زمینه و هدف: خودآزمایی پستان روشی آسان و ارزان برای تعیین زودرس سرطان پستان است و انجام آن برخلاف ماموگرافی در کشورهای در حال توسعه بهراحتی امکانپذیر میباشد. میزان شیوع سرطان پستان در کشورهای توسعهیافته بالاتر است؛ در حالیکه در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران به دلیل تغییر نحوه زندگی به سبک غربی و تغییر الگوی باروری، میزان شیوع با توزیع سنی جوانتر رو به افزایش است. با توجه به لزوم انجام ماهیانه خودآزمایی پستان از 20 سالگی، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش بهداشت بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دختر در زمینه خودآزمایی پستان انجام گرفت. روش بررسی: در این مطالعه، 174 دانشجو از طریق نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند، و پرسشنامه سنجش آگاهی و نگرش از طریق مصاحبه تکمیل گردید. سپس برنامه آموزشی طراحی و با روش سخنرانی، مدل آموزشی ارائه شد. پس از گذشت 4 ماه مجدداً همان پرسشنامه از طریق مصاحبه تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمونهای آماری تی زوج، ویلکاکسون، همبستگی پیرسون و مک نمار صورت گرفت. در تمام موارد 05/0p< معنیدار تلقی گردید. یافتهها: میانگین نمره آگاهی و نگرش دانشجویان پس از آموزش بهطور معنیداری افزایش نشان داد (001/0p<). نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه نشان داد آگاهی دانشجویان نسبت به خودآزمایی پستان نامناسب میباشد که میتواند بهعلت نبود برنامه آموزش رسمی برای این گروه از زنان و یا عدم مراجعه به مراکز بهداشتی- درمانی به دلیل جوان و مجرد بودن آنان باشد. با توجه به تأثیر مثبت آموزش، گنجاندن آموزش خودآزمایی پستان در دروس عمومی دانشجویان دختر ضروری بهنظر میرسد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |