زمینه و هــدف: رضایت از زندگی در عموم جمعیت از جمله دانشجویان یکی از شاخصهای مهم تبیینکننده وضعیت سلامت روان است. در این زمینه وجود ابزاری مناسب ضروری است. این مطالعه با هدف بررسی پایایی و روایی فرم 5 سؤالی پرسشنامه SWLS در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان در سال 1387 صورت گرفت. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، پس از تهیه نسخه فارسی پرسشنامه SWLS، نمونهها به روش طبقهای تصادفی از بین دانشجویان دانشکده مزبور (161=n) انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه با استفاده از شیوه پایداری و ثبات داخلی تعیین شد. جهت تعیین روایی آن نیز روش اعتبار همزمان و اعتبار سازه به کار برده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن براون و درون طبقهای، گاتمن، ضریب آلفای کرونباخ، آزمون تی مستقل و آنالیز عاملی اکتشافی صورت گرفت. یافتهها: در مقیاس 35-5، نمـره رضایت از زنـدگی 18/6±15/22 (11/23-19/21=CIM، 95%) برآورد شـد. ضریـب ثبـات داخـلی ابزار 9/0-85/0 محاسبه شد، و توسط روش همبستگی با کل مقیاس و آزمون مجدد، پایایی آن تأیید گردید. همبستگی ابزار با مقیاس تک سؤالی رضایت از زندگی و فرم کوتاه کیفیت رضایت و لذت از زندگی (QLES-QSF) بهترتیب 7/0 و 78/0 به دست آمد (0001/0>p). با شیوه مقایسه گروههای شناختهشده، روایی ابزار قطعی شد (0001/0>p). نتایج تحلیل عاملی نیز حاکی از وجود یک عامل کلی در مقیاس بود، که این عامل دارای ارزش ویژه 24/3 بوده و قادر به تبیین بیش از 64% واریانس کل میباشد. نتیجهگیری: طبق نتایج این مطالعه، پرسشنامه SWLS جهت سنجش رضایت از زندگی در دانشجویان، بهعنوان ابزاری پایا و روا میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |