دوره 12، شماره 1 - ( فروردین 1397 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 62-54 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi N, Majlessi F, Montazeri A, Shojaeizadeh D, Sadeghi R. The Effect of Education on Empowerment of Girls for the Prevention of Osteoporosis: A Randomized Clinical Trial. Qom Univ Med Sci J 2018; 12 (1) :54-62
URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1374-fa.html
شریفی نادر، مجلسی فرشته، منتظری علی، شجاعی زاده داوود، صادقی رویا. تأثیر آموزش در توانمندسازی دختران جهت پیشگیری از پوکی استخوان: کارآزمایی بالینی تصادفی شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 1397; 12 (1) :54-62

URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-1374-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران ، m1395dr@gmail.com
3- پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی
چکیده:   (6809 مشاهده)
زمینه و هدف: پوکی استخوان، یکی از بلایای قرن اخیر است. با توجه به ابتلای بیشتر زنان در تمام گروه‌های سنی، پیشگیری از پوکی در زنان ضروری است. از راهکارهای جلوگیری از افزایش پوکی استخوان، توانمندسازی افراد است. در این پژوهش نقش آموزش براساس مدل توانمندسازی فردی در پیشگیری از پوکی استخوان در دختران دانشجو بررسی گردید.
روش بررسی: در این کارآزمایی شاهددار، جامعه هدف را (قبل و بعد)، دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد تشکیل می‌دادند. نوع نمونه‌گیری، تصادفی طبقه‌ای دومرحله‌ای بود و حجم نمونه، در گروه مداخله و شاهد (هرکدام 75 نفر) تعیین شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه محقق‌ساخته توانمندسازی فردی برای پیشگیری از پوکی استخوان )قبل از مداخله و سه ماه پس از مداخله آموزشی( جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل آماری با آزمون‌های تی مستقل، تی زوجی و کای‌اسکوئر انجام گرفت.
یافته‌ها: در این مطالعه، نمرات در سازه‌های دانش (001/0p<)، نگرش (001/0p<)، خودکارآمدی (005/0p=) و مهارت‌های زندگی (015/0p=) در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله آموزشی، افزایش معنی‌داری داشت، اما در گروه شاهد، افزایش معنی‌داری در سازه‌های دانش (25/0p=)، نگرش (49/0p=)، خودکارآمدی (18/0p=) و مهارت‌های زندگی(69/0p=) قبل و بعد از مداخله آموزشی مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد تأثیر مداخله آموزشی براساس مدل خودتوانمندسازی، می‌تواند در بهبود توانمندی‌های دختران دانشجو جهت پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 470 kb]   (1282 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1209 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1395/9/29 | پذیرش: 1395/10/29 | انتشار: 1396/12/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی قم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2025 CC BY-NC 4.0 | Qom University of Medical Sciences Journal

Designed & Developed by : Yektaweb