دوره 10، شماره 10 - ( دی 1395 )                   جلد 10 شماره 10 صفحات 85-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abazari Z, Mirhosseini Z, Bakhtiari A, Mohammadi Motlaq A. A Study of the Quality of Services of Libraries of Qom University of Medical Sciences from the Point of View of Students and Academic Members Based on LibQUAL Model. Qom Univ Med Sci J 2016; 10 (10) :78-85
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-980-fa.html
اباذری زهرا، میرحسینی زهره، بختیاری عبدالحسین، محمدی مطلق اکبر. بررسی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی قم از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیأت علمی ‌براساس مدل لیب‌کوال. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1395; 10 (10) :78-85

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-980-fa.html


1- واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
3- دانشگاه تهران
4- دانشگاه علوم پزشکی قم ، motlaq2004@yahoo.com
چکیده:   (5931 مشاهده)

زمینه و هدف: ازآنجایی‌که کتابخانه‌های دانشگاهی در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها، نقش بارزی دارند، بنابراین سنجش کیفیت خدمات ارائه‌شده براساس انتظارات و نیازهای استفاده‌کنندگان با استانداردهای علمی، ضروری به‌نظر می‌رسد. در پژوهش حاضر، خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی قم از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیأت علمی ‌براساس مدل بین‌المللی لیب‌کوال مورد ارزیابی قرار گرفت.

روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی - تحلیلی انجام شد. جامعه آماری را تمامی اعضای کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی قم در نیمسال اول سال تحصیلی 1395- 1394 تشکیل می‌داد. در زمان پژوهش، تعداد شرکت‌کنندگان، 1464 نفر بود که از بین آنها، 466 نفر به‌عنوان حجم نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه بین‌المللی لیب‌کوال بود که روایی و پایایی این پرسشنامه در مطالعات مختلف داخل و خارج از کشور تأیید شده است. داده‌ها با استفاده از آزمون‌ آماری تی با سطح اطمینان 95% تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: براساس یافته‌های پژوهش، شکاف کفایت و برتری خدمات کتابخانه‌های علوم پزشکی قم در مؤلفه‌های کنترل اطلاعات و کتابخانه به‌عنوان مکان، منفی بود و میانگین سطح دریافت خدمات کتابخانه‌ای در این کتابخانه‌ها، کمتر از حداقل انتظارات کاربران ارزیابی شد.

نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد کتابخانه‌های علوم پزشکی قم به ترتیب در مؤلفه‌های کنترل اطلاعات و کتابخانه به‌عنوان مکان، بیشترین ضعف را دارا بوده و نتوانسته‌اند حداقل انتظارات کاربران خود را برآورده کنند. فاصله خدمات دریافتی با حداکثر انتظارات کاربران نیز بالا بوده است که در واقع نشان می‌دهد کتابخانه‌های علوم پزشکی قم در تمامی ‌مؤلفه‌های لیب‌کوال ضعیف عمل کرده‌اند.

متن کامل [PDF 417 kb]   (1649 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
دریافت: 1395/4/12 | پذیرش: 1395/5/31 | انتشار: 1395/10/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb