Bahmanziari N, Bastani P, Moradi R, Ahmadzadeh M S, Nazari M. Nurses’ Satisfaction of Implementation of Health System Evolution Plan in Teaching Hospitals of Shiraz City, 2015 (IRAN). Qom Univ Med Sci J 2017; 11 (8) :85-93
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-753-fa.html
بهمن زیاری نجمه، باستانی پیوند، مرادی رضا، احمدزاده مهدیه السادات، نظری مریم. رضایتمندی پرستاران از اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای آموزشی شهر شیراز، سال 1393. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (8) :85-93
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-753-fa.html
1- گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
3- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
4- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پزشکی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، miriam.nazari.hsm@gmail.com
چکیده: (7359 مشاهده)
زمینه و هدف: رضایت پرستاران، نقش مؤثری در پیشبرد اهداف طرح تحول نظام سلامت و مهمتر از آن رضایتمندی بیماران از درمان دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رضایت پرستاران از اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای آموزشی شهر شیراز انجام گرفت.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی بر روی پرستاران ۱۳ بیمارستان آموزشی شهر شیراز (اسفندماه سال۱۳۹۳) انجام شد. از میان ۳۱۰۰ پرستار، ۳۴۲ پرستار با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای، متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای برگرفته از پرسشنامه نظرسنجی پرستاران مؤسسه ملی تحقیقات سلامت شامل: ۲ بخش اطلاعات دموگرافیک و سؤالات رضایتمندی بود. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و واریانس یکطرفه تحلیل شدند.
یافتهها: بهطورکلی، 9/68% پرستاران از اجرای طرح، ناراضی و 2/29% از آن رضایت داشتند. بیشترین رضایت از آموزش جزئیات (3/43%) و بیشترین نارضایتی از تعداد مراجعین (2/71%) بود. 5/68% پرستاران از امکانات اقامتی محل کار بعد از اجرای طرح، ناراضی بودند و میان سن و رضایت، همبستگی معنیدار معکوس (71/0-=r، 001/0p<) وجود داشت.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه و در راستای کاهش میزان نارضایتی پرستاران در مواردی مانند افزایش تعداد مراجعین، تعداد کشیکها و امکانات اقامتی نامناسب؛ پیشنهاد میگردد راهکارهایی همچون استقرار سیستم یکپارچه توزیع بیماران، استخدام، نگهداری و بازگردانی نیروهای متخصص و تخصیص فضایی مناسب بهعنوان پاویون پرستاران اتخاذ گردد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری-جراحی-ویژه-کودکان دریافت: 1395/2/4 | پذیرش: 1395/6/31 | انتشار: 1396/8/1