Simi Z, Makhlough M, Jamali K, Ghasemi N. The Correlation between Attachment Styles and Defense Mechanisms with Mental Health in Diabetic Patients. Qom Univ Med Sci J 2018; 11 (12) :43-51
URL:
http://journal.muq.ac.ir/article-1-836-fa.html
1- گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران ، PsychoRavan@yahoo.com
3- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
4- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، کازرون، ایران
چکیده: (6857 مشاهده)
زمینه و هدف: سلامت روان در بیماران دیابتی، متأثر از عوامل روانشناختی و اجتماعی است. سبکهای دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی نیز به دلیل نقش بنیادی در نحوه هدایت چالشها و موضوعات متعدد درون شخصی و بین شخصی، حایز اهمیت است. این مطالعه با هدف بررسی همبستگی بین سبکهای دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی با سلامت روان در بیماران دیابتی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی - همبستگی (تحلیلی) بود. جامعه آماری را تمامی بیماران دیابتی نوع 1 (سن ۵۵ -30 سال) مراجعهکننده به مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم بوشهر )سال 1393-1392) تشکیل میدادند. با استفاده از نمونهگیری در دسترس، 100 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل: پرسشنامه DASS-21، مکانیسمهای دفاعی Andrews و همکاران، پرسشنامه سبکهای دلبستگی بزرگسالان و فرم اطلاعات دموگرافیک بود. دادهها به کمک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره گامبهگام تحلیل شدند.
یافتهها: بین سبک دلبستگی اجتنابی و دو سوگرا با سلامت روان بیماران دیابتی، همبستگی منفی و معنیداری وجود داشت (001/0>p). همچنین بین سبک دلبستگی ایمن با سلامت روان بیماران دیابتی، همبستگی مثبت و معنیداری مشاهده شد (001/0>p). بین مکانیسم دفاعی رشدیافته با سلامت روان بیماران دیابتی، همبستگی مثبت و معنیدار بود (001/0>p). بین مکانیسم دفاعی رشدنیافته و روانآزرده با سلامت روان بیماران دیابتی نیز همبستگی منفی و معنیداری وجود داشت (001/0>p).
نتیجهگیری: افراد دیابتی که از سبکهای دلبستگی ایمن و از مکانیسمهای دفاعی رشدیافته استفاده میکنند، از سلامت روان مطلوبتری برخوردارند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1395/2/25 | پذیرش: 1395/9/23 | انتشار: 1396/12/2