زمینه وهدف
به منظور تطابق میز و نیمکت مورد استفاده دانشآموزان با ابعاد بدن آنان جهت کاهش ناراحتیهای اسکلتی–عضلانی، پوسچر نامناسب در هنگام خواندن و نوشتن، مشکلات بینایی و گردش خون؛ بررسی آنتروپومتری برای طراحی مناسب نیمکتهای مدرسه ضروری است. لذا این تحقیق با هدف اندازهگیری ابعاد بدنی دانشآموزان به منظور طراحی میز و نیمکتهایی بر اساس استاندارد BS5873 انجام شد.
روش بررسی
240 نفر از دانشآموزان دختر در رده سنی 17-15 سال در 6 دبیرستان منطقه 2 استان قزوین به صورت تصادفی انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه و با استفاده از وسایل اندازهگیری آنتروپومتری (کولیس، ترازو و آنتروپومتر) جمعآوری گردید.
یافتهها
ابعاد 18 پارامتر برای 240 دانشآموز دختر دبیرستانی به دست آمد، سپس بر اساس اندازهگیریهای انجام شده و مقایسه با استاندارد، دانشآموزان به دو گروه تقسیم شدند و میز و نیمکتهایی متناسب با ابعاد آنها محاسبه و طراحی گردید.
نتیجهگیری
تمام ابعاد میز و صندلی مورد استفاده به جز ارتفاع میز با ابعاد میز و صندلی استاندارد اختلاف دارند، بنابراین با طراحی مناسب میز و صندلی، پوسچر آناتومیکی، راحتی و در نتیجه سلامتی ارتقا مییابد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |