دوره 10، شماره 9 - ( آذر 1395 )                   جلد 10 شماره 9 صفحات 43-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamta A, Kazemnejad A, Gholami-Fesharaki M, Fekri N, Abollfathi M. Identification of Early Maladaptive Schemas Based on Young Questionnaire in High School Girls of Qom City, Iran. Qom Univ Med Sci J 2016; 10 (9) :35-43
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1150-fa.html
همتا امیر، کاظم نژاد انوشیروان، غلامی فشارکی محمد، فکری نازنین، ابوالفتحی معصومه. شناسایی طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه براساس پرسشنامه یانگ در دختران دبیرستانی شهر قم . مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1395; 10 (9) :35-43

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1150-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه تربیت مدرس ، kazem_an@modares.ac.ir
3- دانشگاه علوم پزشکی کردستان
4- مرکز مشاوره کمیته امداد امام خمینی
چکیده:   (7965 مشاهده)

چکیده:

زمینه و هدف‌: طرحواره یک الگوی شناختی و هیجانی است که می توانند رفتارهای فردی را به سمت خاصی سوق دهند. این مطالعه با هدف بررسی مشکلات روانی ویژگی‌های شخصیتی دختران دانش‌آموز شهر قم، انجام گرفته است.

روش بررسی: این مطالعه‌ی مقطعی در دبیرستان های شهر قم و روی 151 دانش آموز دختر در سه رشته علوم ریاضی، علوم انسانی و علوم تجربی در دو مرحله نمونه‌گیری، ابتدا نمونه‌گیری خوشه‌ای و سپس نمونه‌گیری طبقه‌بندی شده با تخصیص متناسب در هرخوشه انجام شد. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه 75 سوالی "طرحواره‌های ناسازگار اولیه یانگ" پاسخ دادند. داده‌ها با نرم‌افزارR و استفاده از آزمون کروسکال والیس، ضریب همبستگی اسپیرمن، و همچنین آماره لاندا تحلیل شدند.

یافته ها:میانگین سنی دانش‌آموزان برابر با 5/1± 15 سال بود. طرحوارهای معیارهای سرسختانه(در بعد گوش به زنگی بیش از حد و بازداری)، شکست و وابستگی (در بعد عملکرد مختل)، و نقص/ شرم (در بعد طرد و بریدگی) به ترتیب بیشترین میانگین را داشتند. همچنین میانگین نمره هیچ یک از سازه‌ها برحسب سه گروه تحصیلی با هم تفاوت معنی‌داری نداشتند. اما همبستگی بین سازه ها در گروه های تحصیلی از نظر آماری معنادار بود P-value<0.05.

نتیجه گیری: در این مطالعه از بین 4 طرح واره‌ای که بیشترین میانگین را داشتند، دو طرحواره متعلق به حوزه عملکرد مختل بود.  با توجه به اینکه این طرحواره با رفتار والدین در دوران کودکی شکل می‌گیرد یکی از راهکارها می تواند آموزش والدین در جهت پرورش اعتماد به نفس فرزندان و عدم مراقبت بیش از حد از آنان باشد.

متن کامل [PDF 598 kb]   (3222 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1395/6/14 | پذیرش: 1395/6/15 | انتشار: 1395/9/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb