دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1389 1389 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 26-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Firoozeh F, Tabeshian T, Karimabadeh N, Hassan zaadeh A. The Effect of Instruction on Students’ Knowledge and Attitude towards Breast Self-Examination. Qom Univ Med Sci J 2011; 4 (4) :21-26
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-65-fa.html
فیروزه فرح، تابشیان امیر، کریم‌آباده نازنین، حسن‌زاده اکبر. تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دانشجویان دختر نسبت به خودآزمایی پستان. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1389; 4 (4) :21-26

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-65-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، نجف‌آباد ، : farahfiroozeh@iaun.ac.ir
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، نجف‌آباد
3- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (7055 مشاهده)

زمینه و هدف: خودآزمایی پستان روشی آسان و ارزان برای تعیین زودرس سرطان پستان است و انجام آن برخلاف ماموگرافی در کشورهای در حال توسعه به‌راحتی امکان‌پذیر می‌باشد. میزان شیوع سرطان پستان در کشورهای توسعه‌یافته بالاتر است؛ در حالی‌که در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران به دلیل تغییر نحوه زندگی به سبک غربی و تغییر الگوی باروری، میزان شیوع با توزیع سنی جوانتر رو به افزایش است. با توجه به لزوم انجام ماهیانه خودآزمایی پستان از 20 سالگی، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش بهداشت بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دختر در زمینه خودآزمایی پستان انجام گرفت. روش بررسی: در این مطالعه، 174 دانشجو از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند، و پرسشنامه سنجش آگاهی و نگرش از طریق مصاحبه تکمیل گردید. سپس برنامه آموزشی طراحی و با روش سخنرانی، مدل آموزشی ارائه شد. پس از گذشت 4 ماه مجدداً همان پرسشنامه از طریق مصاحبه تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون‌های آماری تی زوج، ویلکاکسون، همبستگی پیرسون و مک نمار صورت گرفت. در تمام موارد 05/0p< معنی‌دار تلقی گردید. یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی و نگرش دانشجویان پس از آموزش به‌طور معنی‌داری افزایش نشان داد (001/0p<). نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه نشان داد آگاهی دانشجویان نسبت به خودآزمایی پستان نامناسب می‌باشد که می‌تواند به‌علت نبود برنامه آموزش رسمی برای این گروه از زنان و یا عدم مراجعه به مراکز بهداشتی- درمانی به دلیل جوان و مجرد بودن آنان باشد. با توجه به تأثیر مثبت آموزش، گنجاندن آموزش خودآزمایی پستان در دروس عمومی دانشجویان دختر ضروری به‌نظر می‌رسد.

متن کامل [PDF 1197 kb]   (1226 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1394/11/24 | پذیرش: 1394/12/3 | انتشار: 1394/12/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb