دوره 10، شماره 11 - ( بهمن 1395 )                   جلد 10 شماره 11 صفحات 94-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarraf P, Mohammadsalehi N, kheyrollahi F, rahimi Z, Mohammadbeigi A. A Study of the Ways of Spending Leisure Time and Its Related Variables in the Students of Qom University of Medical Sciences in 2015, Iran. Qom Univ Med Sci J 2017; 10 (11) :85-94
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-783-fa.html
صراف پریسا، محمدصالحی نرگس، خیراللّهی فاطمه، رحیمی زهرا، محمدبیگی ابوالفضل. بررسی چگونگی گذراندن اوقات فراغت و متغیرهای وابسته به آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، سال 1394. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1395; 10 (11) :85-94

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-783-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی قم
2- دانشگاه علوم پزشکی قم ، beigi60@gmail.com
چکیده:   (6129 مشاهده)

زمینه و هدف: اوقات فراغت، فرصتی است که به فرد امکان می‌دهد هنگامی‌که نسبتاً آزاد است با یک فعالیت ذهنی، تفریحی یا سرگرم‌کننده مطابق با سلیقه و انگیزه خویش آن را پر کند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی و اولویت‌بندی فعالیت‌های دانشجویان علوم پزشکی قم در زمان اوقات فراغت انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه به روش مقطعی - تحلیلی بر روی 405 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1394 انجام شد. از میان دانشجویان، 352 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته که روایی و پایایی آن مورد تأیید بود، جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای‌اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: از کل دانشجویان، 90% بیان کردند در طول روز اوقات فراغت داشته‌اند که در 78% آنها بیش از یک‌ساعت بود. دانشجویان، مهم‌ترین الویت‌های خود را برای پرکردن اوقات فراغت به ترتیب 261 نفر (5/70%) تفریح و خوشگذرانی، 239 نفر (6/64%) استراحت، 239 نفر (6/64%) استفاده از شبکه‌های اجتماعی، 229 نفر (9/61%) خواندن مطالب غیردرسی، 220 نفر (5/59%) خواندن مطالب درسی، 201 نفر (3/54%) ورزش و 193 نفر (2/52%) استفاده از نرم‌افزارهای بازی عنوان کردند که از این میان، مطالعه مطالب درسی در دو جنس مذکر و مؤنث، اختلاف معنی‌داری داشت (05/0>p).

نتیجه‌گیری: براساس نتایج این مطالعه، اکثر دانشجویان علوم پزشکی قم از اوقات فراغت خود استفاده مفیدی ندارند و بیشترین وقت خود را صرف خوشگذرانی، استفاده از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی موبایل و بازی رایانه‌ای می‌کنند. همچنین ورزش و مطالعه در فعالیت‌های فراغتی جاری آنها، جایگاه قابل‌توجهی ندارد که ارائه برنامه‌ریزی دقیق را ضروری می‌سازد.

متن کامل [PDF 631 kb]   (2186 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی
دریافت: 1395/2/11 | پذیرش: 1395/7/4 | انتشار: 1395/11/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb