نامه آموزشی صفحات 50-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani S, Arab M, Hosseini F, Mansouri B, Yaghmaei M, Khoshgoftar Z, et al . Evaluation of the Structure of Morning Report Sessions of the Wards of Type One Educational Hospitals and Comparison with Announced Standards of the Ministry of Health and Medical Education. Qom Univ Med Sci J 2013; 7 (S1) :43-50
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-600-fa.html
یزدانی شهرام، عرب ملیحه، حسینی فخرالسادات، منصوری بهنام، یغمائی مینو، خوش‌گفتار زهره، و همکاران.. بررسی ساختار جلسات گزارش صبحگاهی بخش‌های بستری بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه تیپ یک و مقایسه با استانداردهای اعلام‌شده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1392; 7 (S1) :43-50

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-600-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
2- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، drmarab@yahoo.com
3- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
4- دانشگاه علوم پزشکی تهران
5- مرکز پزشکی امام حسین (ع)
چکیده:   (6090 مشاهده)

زمینه و هدف: گزارش صبحگاهی یک روش دیرپا است، که ارتقای آن نقش مهمی در آموزش پزشکی دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی بُعد ساختار جلسات گزارش صبحگاهی بخش‌های بستری بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه تیپ یک و مقایسه آن با استانداردهای اعلام‌شده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه در 5 بیمارستان اصلی محل آموزش دانشجویان شامل بخش‌های زنان، داخلی، بیماری‌های کودکان، جراحی، روانپزشکی، مغز و اعصاب، طب اورژانس، جراحی استخوان و مفاصل، بیماری‌های عفونی و مراقبت ویژه در هر مورد 3 نوبت و جمعاً در 73 مورد به ارزشیابی 8 استاندارد مصوب پرداخت. استانداردهای مورد بررسی شامل زمان معرفی، تعداد بیمار، مدت جلسه، تناسب محل جلسه، محل برگزاری، در دسترس بودن وسایل کمک آموزشی، دفعات اجرای جلسه در طول هفته و پذیرایی ساده در جلسه بود.

یافته‌ها: میانگین زمان معرفی هر بیمار 4/4 دقیقه، تعداد بیمار معرفی‌شده 2/3 مورد، میانگین مدت جلسات 4/47 دقیقه، اجرای درون بخش (6/61%)، تناسب گنجایش محل 9/95%، میانگین تعداد جلسه در هفته 2/4 مورد بود. پذیرایی ساده در جلسه نیز در هیچ موردی مشاهده نشد. فراوانی وسایل کمک آموزشی در مورد تخت معاینه 5/79%، نگاتوسکوپ 89%، وایت بورد 2/93%، رایانه 7/87%، چاپگر 2/19%، اینترنت 8/17% و ویدئو پروژکتور 6/83% بود.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد ساختار کلی جلسات گزارش صبحگاهی دانشگاه مورد بررسی مطلوب بوده است، به‌طوری‌که 6 تا از 8 استاندارد، مطلوب گزارش شد. همچنین پذیرایی به‌صورت استاندارد نبوده، و استاندارد وسایل کمک آموزشی نیز 5 از 7 مورد مطلوب و دو مورد چاپگر و اینترنت نامطلوب بوده است.

متن کامل [PDF 165 kb]   (1314 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1395/1/18 | پذیرش: 1395/1/18 | انتشار: 1395/1/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb