زمینه و هدف: توجه کردن به جنبههای مثبت زندگی مانند سلامت معنوی، از جمله راههایی است که از وخیمتر شدن اضطراب امتحان که منجر به کاهش توانایی مقابله با موقعیتهای امتحان میشود، جلوگیری میکند. این پژوهش نیز با هدف بررسی ارتباط اضطراب امتحان و سلامت معنوی در دانشجویان پرستاری دختر صورت گرفت.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، با استفاده از پرسشنامههای مشخصات دموگرافیک، سلامت معنویEllison &Paloutzian و اضطراب امتحان ساراسون، 110 دانشجوی دختر ترم چهارم و پنجم پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد به روش نمونهگیری آسان بررسی شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمونهای اسپیرمن و منویتنی صورت گرفت.
یافتهها: در این مطالعه، بین سلامت معنوی و اضطراب امتحان رابطه معکوس وجود داشت (01/0=p، 360/0(r=-، ولی بین سلامت معنوی و اضطراب امتحان با مشخصات دموگرافیک رابطه معنیداری مشاهده نگردید (05/0p>).
نتیجهگیری: از آنجایی که دانشجویان پرستاری امتحانات این رشته را به دلیل زیاد بودن حجم دروس، اضطرابآور مطرح میکنند و تحقیقات نیز نشان داده است که اضطراب میتواند بر یادگیری دانشجو تأثیر منفی داشته باشد، و با توجه به اینکه سلامت معنوی از عوامل مؤثر در کاهش اضطراب است، لذا بهنظر میرسد بایستی به اهمیت برخورداری از سلامت معنوی در تحصیل دانشجویان پرستاری توجه ویژهای مبذول گردد و در این راستا آموزشهای خاصی برای این قشر برنامهریزی شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |