دوره 10، شماره 11 - ( بهمن 1395 )                   جلد 10 شماره 11 صفحات 78-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyedallshohadaee M, Mardani M, Haggani H, Abbasi M, Hakimi M H. The Correlation between Personality Traits and Quality of Life in Nursing Students of Qom University of Medical Sciences, 2016, Iran. Qom Univ Med Sci J 2017; 10 (11) :71-78
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-872-fa.html
سیدالشهدایی مهناز، مردانی مرجان، حقانی حمید، عباسی محمد، حکیمی محمدحسین. همبستگی بین ویژگی‌های شخصیتی و کیفیت زندگی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم، سال 1394. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1395; 10 (11) :71-78

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-872-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی ایران ، mh.hakimialeni@ yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی ایران
3- دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (7403 مشاهده)

زمینه و هدف: دانشجویان از سرنوشت‌سازان کشور هستند و برخی از ویژگی‌های فردی آنان مانند نوع شخصیت، می‌تواند مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در کیفیت زندگی آنان باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی ویژگی‌های شخصیتی با کیفیت زندگی در دانشجویان پرستاری انجام گرفت.

روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی بر روی 194 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1394 انجام شد. نمونه‌ها به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های سنجش صفات شخصیتی و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: در این مطالعه، بُعد سلامت محیط، ارتباط معنی‌داری با جنسیت داشت (048/0p=) و نمره سلامت محیط در دانشجویان پسر بیشتر از دختران بود، ولی ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان با جنسیت آنها، ارتباط معنی‌داری نداشت. ویژگی‌های شخصیتی برونگرایی، توافق و وجدانی‌بودن با ابعاد کیفیت زندگی، رابطه مثبت داشت، بین روان‌نژندخویی با ابعاد کیفیت زندگی، رابطه منفی بود و بین گشودگی تجربی با ابعاد کیفیت زندگی، رابطه معنی‌داری وجود نداشت.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، از آنجا که ویژگی‌های شخصیتی، نقش موثری در ابعاد مختلف کیفیت زندگی دانشجویان ایفا می‌کنند، لذا انتظار می‌رود پذیرش دانشجو برای این رشته براساس ویژگی‌های شخصیتی آنها انجام گیرد. همچنین برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان دختر در بُعد سلامت محیط، ضروری است.

متن کامل [PDF 626 kb]   (1796 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری-روانپرستاری
دریافت: 1395/3/6 | پذیرش: 1395/6/3 | انتشار: 1395/11/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb