دوره 11، شماره 8 - ( آبان 1396 )                   جلد 11 شماره 8 صفحات 100-94 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parvaresh Masoud M, Asayesh H, Haji Mohammad Hoseini M, Jodaki K, Bagheri M J, Jamshidi M. Epidemiology of Road Accident Death in Qom Province, 2014 (Iran) . Qom Univ Med Sci J 2017; 11 (8) :94-100
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-962-fa.html
پرورش مسعود محمد، آسایش حمید، حاجی محمدحسینی مهسا، جودکی کوروش، باقری محمدجواد، جمشیدی مهدی. اپیدمیولوژی مرگ های ناشی از تصادفات محورهای استان قم در 1393. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1396; 11 (8) :94-100

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-962-fa.html


1- گروه فوریت‌های پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
2- گروه فوریت‌های پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، hasayesh@gmail.com
3- گروه فوریت‌های پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
چکیده:   (5312 مشاهده)
زمینه و هدف: هرساله تعداد زیادی از هموطنان به‌علت حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند. حوادث ترافیکی، بار اقتصادی و اجتماعی قابل‌توجهی به دنبال دارد و درصورت عدم‌توجه جدی ممکن است به یک فاجعه ملی تبدیل شود. این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژی مرگ‌های ناشی از تصادفات محورهای استان قم صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی، به‌‌منظور بررسی حوادث رانندگی منجر به فوت محورهای استان قم در 5 ماه نخست سال 1393 (اول فروردین ماه تا 31 مردادماه) با استفاده از داده‌های ارائه‌شده توسط سازمان پزشک قانونی انجام شد. داده‌ها با استفاده از آزمون کای‌اسکوئر (برای بررسی اختلاف تعداد کشته شدگان برحسب جنسیت و رده سنی) تحلیل شدند.
یافته‌ها: تعداد کل کشته‌شدگان در 5 ماه نخست سال 1393، 80 نفر بود. بیشترین آمار مرگ مربوط به محور قم - آوه با 11 کشته گزارش شده بود و 29 مورد فوتی به‌علت واژگونی وسیله نقلیه بود. بیشتر قربانیان (17مورد) در گروه سنی 10 -0 سال قرار داشتند و رتبه‌های بعدی مربوط به گروه‌های سنی 30 -21 و 40 -31 هرکدام با 15 مورد بود، 59 نفر از متوفیان، مرد و 28 نفر تحصیلات ابتدایی داشتند؛ درحالی‌‌که این میزان در دارندگان مدرک لیسانس، دو مورد گزارش شد. 41 نفر از کشته‌شدگان را رانندگان تشکیل می‌دادند. 57 نفر نیز در محل حادثه فوت کرده بودند. شکستگی‌های متعدد و ضربه به سر به ترتیب با 38 و 36 نفر، بیشترین علت مرگ گزارش شد. 70 مورد از فوتی‌ها مربوط به راههای اصلی و 17 مورد نیز در روز پنجشنبه رخ داده بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به شیوع بالای حوادث ترافیکی و موارد منجر به فوت، نیاز به برنامه‌ریزی همه‌جانبه توسط سازمان‌های مسئول ازجمله راهنمایی و رانندگی، سیستم‌های امداد و نجات و نهادهای فرهنگی جهت مقابله با این پدیده وجود دارد. بنابراین، با بررسی علت‌های فوت و مقایسه مکانیسم آن می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.
 
متن کامل [PDF 382 kb]   (1178 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی اورژانس
دریافت: 1395/4/2 | پذیرش: 1396/3/30 | انتشار: 1396/8/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb