جلد 5 - ویژه نامه طب و دین                   جلد 5 - ویژه نامه طب و دین صفحات 52-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Partovi nejad A, Ahmari Tehran H, Heidari A, Kayhani M, Taziki S. Comparison of Depression between Students of Universities of Medical Sciences and Islamic Schools of Qom, Iran. Qom Univ Med Sci J 2011; 5 (S1) :49-52
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-627-fa.html
پرتوی‌نژاد علی، احمری طهران هدی، حیدری اکرم، کیهانی محمد، تازیکی صادقعلی. مقایسه میزان افسردگی در دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و طلاب حوزه علمیه شهر قم، سال 1388. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1390; 5 (S1) :49-52

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-627-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
2- دانشگاه علوم پزشکی قم
3- دانشگاه علوم پزشکی قم ، sadeghali@yahoo.com
چکیده:   (6788 مشاهده)

زمینه و هدف: افسردگی یک بیماری خلقی است که با احساس غم، فقدان، ناداری، خشم و احساس ناکامی بروز می‌کند. از نظر کلینیکی افسردگی یک بیماری پایدار است که بر فعالیت‌های روزمره تأثیر‌گذار است. در این مطالعه میزان افسردگی در دو قشر دانشجو و طلبه علوم دینی بررسی شده است.

روش بررسی: پژوهش حاضر به‌صورت توصیفی- تحلیلی بر روی 300 دانشجوی علوم پزشکی و 300 نفر از طلاب در حال تحصیل حوزه‌های علمیه قم و با استفاده از آزمون هامیلتون در‌ دسترس انجام شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری کای‌دو، کروسکال والیس، ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح معنی‌داری 05/0>p تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سن در گروه دانشجویان رشته پزشکی 156/2±61/22 سال و در گروه طلاب 103/2±72/23 سال بود. فراوانی افسردگی بین دو گروه دانشجویان پزشکی و طلاب اختلاف معنی‌دار‌ی نداشت. همچنین افراد نیازمند به مشاوره در مجردین، طیف سنی کمتر از 25 سال و غیربومی، بیشتر مشاهده گردید (05/0>p).

نتیجه‌گیری: در این مطالعه، اگرچه فراوانی افسردگی در دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و طلاب حوزه علمیه قم اختلاف معنی‌داری نداشت؛ اما در گروه دانشجویان کمتر از 25 سال، مجرد و غیربومی میزان افسردگی بیشتر بود. لذا این نتیجه می‌تواند رهنمودی برای برنامه‌ریزان و مسئولین آموزشی کشور باشد، تا در برنامه‌ریزی خود جهت این افراد دقت بیشتری را مبذول نمایند.

متن کامل [PDF 83 kb]   (919 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1395/1/20 | پذیرش: 1395/1/20 | انتشار: 1395/1/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb